RODO: kontakt telefoniczny w celach marketingowych – kiedy i na co musi być udzielona zgoda
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, przedsiębiorca już przed pierwszą rozmową telefoniczną musi uzyskać zgodę na kontakt w celach marketingu bezpośredniego. Może to zrobić np. przez Internet. W przypadku braku zgody na kontakt telefoniczny ze strony danego przedsiębiorcy – powinien on zaprzestać podejmowania dalszych prób kontaktu.
Wejście w życie przepisów RODO miało na celu ukrócenie procederów m.in. operatorów telefonii komórkowej, którzy podczas rozmów telefonicznych przedstawiali przy okazji korzystne oferty handlowe. Nawet jeśli ww. instytucje posiadały jakiekolwiek zgody marketingowe – obecnie nie spełniają już one aktualnie obowiązujących wymogów.
Mimo to, organizatorzy pokazów np. garnków oraz w szczególności banki nadal dzwonią do klientów i potencjalnych klientów przedstawiając im oferty marketingowe bez uzyskania jakiejkolwiek zgody. Co więcej, nawet jeżeli rozmówca wskaże wyraźnie, że nie życzy sobie kontaktu, nie chce otrzymywać ofert tego typu i prosi o usunięcie go z bazy danych – przedsiębiorcy nadal się kontaktują.
Stanowisko UOKiK
Art. 172 prawa telekomunikacyjnego stanowi, że zakazane jest używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę. Oznacza to, że przedsiębiorca powinien uzyskać zgodę już przed pierwszą rozmową telefoniczną.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wyraźnie wskazuje, że uzyskiwanie zgód na przetwarzanie danych osobowych klienta podczas rozmowy telefonicznej stanowi naruszenie, które może skutkować określonymi sankcjami. Dzwonienie do klienta bez uprzednio uzyskanej zgody na kontakt w celu marketingu bezpośredniego może skutkować wszczęciem postępowania przez UOKiK. Konsekwencją tego czynu może być nakaz usunięcia trwających skutków naruszenia czy nałożenie kary pieniężnej w maksymalnym wymiarze do 10% obrotu naruszyciela.
Źródło: https:// infor.pl/
Zobacz też:
Zapraszamy do odwiedzenia: Facebook | LinkedIn | YouTube | Twitter | Google | Magazyn SEKA