Promocja zdrowia wśród pracowników

aktualnosci12

20% pracowników deklaruje, że odejdzie z pracy, jeżeli pracodawca nie będzie coraz lepiej dbał o ich zdrowie, a ponad 40% przyznaje, że prozdrowotne działania firmy wpłyną na większą motywację do pracy.

Krajowe Centrum Promocji zdrowia w Miejscu Pracy Instytut Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera w ramach umowy z Ministerstwem Zdrowia opublikowało raport, który ukazuje jak zachowują się i co myślą  o zdrowym odżywianiu się i aktywności fizycznej pracownicy średnich i dużych firm na ternie Polski. Badanie wykonano na reprezentatywnej grupie 1000 pracowników firm zatrudniających powyżej 50 osób.

Sponsorowanie opieki medycznej to nie wszystko

Z badania wynika, że tylko dla co piątego pracownika dostępność do lekarzy należy do jednej z trzech spraw najważniejszych dla swojego zdrowia. Firmy mogą więc mieć istotny wpływ na poczucie zdrowia pracujących, zapewniając im różne działania promujące zdrowe odżywianie i aktywność fizyczną.

Badanie ukazało, że prawie 3/4 pracowników lubi dobrze zjeść, nawet gdy nie jest to zdrowe, a 2/5 ma poczucie, że je zbyt dużo i niezdrowo. Mniej niż połowa prawie codziennie przeznacza pół godziny na umiarkowany ruch, a tylko co trzeci intensywnie ćwiczy dłużej niż godzinę w tygodniu. Aż 43% pracowników odpoczywa głównie leżąc lub siedząc, przy czym co druga taka osoba wykonuje pracę siedzącą.

Dla wielu pracowników zmiana niekorzystnych zachowań stanowi duże wyzwanie. Połowie przeszkadza w tym duże obciążenie pracą. Co trzeci nie wie, jak zdrowo jeść i jak ćwiczyć, nie umie zmotywować się do zdrowego stylu życia i wytrwać w jego prowadzeniu.

Działania promujące zdrowie

Według raportu, pracownicy oczekują od swoich firm działań, które wspierają ich zdrowie i nie chodzi wyłącznie o  karnety do obiektów sportowo-rekreacyjnych oraz prozdrowotne festyny. Blisko połowa zatrudnionych twierdzi, że w przypadku zmiany pracy będzie poszukiwać takiej firmy, która zadba o ich zdrowie znacznie lepiej, niż wymagają tego przepisy bhp.

Pracownicy oczekują:

  • większych możliwości zakupu zdrowych posiłków na terenie firmy,
  • wyboru czasu przerw na posiłki,
  • lepszego wyposażenia miejsca do ich samodzielnego przygotowania,
  • indywidualnych konsultacji z dietetykiem,
  • zapewnienia przyrządów do prostych ćwiczeń na stanowiskach i w czasie przerw w pracy, dofinansowania przez firmę zakupu i napraw sprzętu sportowego,
  • badań i konsultacji dotyczących sprawności fizycznej,
  • wsparcia dla grup entuzjastów różnych aktywności sportowych, a także grupowych ćwiczeń pod kierunkiem instruktora/trenera.

Opublikowane wyniki wyraźnie ukazują, że oczekiwania zatrudnionych przerastają to, co oferują im firmy. Blisko 60% chce, by zakład pracy zbierał od nich informacje dotyczące ich oczekiwań od pracodawcy jak łatwiej prowadzić zdrowy styl życia. Tylko 8% badanych potwierdza, że firma interesowała się tą kwestią.

Źródło: Krajowe Centrum Promocji Zdrowia, raport „Co firmy powinny wiedzieć, by skutecznie promować zdrowe odżywianie i aktywność fizyczną pracowników?”


Zobacz też:
bhp i ppoz seka sa 100x40szkolenia zawodowe seka sa 100x40prawo pracy i ubezpieczen spolecznych seka sa 100x40kursy komputerowe seka sa 100x40pierwsza pomoc seka sa 100x40ochrona srodowiska seka sa 100x40rekrutacje i zatrudnienie seka sa 100x40szkolenia miekkie seka sa 100x40
kursy metodyczne seka sa 100x40srodki ochrony roslin seka sa 100x40rachunkowosc i finanse seka sa 100x40prawo zamowien publicznych seka sa 100x40
Zapraszamy do odwiedzenia: Facebook | LinkedIn | YouTube | Twitter | Google | Magazyn SEKA

Zobacz więcej
Pobierz najnowsze wydanie magazynu SEKA
Zobacz także
Wyszukiwarka szkoleń
Znajdź szkolenie

Nadchodzące szkolenia

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.