Niezapłacona faktura. Zaległości w spłacie kredytu. Niezwrócona pożyczka. Większości osób, nie tylko przedsiębiorcom, zdarzyła się taka sytuacja nie raz. A wiadomo, rozmowy o pieniądzach nigdy nie były łatwe. Jeżeli więc należność nie była zbyt wysoka, po kilku próbach nieskutecznej windykacji – sprawę zamykaliśmy. Bowiem negocjacje z dłużnikiem wymagają odpowiednich umiejętności, których po prostu nie znamy.
Jak więc skutecznie prowadzić rozmowę z dłużnikiem, by skończyła się ona ugodą, a nie wyrokiem i egzekucją komorniczą?
Prowadząc własną działalność zapewne nie raz trzeba będzie windykować należności. Warto tutaj pamiętać, że szybszym i tańszym sposobem na odzyskanie własnych pieniędzy są negocjacje, a nie wkraczanie na drogę sądową.
Poznaj 4 podstawowe zasady skutecznej telewindykacji należności:
- Przygotuj się do rozmowy. Również psychicznie. Przyszykuj wszystkie niezbędne dokumenty, które świadczą o zaległości: umowy, faktury, wydrukuj też maile, w których dłużnik obiecywał zapłatę. Miej je przed sobą. Dobrym pomysłem jest też nakreślenie wstępnego szkicu rozmowy, tak by nie zapomnieć o żadnej ważnej kwestii.
- Skontaktuj się z osobą decyzyjną. Ustal, kto w przedsiębiorstwie dysponuje formalnym upoważnieniem do podejmowania decyzji w sprawie płatności. Z reguły są to osoby na wyższych stanowiskach: członkowie zarządu, prezesi, właściciele czy księgowi.
- Bądź stanowczy. Ważne jest, by już na wstępie rozmowy poinformować w jakim celu się dzwoni i zapytać, co jest powodem braku zapłaty za np. fakturę. Stanowczo powiedz, że to już jest ostatnie przypomnienie i kolejnym krokiem będzie zgłoszenie przedsiębiorcy do giełdy długów. Musisz być gotowy na to, by zrealizować obietnicę, jeśli jej nie zrealizujesz – kontrahent nie będzie traktować Ciebie poważnie.
- Nie daj się sprowokować. Rozmowy o pieniądzach z dłużnikami nigdy nie były łatwe, ale jeżeli chcesz coś osiągnąć – trzymaj swoje emocje na wodzy. Nie reaguj na zaczepki.
Szkolenie ze skutecznych metod telewindykacji należności
Poznanie skutecznych technik, narzędzi i zwrotów z pewnością ułatwi odzyskanie należności w kontakcie telefonicznym z dłużnikiem. Jeżeli chcesz podnieść kompetencje w obszarze negocjacji windykacyjnych przy zachowaniu dobrych relacji handlowych z kontrahentami zapraszamy na nasze szkolenia z zakresu telewindykacji należności.
Zapraszamy do odwiedzenia: Facebook | LinkedIn | YouTube | Twitter | Google | Magazyn SEKA