Szkodliwe czynniki biologiczne w samochodach z klimatyzacją

Szkodliwe-czynniki-klimatyzacja-samochodowa

Stres zawodowy przyczynia się do powstawania i zaostrzania przebiegu wielu zaburzeń w stanie zdrowia, sprzyja powstawaniu wypadków przy pracy i obniża wydajność pracy, przez co zakłóca funkcjonowanie firm i niesie ze sobą straty materialne. Stres jest także niekorzystny dla państwa, gdyż ponosi ono koszty związane z leczeniem pracowników i wypłatami świadczeń z tytułu pogorszenia stanu zdrowia pracujących. Podejmowanie aktywności fizycznej sprzyja walce ze stresem, pomaga nabrać dystansu do problemów związanych z pracą, ale także pozytywnie wpływa na ogólną jakość życia pracowników.

Gdzie gromadzą się drobnoustroje?

W instalacjach klimatyzacyjnych panują zazwyczaj sprzyjające warunki do rozwoju szkodliwych czynników biologicznych (głównie bakterii i grzybów). Stwarzają je powierzchnie zanieczyszczone cząsteczkami pyłów czy zwiększona wilgotność, spowodowana przez przewody klimatyzacyjne o małej średnicy, filtry powietrza chłodnice powietrza itp.

Co nam zagraża?

Większość występujących w instalacjach samochodowych mikroorganizmów w normalnych warunkach nie stanowi zagrożenia. Jednak część z nich wykazuje właściwości chorobotwórcze, alergizujące i toksyczne.

Ze schorzeniami powodowanymi przez urządzenia klimatyzacyjne najczęściej kojarzone są Gram-ujemne pałeczki Legionella pneumophila, będącym czynnikiem etiologicznym legionelozy. Liegioneloza ma postać ciężkiego zapalenia płuc z wysoką gorączką (powyżej 40°C), dreszczami złym samopoczuciem, suchym kaszlem, biegunką, objawami neurologicznymi, uszkodzeniem wątroby, bradykardią. Aż 80 gatunków grzybów pleśniowych może być związanych z alergiami układu oddechowego. Alergeny grzybów są główną przyczyną chorób o podłożu atopowym (przewlekłe zapalenie skóry – egzema).

Zasady użytkowania samochodowych instalacji klimatyzacyjnych

  • Przed uruchomieniem klimatyzacji samochodowej latem należy przewietrzać auto (otworzyć okna i szyberdach).
  • Nawiewy wlotu powietrza należy ustawić tak, aby strumień chłodnego powietrza nie był skierowane bezpośrednio na twarz, szyję, stopy użytkownika samochodu.
  • Podczas używania klimatyzacji okna auta powinny być zamknięte.
  • Różnica temperatur pomiędzy wnętrzem samochodu a powietrzem zewnętrznym nie powinna przekraczać 10°C
  • Należy używać klimatyzacji cały rok – latem w celu obniżenia temperatury powietrza, a zimą do osuszenia powietrza we wnętrzu samochodu.
  • Samochodowa instalacja klimatyzacyjna powinna być systematycznie serwisowana (co najmniej 1 raz w roku). Regularnie należy wymieniać filtr kabinowy, czyścić i dezynfekować kanały dystrybucji powietrza do wnętrza kabiny, parownik, wloty powietrza umieszczone na zewnątrz pojazdu oraz kontrolować drożność kanału odprowadzającego skropliny z parownika instalacji.
  • Zaleca się wymianę filtra powietrza (filtr pyłkowy) na wiosnę, ponieważ jesienią i zimą powietrze o większej wilgotności sprzyja rozwojowi mikroorganizmów na powierzchni filtrującej. Jeśli samochód porusza się częściej w warunkach miejskich lub w warunkach wysokiego zapylenia (budowy drogi gruntowe), zaleca się wymieniać filtr kabinowy – niezależnie od przebiegu – dwa razy do roku.

 

 

Źródło: materiały CIOP i PIB

najbliższe szkolenia zawodowe

Zobacz też:

bhp i ppoz seka sa 100x40szkolenia zawodowe seka sa 100x40prawo pracy i ubezpieczen spolecznych seka sa 100x40kursy komputerowe seka sa 100x40pierwsza pomoc seka sa 100x40ochrona srodowiska seka sa 100x40rekrutacje i zatrudnienie seka sa 100x40szkolenia miekkie seka sa 100x40 kursy metodyczne seka sa 100x40srodki ochrony roslin seka sa 100x40rachunkowosc i finanse seka sa 100x40prawo zamowien publicznych seka sa 100x40

Pobierz najnowsze wydanie magazynu SEKA
Zobacz także
Wyszukiwarka szkoleń
Znajdź szkolenie

Nadchodzące szkolenia

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.