Wellbeing w firmie – co to?

aktualnosci_wellbeing

Jeśli zapytamy ludzi z otoczenia, czego najbardziej im brakuje i za czym tęsknią, to prawdopodobnie większość odpowie: chwili spokoju, zatrzymania, wytchnienia. Obecne czasy niestety są zdominowane przez ciągły pośpiech i gonitwę za zmianami. Przez to wydaje się, że pędząc tak z dnia na dzień tracimy radość z tego, że żyjemy. Po prostu z życia.

Wellbeing to po prostu dobre samopoczucie, a podejście wellbeingowe właśnie to i zakłada, że człowiek ma się dobrze czuć, dobrze żyć i cieszyć się życiem.

Każdy z nas te cele będzie realizował w inny sposób, jednakże zgodnie z obserwacjami Martina Salingmana czy Instytutu Gallupa, wszyscy do szczęścia potrzebujemy dokładnie tego samego, czyli:

  • poczucia sensu,
  • dobrych relacji,
  • pozytywnych emocji,
  • osiągnięć i realizacji celów,
  • sprzyjającego środowiska,
  • działania zgodnie ze swoimi wartościami,
  • czy robienia tego, co nas po prostu „kręci”.

Kiedy wszystkie powyższe obszary zostaną „zaopiekowane”, szybko pojawi się w naszym życiu chęć znalezienia dobrej pracy. Nie tylko takiej z wysokim wynagrodzeniem, ale też zaspokajającej inne nasze potrzeby.

Zadowolony pracownik – dobry pracownik

Tylko 15% pracowników jest zaangażowana w swoją pracę. Postawienie sobie za cel dbałości o wellbeing swoich pracowników może być doskonałym pomysłem. Bowiem pracownik bardziej zadowolony to pracownik bardziej zaangażowany, a to z kolei oznacza lepszą produktywność.

Z badań Gallupa, przeprowadzonych na grupie ponad 1,8 mln pracowników na całym świecie jasno wynika, że dbałość o nich i stawianie ich w centrum zainteresowania powoduje także wzrost lojalności klientów, spadek rotacji i obniżanie kosztów pracy (rekrutacji, zwolnień lekarskich).

Jak zadbać o pracownika?

Spójrzmy na pracownika jako na osobę, która każdego dnia ma do wykonania określone zadania. Jako odpowiedzialny pracodawca musimy zauważyć, że to, z czym codziennie się mierzy jego pracownik ma na niego wpływ.

Przykładowo, pracownik działu reklamacji codziennie mierzy się z „trudnymi” relacjami, bo klient, który do niego trafia często jest niemiły. Prawdopodobnie jego poziom stresu jest nieustannie wysoki, a on musi umieć sobie z tym radzić. Inaczej przewlekły stres będzie powodował zmniejszenie odporności fizycznej i zdrowotnej, a tym samym potrzebę częstych urlopów i zwolnień, a długoterminowo – spadek odporności psychicznej, wypalenie zawodowe i potrzebę zmiany pracy.

Taki pracownik nie potrzebuje tylko kolejnego szkolenia o tym, jak radzić sobie z trudnym klientem. Potrzebuje też wiedzieć, jak może zadbać o siebie w takiej sytuacji.

Na tym właśnie polega wellbeing w pracy: na uświadomieniu sobie, co i jak możemy zrobić, aby wyrównać zasoby pracownika i zniwelować niepotrzebne wyzwania.

Nie ma na to uniwersalnej recepty, która na wszystkich działa tak samo i bez wyjątku. Wellbeing organizacji jest jej indywidualną cechą tak jak jej kultura organizacyjna.

Źródło: „Wellbeing w praktyce firm w Polsce”, Wellbeing Institute

edukacja bhp


Zobacz też:
bhp i ppoz seka sa 100x40szkolenia zawodowe seka sa 100x40prawo pracy i ubezpieczen spolecznych seka sa 100x40kursy komputerowe seka sa 100x40pierwsza pomoc seka sa 100x40ochrona srodowiska seka sa 100x40rekrutacje i zatrudnienie seka sa 100x40szkolenia miekkie seka sa 100x40
kursy metodyczne seka sa 100x40srodki ochrony roslin seka sa 100x40rachunkowosc i finanse seka sa 100x40prawo zamowien publicznych seka sa 100x40

 

Zapraszamy do odwiedzenia: Facebook | LinkedIn | YouTube | Twitter | Google | Magazyn SEKA

Pobierz najnowsze wydanie magazynu SEKA
Zobacz także
Wyszukiwarka szkoleń
Znajdź szkolenie

Nadchodzące szkolenia

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.