Zagrożenia w pracy biurowej

aktualnosci_zagrozenia

W pracy w biurze, pomimo iż uznawana jest ona za „łatwą”, również może dochodzić do wypadków podczas wykonywania czynności służbowych. Obowiązkiem pracodawcy jest określenie źródeł zagrożeń oraz w miarę możliwości ich wyeliminowanie.

Wszelkie zagrożenia można podzielić na takie, które bezpośrednio wpływają na powstanie wypadku, oraz takie, które w wyniku długotrwałego oddziaływania negatywnie wpływają na stan zdrowia pracownika.

Czynniki niebezpieczne – fizyczne

W biurze, czynnikami, które skutkują wypadkami w pracy są głównie:

  • niebezpieczne powierzchnie płaskie (śliskie podłogi, nierówne podłogi itp.);
  • schody/progi;
  • niestabilne drabiny;
  • pootwierane drzwi, okna, szafy, szuflady;
  • ostre przyrządy;
  • urządzenia elektryczne itd.

Powodują one często poważne wypadki, wśród których możemy wymienić m.in.:

  • poślizgnięcia,
  • potknięcia,

których skutkiem mogą być:

  • zwichnięcia,
  • złamania,
  • stłuczenia,
  • oparzenia,
  • wstrząs mózgu.

Warto przy tym zaznaczyć, że jakikolwiek wypadek w pracy wiąże się dla pracodawcy z dodatkowymi kosztami, m.in. zwiększeniem stawki za ubezpieczenie wypadkowe firmy.

Czynniki chemiczne i pyły

Wydawałoby się, że w biurze nie występują tego typu czynniki, a jednak to podejście jest bardzo mylne. Otóż w pracownik biurowy na co dzień ma styczność z różnymi urządzeniami, które, by działać sprawnie, wymagają np. tonerów, atramentów, lub innego rodzaju płynów. Zdarza się też, że pracownicy we własnym zakresie dbają o porządek w miejscu pracy, co też wiąże się z używaniem tzw. chemii gospodarczej i detergentów. Kontakt z tymi substancjami może prowadzić do schorzeń. Mogą to być np.:

  • zatrucia,
  • oparzenia dróg oddechowych,
  • podrażnienia skóry,
  • reakcje alergiczne.

Czynniki uciążliwe

Monitor. Długotrwała praca przy monitorze jest po prostu uciążliwa. Siedzenie w jednej pozycji oraz patrzenie w ekran mogą powodować zmęczenie oczu, bóle głowy czy kręgosłupa, a także prowadzić do ogólnego zmęczenia.

Hałas. Nieoczywistym czynnikiem zagrażającym pracownikowi w biurze jest hałas. Jego źródłem są m.in. inni rozmawiający ludzie czy też pracujące urządzenia biurowe. Długotrwała ekspozycja na ten czynnik może powodować problemy ze słuchem, mdłości, stres, a nawet problemy z krążeniem.

Oświetlenie. Nieodpowiednie lub słabe oświetlenie męczy wzrok, powoduje osłabienie i spadek koncentracji pracowników.

 

edukacja bhp


Zobacz też:
bhp i ppoz seka sa 100x40szkolenia zawodowe seka sa 100x40prawo pracy i ubezpieczen spolecznych seka sa 100x40kursy komputerowe seka sa 100x40pierwsza pomoc seka sa 100x40ochrona srodowiska seka sa 100x40rekrutacje i zatrudnienie seka sa 100x40szkolenia miekkie seka sa 100x40
kursy metodyczne seka sa 100x40srodki ochrony roslin seka sa 100x40rachunkowosc i finanse seka sa 100x40prawo zamowien publicznych seka sa 100x40

 

Zapraszamy do odwiedzenia: Facebook | LinkedIn | YouTube | Twitter | Google | Magazyn SEKA

Pobierz najnowsze wydanie magazynu SEKA
Zobacz także
Wyszukiwarka szkoleń

Znajdź szkolenie


Nadchodzące szkolenia