NAJWYŻSZE DOPUSZCZALNE NATĘŻENIE (NDN) fizycznego czynnika szkodliwego dla zdrowia

Najwyższe dopuszczalne natężenie fizycznego czynnika szkodliwego dla zdrowia

To najwyższe dopuszczalne natężenie fizycznego czynnika szkodliwego dla zdrowia ustalone jako poziomy ekspozycji odpowiednio do właściwości poszczególnych czynników, których oddziaływanie na pracownika w okresie jego aktywności zawodowej nie powinno spowodować ujemnych zmian w jego stanie zdrowia oraz w stanie zdrowia jego przyszłych pokoleń Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 listopada 2002 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (Dz. U. Nr 217, poz. 1833 z późn. zm.) zawiera wykaz obejmujący najwyższe dopuszczalne natężenia fizycznych czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (załącznik nr 2). Obejmuje on:
  • hałas i hałas ultradźwiękowy,
  • drgania działające na organizm człowieka przez kończyny górne i drgania o ogólnym działaniu na organizm człowieka,
  • mikroklimat zimny i gorący,
  • promieniowanie optyczne laserowe i nielaserowe,
  • pole elektromagnetyczne.
Każdy pracodawca ma obowiązek:
  • wskazać czynniki szkodliwe dla zdrowia w środowisku pracy,
  • rozpoznać źródła ich emisji,
  • zlecić wykonanie badań i pomiarów tych czynników, uwzględniając rodzaj tych czynników oraz ich właściwości, procesy technologiczne związane z występowaniem czynników szkodliwych i ich parametry oraz wyposażenie techniczne (maszyny, urządzenia, instalacje i narzędzia), mogące być źródłem emisji czynników szkodliwych dla zdrowia,
  • uwzględnić w badaniach dokumentację producenta z wynikami pomiarów dot. określonych emisji,
  • uwzględnić środki ochrony zbiorowej i organizację pracy oraz sposoby jej wykonywania,
  • uwzględnić rzeczywisty czas narażenia na oddziaływanie czynników szkodliwych dla zdrowia w odniesieniu do obowiązującego w zakładzie pracy systemu i rozkładu czasu pracy,
  • konsultować z pracownikami lub ich przedstawicielami działania dotyczące rozpoznania i typowania czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy oraz wykonywania badań, pomiarów i pobierania próbek tych czynników na stanowisku pracy,
  • niezwłocznie informować pracowników o wynikach przeprowadzonych badań i pomiarów tych czynników,
  • umieścić (wywiesić) wyniki badań i pomiarów na stanowisku pracy, którego dotyczą,
  • wpisać wyniki przeprowadzonych badań i pomiarów czynnika szkodliwego dla zdrowia do Karty badań i pomiarów,
  • przechowywać karty badań i pomiarów przez okres 3 lat, licząc od daty ich przeprowadzenia,
  • prowadzić Rejestr czynników szkodliwych dla zdrowia występujących na stanowisku pracy, do którego powinien wpisywać na bieżąco wyniki przeprowadzonych badań i pomiarów.
W przypadku likwidacji zakładu pracy pracodawca ma obowiązek przekazać rejestr oraz karty badań  inspektorowi sanitarnemu, któremu zakład podlega. Rejestry należy przechowywać przez okres 40 lat, licząc od daty ostatniego wpisu.
Zapytaj o współpracę w zakresie kompleksowego zapewnienia bezpieczeństwa w Twojej firmie, skontaktuj się teraz z Michałem Sekundą Dyrektorem handlowym SEKA S.A. tel.: 22 517 88 66 | e-mail: michal.sekunda@seka.pl

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.