CELE SZKOLENIA
Od 5 października 2021 roku obowiązuje ustawa o doręczeniach elektronicznych.
Obowiązki w tym zakresie dla poszczególnych podmiotów są przesuwane w czasie. Nowelizacja z 12 grudnia 2023 roku zakłada, że termin wejścia w życie e-doręczeń nie może być wcześniejszy niż 30 marca 2024 roku.
Czym są e-Doręczenia? To usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego. Umożliwia ona wysyłanie i odbieranie korespondencji elektronicznie, ze skutkiem równoważnym z listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.
Do 2029 roku wszystkie podmioty publiczne, jednostki samorządu terytorialnego oraz sądy będą musiały prowadzić korespondencję urzędową poprzez e-Doręczenia. Warto dobrze się do tego przygotować.
Cele szkolenia:
• Zapoznanie uczestników z praktycznymi aspektami funkcjonowania doręczeń elektronicznych w odniesieniu do administracji publicznej,
• Przedstawienie zasad funkcjonowania doręczeń elektronicznych,
• Przedstawienie różnic pomiędzy doręczeniami elektronicznymi a innymi formami komunikacji elektronicznej z organami władzy publicznej,
• Zapoznanie uczestników z zasadami doręczeń elektronicznych, w tym publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego i publiczną usługą hybrydową oraz ich rolą w kontakcie ze stronami postępowania administracyjnego.
ADRESACI SZKOLENIA
Pracownicy wszystkich organów administracji publicznej (zarówno rządowej, jak i samorządowej), którzy stosują przepisy k.p.a. i rozpatrują sprawy administracyjne.
KORZYŚCI
• Prześledzenie krok po kroku procedur związanych z założeniem i korzystaniem z doręczeń elektronicznych,
• Zapoznanie z funkcjonowaniem doręczeń elektronicznych i ich rolą w pracy administracji publicznej,
• Zapoznanie uczestników z zasadami funkcjonowania doręczeń w okresie „przejściowym”,
• Zapoznanie uczestników z funkcjami doręczeń elektronicznych w postępowaniach administracyjnych oraz zasadami doręczeń w tej formie.
ZAKRES TEMATYCZNY
1. Czym są doręczenia elektroniczne?
a) Podstawowy zakres pojęć związanych z doręczeniami elektronicznymi.
b) Zakres podmiotów zobowiązanych do posiadania adresu do doręczeń elektronicznych.
c) Obowiązki administracji publicznej związane z doręczeniami elektronicznymi.
d) Zakres usług dostępnych w ramach doręczeń elektronicznych.
e) Rodzaje usług dotyczących obsługi doręczeń elektronicznych.
f) Jakie podmioty mogą świadczyć usługę doręczeń elektronicznych?
2. Czym jest adres do doręczeń i skrzynka do doręczeń elektronicznych? Zakres zastosowania doręczeń elektronicznych w postępowaniach administracyjnych.
3. Baza adresów elektronicznych i postępowanie związane z wpisem do bazy.
4. Rola doręczeń elektronicznych w funkcjonowaniu administracji publicznej.
5. Wdrożenie doręczeń elektronicznych dla poszczególnych grup podmiotów.
6. Jakie warunki trzeba spełnić, żeby korzystać z usługi doręczeń elektronicznych? Skutki założenia adresu do doręczeń elektronicznych z punktu widzenia organów administracji publicznej oraz prowadzonych postępowań administracyjnych.
7. Procedura założenia adresu do doręczeń elektronicznych – dla osób fizycznych i osób prawnych.
8. Wpływ doręczeń elektronicznych na postępowania administracyjne i sądowoadministracyjne
9. Funkcjonowanie skrzynki do doręczeń elektronicznych – aspekty praktyczne.
10. Epuap, mObywatel a skrzynka do doręczeń elektronicznych:
a) Różnice praktyczne,
b) Możliwości integracji,
c) Funkcjonowanie EPuap w okresie przejściowym.
11. Konsekwencje związane z brakiem adresu do doręczeń elektronicznych z punktu widzenia postępowań administracyjnych.