Wypadek przy pracy – co powinieneś wiedzieć?

Zapewnienie bezpieczeństwa w miejscu pracy to jeden z podstawowych obowiązków pracodawcy. Temu celowi służą między innymi obowiązkowe szkolenia BHP (zarówno wstępne jak i okresowe). Niestety pomimo podjęcia wszelkich starań do wypadków dochodzi. Jak należy w takich przypadkach postępować – przypominamy najważniejsze zasady.
Wypadek
Na początek przypomnijmy, jak jest definiowany wypadek przy pracy.
Zgodnie z przepisami ustawowymi „za wypadek przy pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą:
- podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych;
- podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia;
- w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.”
Przepisy prawa definiują również pojęcie urazu.
„Uraz to uszkodzenie tkanek ciała lub narządów człowieka wskutek działania czynnika zewnętrznego.”
Co powinien zrobić pracownik i pracodawca?
Przede wszystkim, pracownik, który uległ wypadkowi, powinien niezwłocznie poinformować o tym swojego przełożonego, o ile jego stan zdrowia na to pozwala.
Warto zaznaczyć, że w przypadku wypadku przy pracy pracodawca ma obowiązek, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów dotyczącym ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy, spełnić następujące zadania:
- Zapewnić poszkodowanemu pierwszą pomoc oraz podjąć niezbędne działania eliminujące lub ograniczające zagrożenie.
- Zabezpieczyć miejsce wypadku przed dostępem osób nieupoważnionych oraz uniemożliwić przypadkowe uruchomienie maszyn i innych urządzeń technicznych, których funkcjonowanie zostało wstrzymane w związku z wypadkiem. Zabezpieczenie to powinno wykluczyć możliwość zmiany usytuowania maszyn, urządzeń oraz innych przedmiotów, które przyczyniły się do wypadku, umożliwiając na ich podstawie odtworzenie okoliczności, przebiegu oraz ustalenie przyczyn zdarzenia.
- Przeprowadzić postępowanie powypadkowe, w ramach którego zostanie powołany zespół powypadkowy. Zespół ten będzie miał za zadanie ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku poprzez przeprowadzenie oględzin miejsca zdarzenia, wysłuchanie wyjaśnień poszkodowanego oraz świadków, a także zasięgnięcie opinii lekarza.
Protokół powypadkowy
Zespół powypadkowy, zgodnie z obowiązującymi przepisami, musi sporządzić protokół powypadkowy nie później niż 14 dni od zawiadomienia o wypadku. Warto zaznaczyć, że poszkodowany ma prawo zgłaszać zastrzeżenia i uwagi co do treści tego protokołu.
Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy, "protokół powypadkowy zatwierdza pracodawca nie później niż w terminie 5 dni od dnia jego sporządzenia."
Następnie, pracodawca musi niezwłocznie dostarczyć protokół poszkodowanemu pracownikowi, a w przypadku wypadku ze skutkiem śmiertelnym – członkom rodziny zmarłego pracownika. W przypadku protokołu powypadkowego dotyczącego wypadków śmiertelnych, ciężkich lub zbiorowych, pracodawca natychmiast przekazuje go właściwemu inspektorowi pracy.
Zespół powypadkowy – powołanie i obowiązki
Poszkodowany, który nie zgadza się z treścią protokołu może wystąpić do sądu z pozwem o sprostowanie protokołu powypadkowego. Koszty związane z ustalaniem okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy ponosi pracodawca.
Źródło: zielonalinia.gov.pl
najbliższe szkolenia z zakresu BHP
Zobacz też:
