Stres cyfrowy 2021

Stres_cyfrowy_kampania_CIOP

Kampania społeczna CIOP – PIB – Stres Cyfrowy

Pojęcie stresu cyfrowego po raz pierwszy zostało zdefiniowane w roku 1984. Określa się go, jako „współczesna choroba adaptacyjna spowodowana niemożnością radzenia sobie z nowymi technologiami komputerowymi – doświadczenie stresu podczas używania nowoczesnej technologii informacyjnej przez użytkowników tej technologii ” Zjawisko to nasiliło się gwałtownie za sprawą pandemii koronawirusa, która zmusiła rzesze pracowników do przejścia na pracę zdalną.

Z badań przeprowadzonych przez CIOP – PIB wynika, że w Polsce aż 60% osób wykonujących pracę zdalną uskarża się na trudności z rozdzieleniem pracy od życia prywatnego i upatruje w tym główny mankament pracy wykonywanej zdalnie.

Wśród przyczyn wywołujących stres cyfrowy wymienia się:

  • Przeciążenie technologiczno-informacyjne („techno-overload”), które może być spowodowane dłuższym i intensywniejszym czasem wykonywania przez pracownika zadań;
  • Zaburzenie równowagi cyfrowej pomiędzy pracą a życiem po pracy („techno-invasion”) ze względu na konieczność bycia w pracy cały czas;
  • Niedostateczne umiejętności cyfrowe (komputerowe i internetowe) („techno-complexity”);
  • Brak  poczucia bezpieczeństwa technologicznego („techno-insecurity”), w sytuacji kiedy pracownicy mogą czuć się zagrożeni utratą pracy;
  • Niepewność technologiczna („techno-uncertainty”) spowodowana koniecznością ciągłych zmian i aktualizacji oprogramowania i sprzętu.

Konsekwencje

Do konsekwencji omawianego zjawiska zalicza się:

  • obniżenie wydajności pracy,
  • brak satysfakcji,
  • zaburzenia poczucia równowagi cyfrowej pomiędzy pracą a życiem osobistym,
  • wypalenie,
  • brak koncentracji,
  • drażliwość generująca konflikty,
  • absencja chorobowa,
  • zaburzenia pamięci.

Wskazówki dla pracowników

Na szczęście negatywnym skutkom przeciążenia informacyjnego, przebodźcowania, przytłoczenia można zaradzić. Poniżej lista punktów, które pomogą CI zachować odpowiedni work-life balance

  1. Stwórz własny rytuał rozpoczynania dnia pracy. Może to być aktywność fizyczna (spacer, ćwiczenia rozciągające itp.), wypicie kawy, szklanki wody, przygotowanie zdrowego śniadania. Nie zaczynaj dnia z telefonem w dłoni.
  2. Wykonuj przerwę na posiłek regularnie o tej samej porze. Posiłki spożywaj najlepiej w innym miejscu niż stanowisko pracy. Pamiętaj, żeby być w tym czasie offline.
  3. Przerwy w pracy spędzaj z dala od biurka, najlepiej aktywnie. Wstań, poruszaj się, jeśli możesz wyjdź na zewnątrz. Odłóż telefon.
  4. Bądź świadomy czasu spędzanego w Internecie i wybieraj, na co chcesz poświęcić swoją uwagę. Nie trać energii na przyjmowanie niepotrzebnych treści.
  5. Ustal i zasygnalizuj koniec dnia pracy.
  6. Określ, ile czasu chcesz przeznaczać na media społecznościowe.
  7. Jeśli czujesz, że potrzebujesz wsparcia w kontrolowaniu i zarządzaniu swojego czasu oraz ograniczaniu dostępu do stron internetowych i platform, skorzystaj z dostępnych na rynku programów i aplikacji.

Zacznij od drobnych zmian w organizacji swojego czasu już dziś!!!

Cele kampanii

Choć pojęcie stresu cyfrowego zostało wprowadzone już dosyć dawno dopiero ostatnio zaistniałe zmiany wywołane pandemią spowodowały zainteresowanie tym problemem. Według danych GUS 9,7% pracujących w naszym kraju wykonuj pracę zdalną. Zjawisko stresu cyfrowego stało się więc problemem społecznym. Kampania Centralnego Instytutu Ochrony Pracy – Państwowego Instytutu Pracy jest:

  1. Promocja zdrowia i dobrego samopoczucia w miejscu pracy;
  2. Promowanie programów i działań mających na celu poprawę dobrostanu psychofizycznego pracowników poprzez zapewnienie równowagi cyfrowej w czasie pracy i po pracy;
  3. Podnoszenie świadomości pracowników i pracodawców w zakresie konsekwencji i zagrożeń powstałych w wyniku braku równowagi cyfrowej podczas wykonywania pracy zdalnej;
  4. Podnoszenie świadomości społecznej w zakresie negatywnych skutków stresu wynikającego z braku równowagi cyfrowej oraz o sposobach radzenia sobie z nim.

 

Źródło: www.ciop.pl

edukacja bhp

Zapytaj o współpracę w zakresie kompleksowego zapewnienia bezpieczeństwa w Twojej firmie, skontaktuj się teraz z Michałem Sekundą Dyrektorem handlowym SEKA S.A. tel.: 22 517 88 66 | e-mail: michal.sekunda@seka.pl

NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

Pobierz najnowsze wydanie magazynu SEKA
Zobacz także
Wyszukiwarka szkoleń
Znajdź szkolenie

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.