Najwyższe dopuszczalne natężenie fizycznego czynnika szkodliwego dla zdrowia
To najwyższe dopuszczalne natężenie fizycznego czynnika szkodliwego dla zdrowia ustalone jako poziomy ekspozycji odpowiednio do właściwości poszczególnych czynników, których oddziaływanie na pracownika w okresie jego aktywności zawodowej nie powinno spowodować ujemnych zmian w jego stanie zdrowia oraz w stanie zdrowia jego przyszłych pokoleń
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 listopada 2002 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (Dz. U. Nr 217, poz. 1833 z późn. zm.) zawiera wykaz obejmujący najwyższe dopuszczalne natężenia fizycznych czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (załącznik nr 2). Obejmuje on:
- hałas i hałas ultradźwiękowy,
- drgania działające na organizm człowieka przez kończyny górne i drgania o ogólnym działaniu na organizm człowieka,
- mikroklimat zimny i gorący,
- promieniowanie optyczne laserowe i nielaserowe,
- pole elektromagnetyczne.
Każdy pracodawca ma obowiązek:
- wskazać czynniki szkodliwe dla zdrowia w środowisku pracy,
- rozpoznać źródła ich emisji,
- zlecić wykonanie badań i pomiarów tych czynników, uwzględniając rodzaj tych czynników oraz ich właściwości, procesy technologiczne związane z występowaniem czynników szkodliwych i ich parametry oraz wyposażenie techniczne (maszyny, urządzenia, instalacje i narzędzia), mogące być źródłem emisji czynników szkodliwych dla zdrowia,
- uwzględnić w badaniach dokumentację producenta z wynikami pomiarów dot. określonych emisji,
- uwzględnić środki ochrony zbiorowej i organizację pracy oraz sposoby jej wykonywania,
- uwzględnić rzeczywisty czas narażenia na oddziaływanie czynników szkodliwych dla zdrowia w odniesieniu do obowiązującego w zakładzie pracy systemu i rozkładu czasu pracy,
- konsultować z pracownikami lub ich przedstawicielami działania dotyczące rozpoznania i typowania czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy oraz wykonywania badań, pomiarów i pobierania próbek tych czynników na stanowisku pracy,
- niezwłocznie informować pracowników o wynikach przeprowadzonych badań i pomiarów tych czynników,
- umieścić (wywiesić) wyniki badań i pomiarów na stanowisku pracy, którego dotyczą,
- wpisać wyniki przeprowadzonych badań i pomiarów czynnika szkodliwego dla zdrowia do Karty badań i pomiarów,
- przechowywać karty badań i pomiarów przez okres 3 lat, licząc od daty ich przeprowadzenia,
- prowadzić Rejestr czynników szkodliwych dla zdrowia występujących na stanowisku pracy, do którego powinien wpisywać na bieżąco wyniki przeprowadzonych badań i pomiarów.
W przypadku likwidacji zakładu pracy pracodawca ma obowiązek przekazać rejestr oraz karty badań inspektorowi sanitarnemu, któremu zakład podlega. Rejestry należy przechowywać przez okres 40 lat, licząc od daty ostatniego wpisu.
Zapytaj o współpracę w zakresie kompleksowego zapewnienia bezpieczeństwa w Twojej firmie, skontaktuj się teraz z Michałem Sekundą Dyrektorem handlowym SEKA S.A. tel.: 22 517 88 66 | e-mail: michal.sekunda@seka.pl