Stres zawodowy przyczynia się do powstawania i zaostrzania przebiegu wielu zaburzeń w stanie zdrowia, sprzyja powstawaniu wypadków przy pracy i obniża wydajność pracy, przez co zakłóca funkcjonowanie firm i niesie ze sobą straty materialne. Stres jest także niekorzystny dla państwa, gdyż ponosi ono koszty związane z leczeniem pracowników i wypłatami świadczeń z tytułu pogorszenia stanu zdrowia pracujących. Podejmowanie aktywności fizycznej sprzyja walce ze stresem, pomaga nabrać dystansu do problemów związanych z pracą, ale także pozytywnie wpływa na ogólną jakość życia pracowników.
Gdzie gromadzą się drobnoustroje?
W instalacjach klimatyzacyjnych panują zazwyczaj sprzyjające warunki do rozwoju szkodliwych czynników biologicznych (głównie bakterii i grzybów). Stwarzają je powierzchnie zanieczyszczone cząsteczkami pyłów czy zwiększona wilgotność, spowodowana przez przewody klimatyzacyjne o małej średnicy, filtry powietrza chłodnice powietrza itp.
Co nam zagraża?
Większość występujących w instalacjach samochodowych mikroorganizmów w normalnych warunkach nie stanowi zagrożenia. Jednak część z nich wykazuje właściwości chorobotwórcze, alergizujące i toksyczne.
Ze schorzeniami powodowanymi przez urządzenia klimatyzacyjne najczęściej kojarzone są Gram-ujemne pałeczki Legionella pneumophila, będącym czynnikiem etiologicznym legionelozy. Liegioneloza ma postać ciężkiego zapalenia płuc z wysoką gorączką (powyżej 40°C), dreszczami złym samopoczuciem, suchym kaszlem, biegunką, objawami neurologicznymi, uszkodzeniem wątroby, bradykardią. Aż 80 gatunków grzybów pleśniowych może być związanych z alergiami układu oddechowego. Alergeny grzybów są główną przyczyną chorób o podłożu atopowym (przewlekłe zapalenie skóry – egzema).
Zasady użytkowania samochodowych instalacji klimatyzacyjnych
- Przed uruchomieniem klimatyzacji samochodowej latem należy przewietrzać auto (otworzyć okna i szyberdach).
- Nawiewy wlotu powietrza należy ustawić tak, aby strumień chłodnego powietrza nie był skierowane bezpośrednio na twarz, szyję, stopy użytkownika samochodu.
- Podczas używania klimatyzacji okna auta powinny być zamknięte.
- Różnica temperatur pomiędzy wnętrzem samochodu a powietrzem zewnętrznym nie powinna przekraczać 10°C
- Należy używać klimatyzacji cały rok – latem w celu obniżenia temperatury powietrza, a zimą do osuszenia powietrza we wnętrzu samochodu.
- Samochodowa instalacja klimatyzacyjna powinna być systematycznie serwisowana (co najmniej 1 raz w roku). Regularnie należy wymieniać filtr kabinowy, czyścić i dezynfekować kanały dystrybucji powietrza do wnętrza kabiny, parownik, wloty powietrza umieszczone na zewnątrz pojazdu oraz kontrolować drożność kanału odprowadzającego skropliny z parownika instalacji.
- Zaleca się wymianę filtra powietrza (filtr pyłkowy) na wiosnę, ponieważ jesienią i zimą powietrze o większej wilgotności sprzyja rozwojowi mikroorganizmów na powierzchni filtrującej. Jeśli samochód porusza się częściej w warunkach miejskich lub w warunkach wysokiego zapylenia (budowy drogi gruntowe), zaleca się wymieniać filtr kabinowy – niezależnie od przebiegu – dwa razy do roku.
Źródło: materiały CIOP i PIB
najbliższe szkolenia zawodowe
Zobacz też: