W 2020 r. liczba firm świadczących usługi BHP w Polsce wynosiła ok. 5,6 tys., a pracowało w nich ok. 10 tys. specjalistów ds. bhp. Eksperci prognozują, że w najbliższych 10 latach popyt na usługi bhp będzie głównie wzrastał i w 2030 r. liczba takich podmiotów może kształtować się na poziomie nieco ponad 12 tys.
Wielkość popytu będzie prawdopodobnie uzależniona od:
- branży reprezentowanej przez zamawiających usługi;
- wielkości przedsiębiorstwa zamawiającego usługi bhp;
- sposobu zarządzania firmą;
- ogólnej koniunktury w kraju.
Duże znaczenie przy zlecaniu zadań specjalistom spoza zakładu pracy będzie mieć rosnąca świadomość pracodawców odnośnie do istotności bhp w firmie.
Wysoki poziom popytu na usługi BHP
Popyt na usługi zewnętrzne utrzyma się na wysokim poziomie lub będzie rósł szczególnie przy pracach wymagających stałego nadzoru, takich jak np. sektor budowlany, lub pracach szczególnie niebezpiecznych np. w przemyśle chemicznym.
Z kolei branżą, w której istnieje prawdopodobieństwo zmniejszenia popytu na specjalistów bhp spoza zakładu pracy, jest administracja, ze względu na odejście od obowiązku regularnych szkoleń bhp dla pracowników biurowych (nowelizacja Kodeksu pracy z 2019 r.).
Eksperci rynkowi prognozują, że w najbliższej dekadzie usługi, które będą poszukiwane u specjalistów bhp spoza zakładu pracy to:
- Szkolenia, których organizacja jest coraz częściej nieprzypadkowa i odbywa się z wykorzystaniem dobrych praktyk, takich jak zlecanie szkoleń nowym wykonawcom celem rotowania szkoleniowców, co ma pozytywnie wpływać na poziom uwagi szkolonych.
- Dokonywanie ekspertyz i sporządzanie dokumentacji.
Deficytowe usługi BHP
Eksperci wskazują również, że wśród zadań służby bhp, określonych w rozporządzeniu, znajdują się takie, które można określić mianem deficytowych (ze względu na najniższe zapotrzebowanie na nie wśród zlecających usługi bhp – mimo ich obiektywnej istotności dla bezpieczeństwa i higieny pracy). Na podstawie wywiadów eksperckich zidentyfikowano 2 usługi deficytowe:
- Ocena ryzyka zawodowego – w szczególności wśród mikro i małych przedsiębiorstw, co w opinii ekspertów związane jest z postrzeganiem tej usługi jako kosztu, a dokonywane jest nierzadko po kontroli i zaleceniach Państwowej Inspekcji Pracy.
- Doradztwo – które w opinii ekspertów wymaga zbudowania partnerskiej relacji pomiędzy zarządzającym przedsiębiorstwem a pracownikami służby BHP lub specjalistami BHP spoza zakładu pracy.
Źródło: CIOP-PIB raport „Diagnoza i prognoza rynku usług BHP oraz charakterystyka służby BHP w Polsce”
Zapraszamy do odwiedzenia: Facebook | LinkedIn | YouTube | Twitter | Google | Magazyn SEKA