Zadbaj o równowagę w pracy i w domu!

Na bezpieczeństwo pracy w domu wpływa również stan psychiczny pracownika. Praca zdalna w pełnym wymiarze godzin, przy jednoczesnej izolacji od współpracowników, znajomych, a czasem nawet od rodziny może zakłócać codzienny tryb życia i pracy oraz powodować dodatkowy stres, napięcie, obciążenie fizyczne i psychiczne. Ponadto, wpływ tych stresorów jest jeszcze silniejszy, gdy istnieje zagrożenie zwolnienia.
Pracując z domu pracownicy zauważają, że granice między życiem zawodowym a osobistym często się zacierają, wydłuża się czas pracy i jej intensyfikacja. To wszystko może powodować konflikty zagrażające dobremu samopoczuciu pracownika i wpływać na wydajność jego pracy.
W celu zniwelowania tych skutków pracodawca może rozważyć stosowanie pewnych strategii, które obejmują następujące działania:
- opracowanie harmonogramu działań, rozpoczynanie i kończenie dnia tym samym rytuałem, co przy pracy stacjonarnej (np. rozpoczynanie pracy po śniadaniu, spacerze, ćwiczeniach fizycznych);
- rozpoczynanie i kończenie czynności zawodowych codziennie o tej samej porze;
- ustalenie godzin, w których możliwy jest kontakt ze współpracownikami i przełożonymi;
- zaplanowanie dnia pracy i przestrzeganie ustalonego harmonogramu (kontrola czasu pracy dla uniknięcia przepracowania, przygotowanie do pracy o ustalonej porze);
- wyłączenie komputera/laptopa, telefonu służbowego po zakończonej pracy;
- zaplanowanie i przestrzeganie regularnych, krótkich przerw oraz przerwy na lunch;
- wybór określonego pomieszczenia lub przestrzeni do pracy, aby po opuszczeniu tego miejsca uznać pracę za zakończoną (należy unikać pracy w innym miejscu);
- ustalenie godzin pracy, w których istnieje potrzeba szczególnego spokoju, z partnerami, dziećmi i/lub współlokatorami.
Zachowanie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym jest szczególnie istotne, gdy mówimy o zachowaniu zdrowia psychicznego pracowników.
Źródło: „Fizjologiczne i ergonomiczne aspekty organizacji pracy zdalnej ze szczególnym uwzględnieniem pracowników starszych”, Instytut Medycyny Pracy im. prof. dra med. J. Nofera
Zapraszamy do odwiedzenia: Facebook | LinkedIn | YouTube | Twitter | Google | Magazyn SEKA
