Pandemia wpłynęła na niemal wszystkie branże, a w szczególności – na działy bhp, których pracownicy stali na pierwszej linii frontu walki z epidemią. Dlatego w tym roku ósma edycja raportu Bezpieczeństwo pracy w Polsce pt. „Bezpieczeństwo Pracy w Polsce 2021” ukazuje pracę specjalistów i managerów bhp.
Z raportu wynika, że podczas pandemii poszerzył się zakres obowiązków służb bhp. Respondenci przyznawali, że ich dzienny czas pracy potrafił wydłużać się do 12 godzin, a pod telefonem musieli czuwać przez 24 godziny.
Z kolei z badań ilościowych wynika, że służby bhp były odpowiedzialne – poza standardowym zakresem swoich prac – za pilnowanie przestrzegania zasad dystansu czy dezynfekcji rąk (97 proc.) oraz przeprowadzanie ankiet i mierzenie temperatury (90 proc.).
Wszyscy respondenci zadeklarowali, że w trakcie pandemii nastąpił jednak nieznaczny spadek przeprowadzanie szkoleń bhp (98 proc.). Inne zadania, takie jak przeprowadzanie szkoleń przeciwpożarowych (99 proc.), czy też wprowadzanie i informowanie o regulacjach, pozostawały na takim samym poziomie (98 proc.).
Zaobserwowano niewielki spadek, jeśli chodzi o działania, takie jak zapoznawanie pracowników z zasadami ergonomii pracy (z 98 do 95 proc.), czy też odbiór techniczny stanowisk pracy, urządzeń czy obiektów (z 97 do 95 proc.), co mogło wiązać się ze zwiększoną popularnością pracy zdalnej.
Ponad połowa respondentów (54 proc.) zadeklarowała, że do ich zadań zarówno przed pandemią, jak i w trakcie, należał udział w strategicznych spotkaniach kadry kierowniczej dotyczących organizacji pracy/produkcji/sprzedaży. 94 proc. spośród nich twierdzi, że nadal bierze w nich udział.
– W związku z ogłoszeniem pandemii służbie bhp doszedł jeszcze jeden ważny obowiązek, który trzeba było zrealizować szybko. Była to konieczność opracowania nowych procedur bezpieczeństwa w związku z zagrożeniem koronawirusem – mówi Marta Tomaszewska, specjalista ds. bhp w CWS, ekspertka Koalicji Bezpieczni w Pracy. – W marcu 2020 r., kiedy w Polsce pojawił się pierwszy przypadek zakażenia, który bardzo szybko rozwinął się w tzw. pierwszą falę, to właśnie służby bhp musiały odpowiedzieć na zagrożenie w pierwszej kolejności, bo regulacje wprowadzane przez rząd często się zmieniały – dodaje.
Jak pokazuje badanie, niewielu respondentów za najciekawsze w swojej pracy uważa takie zagadnienia jak budowanie kultury bezpieczeństwa (12 proc.), wpływ na funkcjonowanie firmy, jej przychody (16 proc.) czy poczucie sprawczości (20 proc.). Jednocześnie pandemia nie zmieniła w znacznym stopniu również tego, jak pracownicy i pracodawcy oceniają bhp. Zdaniem badanych, zaledwie 10 proc. pracowników i 8 proc. pracodawców bardziej docenia ich pracę i bhp niż przed pandemią.
Raport do pobrania tutaj: https://bit.ly/Raport_Bezpieczeństwo_Pracy_w_Polsce_2021_KBwP
Źródło: Koalicja Bezpieczni w Pracy
Zapytaj o współpracę w zakresie kompleksowego zapewnienia bezpieczeństwa w Twojej firmie, skontaktuj się teraz z Michałem Sekundą Dyrektorem handlowym SEKA S.A. tel.: 22 517 88 66 | e-mail: michal.sekunda@seka.pl
Zapraszamy do odwiedzenia: Facebook | LinkedIn | YouTube | Twitter | Google | Magazyn SEKA