Rzeczywistość wirtualna (VR) pozwala odizolować niemal zupełnie uczestników szkolenia od świata realnego i przenieść ich do świata generowanego przez komputer. Dzięki technologii 3D możliwe jest odwzorowanie sytuacji, które mogłyby być niebezpieczne lub trudne do zasymulowania w inny sposób. W efekcie uczestnicy szkolenia mogą zmierzyć się z praktycznymi wyzwaniami, co nie było by możliwe przy zastosowaniu klasycznej metodyki.
Realne wyzwania w wirtualnym świecie
Najważniejsze korzyści z zastosowania technologii VR w szkoleniach to:
• wysoki poziom realizmu,
• możliwość generowania różnych scenariuszy sytuacyjnych,
• osoba szkolona może przekonać się o skutkach popełnionych błędów,
• możliwość wyrobienia sobie prawidłowych nawyków.
• przyspieszenie procesu szkolenia,
• obniżenie kosztów szkolenia,
• poprawienie skuteczności szkolenia,
• uatrakcyjnienie formy i przebiegu szkolenia,
• sprzyjanie rozwijaniu tzw. pamięci mięśniowej, co pozwala na lepsze przygotowanie się do sytuacji w świecie rzeczywistym
• umożliwienie przekazania „wiedzy ukrytej”, czyli wiedzy, która wynika z doświadczenia.
Jak działa technologia VR
Podstawowym elementem systemu są gogle. Zapewniają one możliwość przestrzennego widzenia generowanego przez komputer trójwymiarowego obrazu i odbioru umieszczonych w wirtualnej przestrzeni dźwięków. Wrażenie „zanurzenia” w wirtualnym świecie uzyskiwane jest dzięki temu, że ekran HMD (Head Mounted Display) znajdują się zawsze przed oczami uczestnika szkolenia, niezależnie od ruchów jego głowy. Wyświetlany przez HMD obraz musi uwzględniać te ruchy, są więc one rejestrowane przez komputer przy pomocy urządzenia zwanego systemem śledzenia.
Najbardziej zaawansowanym urządzeniem umożliwiającym interakcje z generowaną przez komputer wirtualnym środowiskiem są rękawice umożliwiające rejestrowanie ruchów palców i położenia dłoni w przestrzeni, dzięki czemu możliwe jest odtworzenie w wirtualnym świecie ruchów takich jak chwytanie, a tym samym podnoszenie i przemieszczanie wirtualnych przedmiotów. Pozwala to na wyrobienie pamięci mięśniowej, co lepiej przygotowuje do sytuacji w świecie rzeczywistym.
„…według badań przeprowadzonych w 2010 w Iowa State University, studenci szkoleni z wykorzystaniem technik rzeczywistości wirtualnej mieli od 30 do 40 % więcej szans na uzyskanie profesjonalnego certyfikatu spawacza niż ci, którzy byli szkoleni wyłącznie z wykorzystaniem tradycyjnych metod (New York Times (2012)”
Źródło: materiały CIOP – PIB
https://www.ciop.pl/CIOPPortalWAR/appmanager/ciop/pl?_nfpb=true&_pageLabel=P62000286611651046242820