Coraz częściej bezpieczeństwo i higiena pracy w organizacjach staje się przedmiotem zarządzania. Stopniowo zmienia się także nazewnictwo – coraz częściej wysoki poziom dbałości organizacji o bezpieczeństwo i higienę pracy nazywany jest „kulturą bezpieczeństwa”
Właściciele lub kierownicy małych przedsiębiorstw mogą mieć poczucie, że nie dysponują czasem, środkami lub możliwościami, aby zajmować się kwestiami bezpieczeństwa i higieny pracy, lub mogą zakładać, że to do pracowników należy dbałość o ich własne zdrowie i unikanie wypadków przy pracy. Istnieje jednak wiele przykładów skutecznego zarządzania zdrowiem i bezpieczeństwem w małym przedsiębiorstwie – z korzyścią dla pracowników i dla samej firmy. Przedsiębiorstwa, którym udaje się to osiągnąć, często wykorzystują zalety swojego małego rozmiaru – sprawniejsza i mająca bardziej osobisty charakter komunikacja oraz możliwość szybkiego wdrażania prostych rozwiązań. Czynnikiem, który może ułatwić małym przedsiębiorstwom osiągnięcie dobrych warunków bezpieczeństwa i higieny pracy, jest również to, że ich działalność charakteryzuje codzienny, bezpośredni kontakt z pracownikami, oraz to, że personel cieszy się często większą autonomią i jest w większym stopniu osobiście zaangażowany w opracowywanie metod pracy, jak i przygotowywanie samego miejsca.
Niezależnie od rozmiaru przedsiębiorstwa warto dbać o dobre warunki bezpieczeństwa i higieny pracy – a zarządzanie tą kwestią wcale nie musi być skomplikowane. Często proste usprawnienia mogą znacznie poprawić bezpieczeństwo i higienę pracy, a w większości sektorów do identyfikowania potencjalnych zagrożeń i podejmowania decyzji co do ich eliminowania nie jest potrzebna żadna szczególna wiedza ekspercka. W większości przypadków wystarczy rozejrzeć się po miejscu pracy, przeanalizować zdarzenia, do jakich dochodziło w przeszłości i porozmawiać z personelem, aby zrozumieć, co może stanowić zagrożenie dla pracowników lub zaszkodzić ich zdrowiu, jak również – co można udoskonalić.
Korzyści z dobrych warunków bhp dla firmy to miedzy innymi:
- poprawa motywacji i zaangażowanie pracowników
- wzrost wydajność pracy
- niższe koszty związane z wypadkami i chobami pracowników
- wzrost zaufania inwestorów
- wzrost wartość marki i firmy
- większa łatwość pozyskiwania i zatrzymywania klientów biznesowych
- odpowiedzialność społeczna przedsiębiorstwa
źródło: materiały Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy