Wypalenie zawodowe – co je powoduje?

aktualnosci21

Wypalenie zawodowe najczęściej dotyczy zawodów, w których występuje bliski  kontakt z innymi ludźmi, a także zaangażowanie emocjonalne w ich problemy, np.: pielęgniarki, lekarze, nauczyciele, psycholodzy.  Wypalenie to syndrom, który wynika z chronicznego stresu związanego z pracą (o stresujących zawodach pisaliśmy tutaj).

W ubiegłym roku Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) doprecyzowała definicję wypalenia zawodowego. Według ICD-11 to efekt doświadczania chronicznego stresu związanego z pracą, jest to syndrom, zdefiniowany przez trzy wymiary:

  • wyczerpanie i brak energii, a przez to zmniejszoną skuteczność zawodową,
  • zwiększony dystans mentalny do pracy,
  • cyniczne lub negatywne nastawienie do pracy.

Z kolei Christina Maslach definiuje ten syndrom jako „zespół wyczerpania emocjonalnego, depersonalizacji i obniżonego poczucia dokonań osobistych, który może wystąpić u osób pracujących z innymi ludźmi w pewien określony sposób”.

O wypaleniu zawodowym możemy mówić wówczas, kiedy praca kolokwialnie mówiąc, nie daje satysfakcji, obserwujemy to zjawisko, gdy pracownik:

  • jest zniechęcony do pracy,
  • coraz mniej zainteresowany sprawami zawodowymi,
  • ma obniżoną aktywność,
  • jest drażliwy,
  • odczuwa stałe napięcie psychofizyczne oraz bóle somatyczne, np. chroniczne zmęczenie, częste bóle głowy, bezsenność, ma zaburzenia gastryczne, itp.,
  • jest obojętny i zdystansowany wobec problemów klienta, cyniczny i powierzchowny,
  • jest niezadowolony z osiągnięć w pracy,
  • jest przeświadczony o braku kompetencji oraz utraty wiary we własne możliwości,
  • ma poczucie niezrozumienia ze strony przełożonych,
  • może być agresywny (agresja werbalna),
  • ucieka od pracy (absencja).

Przyczyny wypalenia zawodowego

Przyczyn tego zjawiska należy doszukiwać się w trzech aspektach: indywidualnym, interpersonalnym i organizacyjnym.

  1. Czynniki indywidualne. Wypaleniu zawodowemu sprzyjają takie cechy jak: bierność, niska samoocena, defensywność, niepewność, zależność, wysoka reaktywność czy silna motywacja do pracy. Osoby te często unikają trudnych sytuacji, nie wierzą we własne możliwości, a często są też perfekcjonistami, stawiając sobie wysokie wymagania.
  2. Czynniki interpersonalne. Są to przede wszystkim relacje na linii pracownik-klient, a wypalenie rozwija się w zawodach, gdzie następuje emocjonalne zaangażowanie się w problemy innych ludzi. Ponadto do źródeł wypalenia na tle interpersonalnym należy zaliczyć również sytuacje wynikające z konfliktów z przełożonymi i współpracownikami.
  3. Czynniki organizacyjne. Są to przede wszystkim nakazy i zakazy, które tworzą zbiór oczekiwań wobec pracownika. Często zakres tych oczekiwań przewyższa możliwości realizacyjne pracownika, który już jest przeciążony obowiązkami. Do tego należy dołożyć sposób ich komunikowania i  pracownik zaczyna odczuwać stres. Ponadto na stan pracownika wpływają też aspekty związane ze środowiskiem fizycznym, np. hałas, zatłoczenie, źle dobrane sprzęty biurowe, itp.

Źródło: http://www.psychologia.edu.pl/


Zobacz też:
bhp i ppoz seka sa 100x40szkolenia zawodowe seka sa 100x40prawo pracy i ubezpieczen spolecznych seka sa 100x40kursy komputerowe seka sa 100x40pierwsza pomoc seka sa 100x40ochrona srodowiska seka sa 100x40rekrutacje i zatrudnienie seka sa 100x40szkolenia miekkie seka sa 100x40
kursy metodyczne seka sa 100x40srodki ochrony roslin seka sa 100x40rachunkowosc i finanse seka sa 100x40prawo zamowien publicznych seka sa 100x40
Zapraszamy do odwiedzenia: Facebook | LinkedIn | YouTube | Twitter | Google | Magazyn SEKA

Pobierz najnowsze wydanie magazynu SEKA
Zobacz także
Wyszukiwarka szkoleń
Znajdź szkolenie

Nadchodzące szkolenia

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.