CELE SZKOLENIA
Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z zasadami redagowania oficjalnych pism wychodzących z instytucji publicznej lub firmy prywatnej.
ADRESACI SZKOLENIA
Pracownicy instytucji publicznych oraz firm prywatnych przygotowujący korespondencję wychodzącą.
KORZYŚCI
Podczas szkolenia omówione zostaną zasady redagowania korespondencji wychodzącej oraz wewnętrznej z uwzględnieniem zasad pisowni, grafiki pism, zasad interpunkcji. Podczas szkolenie zostaną omówione najczęściej popełniane błędy oraz zasady pisania i redagowania korespondencji elektronicznej.
Uczestnicy po zakończonym szkoleniu będą umieli znaleźć błędy w przygotowywanych pismach oraz samodzielnie przygotować korespondencję wychodzącą w sposób poprawny.
ZAKRES TEMATYCZNY
1. Czym jest korespondencja?
• Korespondencja wewnętrzna i zewnętrzna
• Korespondencja elektroniczna
2. Omówienie zasad redagowania pism urzędowych
• Części składowe pisma urzędowego
• Styl pisma urzędowego
• Forma pisma urzędowego
• Treść pisma urzędowego
• Czy warto korzystać z szablonów pism?
• O czym świadczy pismo?
• Jakie słownictwo jest dopuszczalne w korespondencji wewnętrznej i zewnętrznej?
• Jakich zwrotów należy unikać?
PRZEPISY PRAWNE W ZAKRESIE REDAGOWANIA PISM URZĘDOWYCH
3. Przygotowanie pisma
• Typowe zwroty
• Odmiana nazwisk
• Duża i mała litera
• Kolejność informacji
• Przejrzystość pisma
• Adresowanie pism urzędowych
4. Gramatyczne i logiczne zagadnienia konstrukcji pism
• Kultura języka polskiego w korespondencji
• Zwroty w korespondencji wewnętrznej i zewnętrznej
• Zwroty grzecznościowe
• Szanowny Pan/Szanowna Pani – kiedy i jakie zwroty grzecznościowe powinny być używane?
• Kiedy wielka litera?
• Najczęściej spotykane błędy
• Struktura korespondencji wychodzącej – przejrzystość tekstu i wartość przekazu merytorycznego
• Techniki redakcji pism
• Treść – adekwatność i przejrzystość
• Znaki interpunkcyjne
• Znak sprawy
• Skróty i zwroty w korespondencji
• Atrakcyjność pisma
• Style pism urzędowych
5. Komunikacja elektroniczna
• Reguły komunikacji urząd-urząd oraz urząd-petent w komunikacji elektronicznej – zasady formułowania myśli w komunikacji prowadzonej za pomocą korespondencji elektronicznej
• Savoir-vivre e-komunikacji
6. Obieg pism i korespondencji między stronami w postępowaniu administracyjnym
• Kodeksowe terminy do doręczeń
• Decyzja administracyjna oraz postanowienie
• Ugoda administracyjna
• Skargi oraz wnioski
• Forma upoważnień i pełnomocnictw
• Forma wydawanych zaświadczeń
• Podstawy i zakres prawny dotyczący dokumentacji i korespondencji
7. Pisma urzędowe w praktyce
• Jak powinna wyglądać decyzja administracyjna – skuteczność decyzji administracyjnej
ĆWICZENIA PRAKTYCZNE
Warsztaty z pisania pism, notatek i innych krótkich form przekazujących ważne informacje i istotne w sprawie ustalenia.