Kampania społeczna CIOP – PIB – Stres Cyfrowy
Pojęcie stresu cyfrowego po raz pierwszy zostało zdefiniowane w roku 1984. Określa się go, jako „współczesna choroba adaptacyjna spowodowana niemożnością radzenia sobie z nowymi technologiami komputerowymi – doświadczenie stresu podczas używania nowoczesnej technologii informacyjnej przez użytkowników tej technologii ” Zjawisko to nasiliło się gwałtownie za sprawą pandemii koronawirusa, która zmusiła rzesze pracowników do przejścia na pracę zdalną.
Z badań przeprowadzonych przez CIOP – PIB wynika, że w Polsce aż 60% osób wykonujących pracę zdalną uskarża się na trudności z rozdzieleniem pracy od życia prywatnego i upatruje w tym główny mankament pracy wykonywanej zdalnie.
Wśród przyczyn wywołujących stres cyfrowy wymienia się:
- Przeciążenie technologiczno-informacyjne („techno-overload”), które może być spowodowane dłuższym i intensywniejszym czasem wykonywania przez pracownika zadań;
- Zaburzenie równowagi cyfrowej pomiędzy pracą a życiem po pracy („techno-invasion”) ze względu na konieczność bycia w pracy cały czas;
- Niedostateczne umiejętności cyfrowe (komputerowe i internetowe) („techno-complexity”);
- Brak poczucia bezpieczeństwa technologicznego („techno-insecurity”), w sytuacji kiedy pracownicy mogą czuć się zagrożeni utratą pracy;
- Niepewność technologiczna („techno-uncertainty”) spowodowana koniecznością ciągłych zmian i aktualizacji oprogramowania i sprzętu.
Konsekwencje
Do konsekwencji omawianego zjawiska zalicza się:
- obniżenie wydajności pracy,
- brak satysfakcji,
- zaburzenia poczucia równowagi cyfrowej pomiędzy pracą a życiem osobistym,
- wypalenie,
- brak koncentracji,
- drażliwość generująca konflikty,
- absencja chorobowa,
- zaburzenia pamięci.
Wskazówki dla pracowników
Na szczęście negatywnym skutkom przeciążenia informacyjnego, przebodźcowania, przytłoczenia można zaradzić. Poniżej lista punktów, które pomogą CI zachować odpowiedni work-life balance
- Stwórz własny rytuał rozpoczynania dnia pracy. Może to być aktywność fizyczna (spacer, ćwiczenia rozciągające itp.), wypicie kawy, szklanki wody, przygotowanie zdrowego śniadania. Nie zaczynaj dnia z telefonem w dłoni.
- Wykonuj przerwę na posiłek regularnie o tej samej porze. Posiłki spożywaj najlepiej w innym miejscu niż stanowisko pracy. Pamiętaj, żeby być w tym czasie offline.
- Przerwy w pracy spędzaj z dala od biurka, najlepiej aktywnie. Wstań, poruszaj się, jeśli możesz wyjdź na zewnątrz. Odłóż telefon.
- Bądź świadomy czasu spędzanego w Internecie i wybieraj, na co chcesz poświęcić swoją uwagę. Nie trać energii na przyjmowanie niepotrzebnych treści.
- Ustal i zasygnalizuj koniec dnia pracy.
- Określ, ile czasu chcesz przeznaczać na media społecznościowe.
- Jeśli czujesz, że potrzebujesz wsparcia w kontrolowaniu i zarządzaniu swojego czasu oraz ograniczaniu dostępu do stron internetowych i platform, skorzystaj z dostępnych na rynku programów i aplikacji.
Zacznij od drobnych zmian w organizacji swojego czasu już dziś!!!
Cele kampanii
Choć pojęcie stresu cyfrowego zostało wprowadzone już dosyć dawno dopiero ostatnio zaistniałe zmiany wywołane pandemią spowodowały zainteresowanie tym problemem. Według danych GUS 9,7% pracujących w naszym kraju wykonuj pracę zdalną. Zjawisko stresu cyfrowego stało się więc problemem społecznym. Kampania Centralnego Instytutu Ochrony Pracy – Państwowego Instytutu Pracy jest:
- Promocja zdrowia i dobrego samopoczucia w miejscu pracy;
- Promowanie programów i działań mających na celu poprawę dobrostanu psychofizycznego pracowników poprzez zapewnienie równowagi cyfrowej w czasie pracy i po pracy;
- Podnoszenie świadomości pracowników i pracodawców w zakresie konsekwencji i zagrożeń powstałych w wyniku braku równowagi cyfrowej podczas wykonywania pracy zdalnej;
- Podnoszenie świadomości społecznej w zakresie negatywnych skutków stresu wynikającego z braku równowagi cyfrowej oraz o sposobach radzenia sobie z nim.
Źródło: www.ciop.pl
Zapytaj o współpracę w zakresie kompleksowego zapewnienia bezpieczeństwa w Twojej firmie, skontaktuj się teraz z Michałem Sekundą Dyrektorem handlowym SEKA S.A. tel.: 22 517 88 66 | e-mail: michal.sekunda@seka.pl
NAJBLIŻSZE SZKOLENIA
Szkolenie dla osób wyznaczonych do zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników |
Szkolenie zdalne/wideokonferencja |
15.01.2025 |
Zobacz więcej |
Szkolenie dla osób wyznaczonych do zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników |
Wrocław |
29.01.2025 |
Zobacz więcej |
Szkolenie dla osób wyznaczonych do zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników |
Katowice |
29.01.2025 |
Zobacz więcej |
Szkolenie dla osób wyznaczonych do zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników |
Kielce |
17.02.2025 |
Zobacz więcej |
Szkolenie dla osób wyznaczonych do zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników |
Szkolenie zdalne/wideokonferencja |
17.02.2025 |
Zobacz więcej |
Zapraszamy do odwiedzenia: Facebook | LinkedIn | YouTube | Twitter | Google | Magazyn SEKA