28 kwietnia to ważna data dla wszystkich osób związanych z BHP. Tego dnia przypada bowiem Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy koordynowany przez Międzynarodową Organizację Pracy (MOP) oraz Międzynarodowy Dzień Pamięci Ofiar Wypadków przy Pracy i Chorób Zawodowych organizowany przez Związki zawodowe.
Obchody tego Dnia są doskonałą okazją do tego, by przypominać i promować zagadnienia związane z bezpieczeństwem pracy.
„Przewiduj, przygotuj się i reaguj na kryzysy. POSTAW NA BHP” – to hasło przewodnie, które jest poniekąd apelem do państw i przedsiębiorstw, by ucząc się na doświadczeniach wyniesionych z pandemii COVID-19, wdrażały działania, które usprawnią system zarządzania bezpieczeństwem i zdrowiem w pracy, umożliwią odbudowanie zasobów po wyjściu z kryzysu, a także przygotują na ewentualne, nieprzewidywalne kryzysy.
Zalecenia dla przedsiębiorstw
Obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie ciągłego monitorowania warunków pracy i regularne przeprowadzanie oceny ryzyka, aby ograniczać nowe zagrożenia. Kompleksowa ocena ryzyka zawodowego powinna dotyczyć wszystkich pracowników i uwzględniać indywidualne cechy pracowników, takie jak wiek czy poważne choroby, a także brać pod uwagę większą podatność na zagrożenia pracowników migrujących z uwagi na bariery językowe.
Kolejnym czynnikiem, który należy brać pod uwagę podczas oceny ryzyka jest praca zdalna. W wielu przypadkach taka forma pracy negatywnie wpływa na zdrowie pracownika, zarówno fizyczne jak i psychiczne.
Zachęcamy do pobrania opracowanej na podstawie wytycznych CIOP-PIB listy kontrolnej do przeprowadzenia samooceny warunków pracy zdalnej: Praca zadalna_Lista kontrolna
Zadbać o dobrostan psychiczny pracownika
Pojęcie dobrostanu obejmuje doświadczanie przez człowieka pozytywnych emocji, niski poziom szkodliwych nastrojów, a także wysoki poziom zadowolenia z życia. A to z kolei przekłada się na bezpieczeństwo i efektywność w pracy.
Dobre przykłady stosowania zasady wellbeingu w firmie przedstawił Wellbeing Institute w swoim opracowaniu „Wellbeing w praktyce firm w Polsce”.
Według tej koncepcji pracownik ma się dobrze czuć w firmie, czyli mieć poczucie, że realizuje ważne cele, być docenianym, mieć dobre relacje i sprzyjające środowisko, działać zgodnie ze swoimi wartościami.
Być może niektórym się wydaje, że praca to nie przedszkole i nie warto bawić się w poznawanie potrzeb pracowników, kolegów z pracy, bo trzeba realizować cele firmy. Jednakże w dłuższej perspektywie podejście weelbeingowe przyniesie dla wszystkich niewspółmierne korzyści.
Zachęcamy do przeczytania opracowania Wellbeing Institute. Do pobrania tutaj: E-book_POZYTYWNY_WPLYW_Wellbeing_Institute
Zapraszamy do odwiedzenia: Facebook | LinkedIn | YouTube | Twitter | Google | Magazyn SEKA