Przeciwdziałanie mobbingowi – e-learning
Mobbing definiowany jest zazwyczaj jako wrogie, nieetyczne, systematycznie powtarzające się zachowanie, skierowane wobec konkretnej osoby lub kilku osób, którego rezultatem jest psychiczne, somatyczne i społeczne „wyniszczenie” pracownika.
Mobbing jest zjawiskiem bardzo niekorzystnym zarówno z punktu widzenia pracownika, który stanie się jego ofiarą, jak i całego przedsiębiorstwa. Obniża wydajność pracy, pogarsza panującą w przedsiębiorstwie atmosferę, a więc przekłada się na niższe wyniki finansowe. Pracownik, który zdecyduje się na przeciwdziałanie mobbingowi poprzez zgłoszenie sprawy do sądu pracy, nierzadko może liczyć na pokaźne odszkodowanie, które odbija się na kondycji finansowej przedsiębiorstwa.
Zgodnie natomiast z definicją obowiązująca w prawodawstwie polskim (art. 943 § 2 Kodeksu Pracy), mobbing oznacza działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników.
Zapytaj nas o nowoczesne szkolenie „Przeciwdziałanie mobbingowi”
Informacje ogólne – nasze szkolenie składa się z pięciu modułów:
- całość składa się z 99 ekranów,
- zawiera case-studies,
- szkolenie zawiera zadania i testy śródlekcyjne oraz elementy grywalizacji.
Test końcowy zawiera 10 pytań losowanych z puli. Trzeba udzielić poprawnych odpowiedzi na 80% pytań, aby pozytywnie zaliczyć test.
Forma szkolenia online zwiększa jego dostępność i pozwala na oszczędność czasu. Oferta jest skierowana do klientów z całego kraju. Szkolenie „Przeciwdziałanie mobbingowi” nie jest skierowane wyłącznie do przedsiębiorstw, w których problem ten już występuje. Potencjalnie mobbing może zdarzyć się w każdej firmie. Skuteczne przeciwdziałanie mobbingowi ma charakter profilaktyczny i prewencyjny – warto wdrożyć w swoim przedsiębiorstwie mechanizmy, które będą chroniły pracowników przed zjawiskiem mobbingu.
Atutem szkolenia jest jego przystępna forma, która pozwala na autentyczne zaangażowanie uczestników. Przeciwdziałanie mobbingowi oraz charakterystyka tego zjawiska są przedstawione zrozumiałym językiem, co ułatwia przyswajanie wiedzy przez uczestników. Firmy, które kładą nacisk na przeciwdziałanie mobbingowi budują wizerunek przyjaznego pracodawcy – coraz bardziej pożądany na współczesnym rynku pracy. Zwiększa to szansę na zatrudnienie dobrych specjalistów i utrzymanie obecnej kadry. Dziś pracownicy nie zwracają już uwagi wyłącznie na aspekt finansowy. Przyjazne warunki pracy oraz inicjatywy, takie jak przeciwdziałanie mobbingowi przyciągają kandydatów do konkretnej firmy, dla której takie wartości nie są obce.
W SEKA mamy duże, wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń skierowanych do klientów biznesowych, w tym związanych z prawem pracy i jego praktycznym zastosowaniem. Dbamy o to, aby przedstawione zagadnienia nie ograniczały się jedynie do przepisów i definicji, ale także przykładów realnych sytuacji, występujących na co dzień w przedsiębiorstwach. Co istotne, nasi szkoleniowcy mają doświadczenie w pracy z klientami o różnej specyfice i doskonale rozumieją charakterystykę poszczególnych branż. Szkolenie „Przeciwdziałanie Mobbingowi” nie stanowi pod tym względem wyjątku.
Kontakty bezpośredni: tel.: 22 517 88 73 e-mail:
Przeciwdziałanie mobbingowi w polskim prawodawstwie
Niezależnie od brzmienia definicji, których jest bardzo wiele, aby mówić o mobbingu, muszą wystąpić cechy charakterystyczne dla tego zjawiska, takie jak długotrwałość i powtarzalność działań. Innymi słowy, niepożądane zachowania względem pracownika powinny się powtarzać przez dłuższy czas. Przepisy Kodeksu pracy nie określają, jak długo mają trwać takie zachowania i z jaką częstotliwością musiałyby one występować, aby można było mówić o zjawisku mobbingu.
Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego (sygn. akt I PK 176/06), „długotrwałość nękania lub zastraszania pracownika w rozumieniu art. 943 § 2 k.p. musi być rozpatrywana w sposób zindywidualizowany i powinna uwzględniać okoliczności konkretnego przypadku. Nie jest zatem możliwe sztywne wskazanie minimalnego okresu niezbędnego do zaistnienia mobbingu (…)”.
Zatem z formalnego punktu widzenia nie ma w przepisach określonego, wymaganego czasu trwania zjawiska. Pewne jest jednak, że jeżeli ma ono charakter jednorazowy, to nie może zostać potraktowane jako mobbing. Trudności w jego zdefiniowaniu są spowodowane m.in. tym, że w przepisach brakuje wskazania konkretnych działań uznawanych za nękanie.
Nieprecyzyjne przepisy sprawiają, że pracodawcy dość trudno jest stwierdzić, które zachowania pracowników mają charakter jednorazowy, a które można już zakwalifikować jako mobbing. To jeden z powodów dla których warto zdecydować się na oferowane przez SEKA szkolenie „Przeciwdziałanie Mobbingowi”. Skuteczne rozpoznawanie tego zjawiska jest bardzo istotne. Szkolenie oparte na case studies jest więc przydatne. Pracodawca bądź kierownik może dzięki niemu szybko zidentyfikować zjawisko i wdrożyć przeciwdziałanie mobbingowi natychmiast, aby uniknąć jego negatywnych konsekwencji, zanim będzie za późno.
Mobbing – charakterystyka zjawiska
W publikacjach dotyczących tego zagadnienia można spotkać katalog przykładowych zachowań, które zostały podzielone na pięć grup przez H. Leymanna.
Pierwszą grupę stanowią działania utrudniające proces komunikowania się, takie jak np. ograniczanie lub utrudnianie ofierze możliwości wypowiadania się, ciągłe przerywanie jej wypowiedzi lub reagowanie na nie krzykiem i wyzwiskami.
Kolejna grupa to działania wpływające negatywnie na relacje społeczne, przejawiające się między innymi unikaniem przez przełożonego kontaktu z ofiarą, rozmów z nią, a także fizycznym i społecznym izolowaniem ofiary, np. poprzez umieszczenie jej w osobnym pokoju z zakazem komunikowania się z innymi osobami, ostentacyjne ignorowanie i lekceważenie.
Trzecią grupę działań mobbingowych stanowią zachowania naruszające wizerunek ofiary, takie jak m.in. obmawianie, rozsiewanie plotek, ośmieszanie, sugerowanie zaburzeń psychicznych, obrażanie słowne w postaci wulgarnych przezwisk lub innych upokarzających wyrażeń.
Kolejna kategoria to działania uderzające w pozycję zawodową ofiary, np. wymuszanie wykonywania zadań naruszających godność osobistą lub przydzielanie zadań zbyt trudnych, przerastających kompetencje i możliwości ofiary, z nierealnym terminem realizacji. Innym przykładem takich działań będzie, np. wydawanie absurdalnych i sprzecznych ze sobą poleceń.
Przejawem mobbingu wg. H. Leymanna będą również działania uderzające w zdrowie ofiary, takie jak zlecanie prac szkodliwych dla jej stanu psychicznego i fizycznego, niedostosowanych do możliwości ofiary, bez zapewnienia odpowiednich zabezpieczeń, a także groźby użycia siły fizycznej, przyczynianie się do powstawania strat materialnych powodowanych przez osobę mobbingowaną, wyrządzanie szkód psychicznych w miejscu pracy lub miejscu zamieszkania osoby nękanej.
Dla uznania określonego działania za mobbing wymagane jest stwierdzenie, że pracownik był przez dłuższy czas obiektem oddziaływania zachowań, które obiektywnie zostałyby uznane za działania mobbingowe, co znajduje potwierdzenie w wyroku sądu apelacyjnego w Poznaniu (III APa60/05).
Pracodawca ma obowiązek przeciwdziałania mobbingowi. W przeciwnym wypadku ponosi odpowiedzialność, również w sytuacji, gdy nie jest on osobiście zaangażowany w stosowanie mobbingu lub też nie interesował się, czy nękanie jest stosowane wobec zatrudnianych przez niego pracowników. W przypadku braku odpowiednich działań w zakresie przeciwdziałania temu zjawisku, odpowiedzialność pracodawcy kształtuje się w postaci wypłaty zadośćuczynienia pracownikowi, u którego nastąpił rozstrój zdrowia w wyniku mobbingu. Jeżeli natomiast pracownik doznał go lub w związku z tym rozwiązał umowę o pracę, może się ubiegać o odszkodowanie w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę.
Dlatego skuteczne przeciwdziałanie mobbingowi jest podwójnie istotne z punktu widzenia pracodawcy lub przełożonego. Zjawiska, takie jak mobbing przekładają się na złą atmosferę w miejscu pracy, co bezpośrednio obniża motywacje i wydajność pracowników. Pracodawca, który pozwala na mobbing, może ponadto ponieść bardzo duże straty finansowe, z tytułu odszkodowania przyznawanego poszkodowanemu pracownikowi. Szkolenie „Przeciwdziałanie Mobbingowi” to doskonałe narzędzie, które pomoże pracodawcy bądź menedżerowi, wykryć zjawisko mobbingu i doprowadzić do jego zakończenia, zanim wpłynie ono na funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Na współczesnym rynku pracy zdecydowanie nie opłaca się bagatelizować mobbingu występującego w firmie.
Przypisy: Hans Leymann – szwedzki psycholog, prowadził badania nad zjawiskiem mobbingu
Katarzyna Bratek prawnik SEKA S.A. Specjalista z zakresu prawa pracy posiadający wieloletnie doświadczenie w doradztwie dla firm. Zajmuje się analizą i przygotowywaniem opinii, regulaminów pracy, wynagradzania oraz zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Posiada kilkuletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń z zakresu prawa pracy dla kadry zarządzającej oraz pracowników działów personalnych i działów kadr. Regularnie prowadzi szkolenia dotyczące prowadzenia dokumentacji pracowniczej, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, nawiązywania stosunku pracy, zawierania umów cywilnoprawnych oraz uprawnień rodzicielskich.
Materiał z Magazynu SEKA numer 23 z tematem przewodnim: „WSPÓŁCZESNE ZAGROŻENIA W ŚRODOWISKU PRACY”
Zapytaj o współpracę w zakresie kompleksowego zapewnienia bezpieczeństwa w Twojej firmie, skontaktuj się teraz z Michałem Sekundą Dyrektorem handlowym SEKA S.A. tel.: 22 517 88 66 | e-mail: michal.sekunda@seka.pl
Zobacz też: Zapraszamy do odwiedzenia: Facebook | LinkedIn | YouTube | Twitter | Google | Magazyn SEKA