Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej opracowało projekt rozporządzenia w sprawie wzoru protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy. Obecnie projekt znajduje się w fazie konsultacji publicznych.
W uzasadnieniu wprowadzanych zmian napisano, że obowiązujące rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 16 września 2004 r. w sprawie wzoru protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy (Dz. U. poz. 2298), wydane na podstawie art. 237 §2 Kodeksu pracy, wymaga zmiany w celu deregulacji obowiązku stosowania pieczęci/pieczątek przez obywateli i przedsiębiorców.
Ponadto celem zmiany przepisów jest też minimalizacja liczby przetwarzanych danych osobowych, czyli dopasowanie przepisów do RODO.
Projekt rozporządzenia przewiduje:
- Rezygnację z obowiązku stosowania pieczęci pracodawcy, wymaganej dotychczas we wzorze protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy.
- Usunięcie numeru identyfikacyjny REGON pracodawcy – gdyż jest zbędny dla tej regulacji.
- Usunięcie numeru identyfikacji podatkowej (NIP) osoby poszkodowanej.
- Usunięcie miejsce urodzenia, a także imienia ojca poszkodowanego pracownika w wypadku przy pracy.
- Pozostawienie dla poszkodowanego pracownika i pracodawcy numer PESEL lub numer dowodu osobistego albo innego dokumentu potwierdzającego tożsamość, co umożliwi identyfikację także obcokrajowców będących zarówno pracownikami i pracodawcami.
Projektowane rozporządzenie ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Jak informuje Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wprowadzenie proponowanych zmian będzie miało pozytywny wpływ na sektor mikro-małych i średnich przedsiębiorstw poprzez zniesienie obowiązku stosowania pieczęci i pieczątek. Dotychczasowe druki Protokołu będzie można wykorzystywać do końca 31 grudnia 2019 roku.
Wzór protokołu powypadkowego – pobierz tutaj.
Źródło: Projekt rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wzoru protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy
Zapraszamy do odwiedzenia: Facebook | LinkedIn | YouTube | Twitter | Google | Magazyn SEKA
Zgodnie z art. 14 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy, że:
- Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest SEKA S.A. z siedzibą w Warszawie, ul. Paca 37, 04-036 Warszawa;
- kontakt z Inspektorem Ochrony Danych – odo@seka.pl
- Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu przesyłania informacji handlowych lub w celach marketingowych, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a ogólnego rozporządzenia o ochronie danych oraz art. 2 i 10 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U.2017.1219 t.j.);
- odbiorcą danych, poza Administratorem, są podmioty z nim współpracujące, które wspierają nas w naszej działalności, w szczególności zapewniają wsparcie techniczne dla wewnętrznych systemów IT,
- Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane do momentu żądania ich usunięcia;
- posiada Pani/Pan prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych,
- dane nie będą przekazywane do państw trzecich,
- pozyskane dane pochodzą ze źródeł publicznie dostępnych,
- dane nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.
- Posiada Pani/Pan prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.