20% pracowników deklaruje, że odejdzie z pracy, jeżeli pracodawca nie będzie coraz lepiej dbał o ich zdrowie, a ponad 40% przyznaje, że prozdrowotne działania firmy wpłyną na większą motywację do pracy.
Krajowe Centrum Promocji zdrowia w Miejscu Pracy Instytut Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera w ramach umowy z Ministerstwem Zdrowia opublikowało raport, który ukazuje jak zachowują się i co myślą o zdrowym odżywianiu się i aktywności fizycznej pracownicy średnich i dużych firm na ternie Polski. Badanie wykonano na reprezentatywnej grupie 1000 pracowników firm zatrudniających powyżej 50 osób.
Sponsorowanie opieki medycznej to nie wszystko
Z badania wynika, że tylko dla co piątego pracownika dostępność do lekarzy należy do jednej z trzech spraw najważniejszych dla swojego zdrowia. Firmy mogą więc mieć istotny wpływ na poczucie zdrowia pracujących, zapewniając im różne działania promujące zdrowe odżywianie i aktywność fizyczną.
Badanie ukazało, że prawie 3/4 pracowników lubi dobrze zjeść, nawet gdy nie jest to zdrowe, a 2/5 ma poczucie, że je zbyt dużo i niezdrowo. Mniej niż połowa prawie codziennie przeznacza pół godziny na umiarkowany ruch, a tylko co trzeci intensywnie ćwiczy dłużej niż godzinę w tygodniu. Aż 43% pracowników odpoczywa głównie leżąc lub siedząc, przy czym co druga taka osoba wykonuje pracę siedzącą.
Dla wielu pracowników zmiana niekorzystnych zachowań stanowi duże wyzwanie. Połowie przeszkadza w tym duże obciążenie pracą. Co trzeci nie wie, jak zdrowo jeść i jak ćwiczyć, nie umie zmotywować się do zdrowego stylu życia i wytrwać w jego prowadzeniu.
Działania promujące zdrowie
Według raportu, pracownicy oczekują od swoich firm działań, które wspierają ich zdrowie i nie chodzi wyłącznie o karnety do obiektów sportowo-rekreacyjnych oraz prozdrowotne festyny. Blisko połowa zatrudnionych twierdzi, że w przypadku zmiany pracy będzie poszukiwać takiej firmy, która zadba o ich zdrowie znacznie lepiej, niż wymagają tego przepisy bhp.
Pracownicy oczekują:
- większych możliwości zakupu zdrowych posiłków na terenie firmy,
- wyboru czasu przerw na posiłki,
- lepszego wyposażenia miejsca do ich samodzielnego przygotowania,
- indywidualnych konsultacji z dietetykiem,
- zapewnienia przyrządów do prostych ćwiczeń na stanowiskach i w czasie przerw w pracy, dofinansowania przez firmę zakupu i napraw sprzętu sportowego,
- badań i konsultacji dotyczących sprawności fizycznej,
- wsparcia dla grup entuzjastów różnych aktywności sportowych, a także grupowych ćwiczeń pod kierunkiem instruktora/trenera.
Opublikowane wyniki wyraźnie ukazują, że oczekiwania zatrudnionych przerastają to, co oferują im firmy. Blisko 60% chce, by zakład pracy zbierał od nich informacje dotyczące ich oczekiwań od pracodawcy jak łatwiej prowadzić zdrowy styl życia. Tylko 8% badanych potwierdza, że firma interesowała się tą kwestią.
Źródło: Krajowe Centrum Promocji Zdrowia, raport „Co firmy powinny wiedzieć, by skutecznie promować zdrowe odżywianie i aktywność fizyczną pracowników?”
Zobacz też:
Zapraszamy do odwiedzenia: Facebook | LinkedIn | YouTube | Twitter | Google | Magazyn SEKA