– jest to maszyna, która: a) wykorzystywana jest w transporcie wewnątrzzakładowym, b) używana jest w ruchu przerywanym o ograniczonym zasięgu, c) służy do przemieszczania ładunków w pionie i poziomie, d) posiada napęd silnikowy. Cechami różniącymi wózki jezdniowe od innych środków transportowych są: a) napęd silnikowy, b) miejsce użytkowania – wyłącznie wewnątrz zakładu pracy. Wózki jezdniowe w zależności od przeznaczenia dzieli się na: 1) naładowny platformowy, 2) ciągnikowy, 3) pchający, 4) podnośnikowy czołowy, 5) podnośnikowy z masztem wewnętrznym nie obejmującym ładunku, 6) podnośnikowy z masztem wewnętrznym obejmującym ładunek, 7) podnośnikowy widłowy z masztem wewnętrznym, 8) podnośnikowy platformowy z masztem wewnętrznym, 9) podnośnikowy platformowy z operatorem podnoszonym wraz z ładunkiem, 10) podnośnikowy boczny (tylko z jednego boku), 11) podnośnikowy czołowy terenowy, 12) podnośnikowy czołowy boczny (obustronny), 13) podnośnikowy czołowo-boczny, 14) podnośnikowy bramowy, 15) unoszący widłowy prowadzony, 16) unoszący platformowy prowadzony, 17) unoszący bramowy, 18) kompletacyjny. Według PN – ISO 5053: 1999 Wózki jezdniowe napędzane. Terminologia.
Zobacz także
OŚWIETLENIE MIEJSCOWE
– oświetlenie dodatkowe służące do zwiększenia natężenia oświetlenia w określonych miejscach, w których wykonywana jest praca.
DYM
– zanieczyszczenia nie związane z powietrzem, pochodzące ze spalin, zawierające popiół, sadzę, związki metali, wodę, gazy i pary oraz składniki smoliste. Cząstki występujące w dymie mają wielkość od 0,01 do 1,0 µm.
OCHRONA PRZECIWPORAŻENIOWA
– zespół środków technicznych zapobiegających porażeniom prądem elektrycznym ludzi i zwierząt w normalnych i zakłóceniowych warunkach pracy urządzeń elektrycznych; w urządzeniach niskiego napięcia rozróżnia się ochronę przeciwporażeniową przed dotykiem bezpośrednim (ochronę podstawową), przed dotykiem pośrednim (ochronę dodatkową) oraz ochronę uzupełniającą.