– System REACH opiera się na trzech filarach: a) Registration – rejestracja, b) Evaluation – ocena, c) Autorisation of CHemicals – udzielanie zezwoleń w zakresie chemikaliów. Rozporządzenie REACH nie wymaga implementacji do polskiego prawa, a jego postanowienia zaczęły obowiązywać wszystkie 25 państw członkowskich UE z dniem jego wejścia w życie tj. 1 czerwca 2007 r. Cele rozporządzenia REACH: a) ochrona zdrowia ludzkiego i środowiska przed zagrożeniami stwarzanymi przez chemikalia, skuteczne zarządzanie ryzykiem związanym ze stosowaniem substancji w środowisku pracy (ocena zagrożeń i narażenia na substancje chemiczne), b) zachęcenie do docelowego zastępowania substancji wzbudzających duże obawy, substancjami mniej niebezpiecznymi, c) zapewnienie swobodnego przepływu produktów chemicznych na rynku wewnętrznym poprzez wprowadzenie jednakowych wymagań dotyczących substancji dla wszystkich państw członkowskich UE, d) poprawa konkurencyjności i innowacyjności. Zakres REACH jest bardzo szeroki i obejmuje wszystkie substancje produkowane, wykorzystywane jako półprodukty lub wprowadzone na rynek, w ich postaci własnej, w preparatach lub wyrobach. Według rozporządzenia (WE) 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) (Dz. Urzęd, UE seria L nr 396 z 30 grudnia 2006 r.).
Zobacz także
DEKONTAMINACJA
– proces niszczenia biologicznych czynników chorobotwórczych przez mycie, dezynfekcję i sterylizację. Według ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. z 2008 r. Nr 234 poz. 1570).
ODZIEŻ I OBUWIE ROBOCZE
– pracodawca jest obowiązany dostarczyć pracownikowi nieodpłatnie odzież i obuwie robocze: 1) jeżeli odzież własna pracownika może ulec zniszczeniu lub znacznemu zabrudzeniu, 2) ze względu na wymagania technologiczne, sanitarne lub bezpieczeństwa i higieny pracy. Pracodawca nie może dopuścić pracownika do pracy bez odzieży i obuwia roboczego, przewidzianych do stosowania na danym stanowisku pracy. Pracodawca może […]
DEMINGA MODEL (pętla
– koncepcja ciągłego doskonalenia. Model zarządzania bezpieczeństwem zawiera następujące elementy: przegląd stanu wyjściowego, polityka bhp, planowanie działań, narzędzia i wprowadzenie, sprawdzenie i poprawianie, zarządzanie przeglądami, kontynuowanie doskonalenia. Proces ten odbywa się w nieprzerwanym cyklu. Według Nowoczesne metody zarządzania bezpieczeństwem. Ocena ryzyka w aspekcie zarządzania bezpieczeństwem. Materiały szkoleniowe Ośrodka Szkolenia Państwowej inspekcji Pracy. Wrocław 2000 r.