Proces wdrożenia ma na celu dostosowanie nowo zatrudnionego pracownika do środowiska pracy i panujących w nim zasad. Właściwie zaprojektowany wpływa na szybsze dopasowanie się pracownika do nowej roli, zwiększenie jego poczucia bezpieczeństwa i zminimalizowanie ryzyka odejścia z organizacji.
Pierwszym etapem procesu jest właściwe wprowadzenie pracownika na stanowisko pracy. W kolejnym etapie pracownik odbywa wstępny staż pracy, który jest obserwowany, a następnie oceniany przez przełożonego. W ostatnim etapie wdrożenia wyznaczany jest kierunek rozwoju zawodowego pracownika.
W celu realizacji procesu adaptacji wykorzystuje się dostępne narzędzia o charakterze powitalnym i integrującym. Do działań o charakterze powitalnym można zaliczyć:
- list powitalny (e−mail lub telefon) od dyrektora (kierownika) placówki,
- przedstawienie pracownika pozostałym członkom zespołu (działu, oddziału, itp.),
- zamieszczenie krótkiego wywiadu z nowym pracownikiem na firmowym intranecie,
- e−mail informujący pozostałych członków zespołu (placówki) o nowym pracowniku,
- nieformalne spotkania z zespołem na terenie firmy lub poza jej obszarem,
- wyznaczenie opiekuna (bezpośredni przełożony lub inna osoba wybrana do tego zadania).
Kluczową rolę w procesie adaptacji odgrywa komunikacja, którą można podzielić na cztery główne fazy:
• przekazanie ogólnych informacji na temat firmy,
• szczegółowe zapoznanie z zasadami funkcjonowania firmy,
• określenie zadań, odpowiedzialności i oczekiwań związanych z pracą na stanowisku (w tym instruktaż stanowiskowy),
• zapoznanie ze współpracownikami.
Kreatywne i często niekonwencjonalne metody wdrożenia nowych pracowników na pewno pomagają budować wizerunek firmy oraz uatrakcyjniają pierwsze dni w pracy i redukują stres. Przede wszystkim należy jednak podkreślić, e w efekcie znacząco wpływają one na ich zaangażowanie i przywiązanie do firmy. Właściwe wdrożenie pracownika do pracy w istotny sposób wpływa również na jego bezpieczeństwo pracy oraz postrzeganie firmy jako atrakcyjnego miejsca pracy. Posiadanie profesjonalnego procesu adaptacji staje się nie tylko wymogiem dla nowoczesnych przedsiębiorstw, ale i elementem walki konkurencyjnej o pozyskanie talentów z rynku pracy.
Badania pokazały, że sformalizowane procedury adaptacji są najbardziej skuteczną metodą adaptacji. Pracownicy, którzy ukończyli takie programy stają się bardziej zaangażowani w pracę oraz cechuje ich niższy poziom fluktuacji w porównaniu do tych, którzy nie zostali poprawnie zaadaptowani.
Przy prowadzeniu procesu adaptacji warto skorzystać z szerokiego wachlarza dostępnych narzędzi i zapoznać się z dobrymi praktykami, które spotykają się z uznaniem nowo zatrudnionych pracowników.
Inwestycja we właściwe wdrożenie pracownika powinna przynieść firmie w szybszym czasie wymierne efekty w postaci rezultatów pracy nowo zatrudnionego oraz ograniczać rotację pracowników, co prowadzi do większego poczucia bezpieczeństwa wśród załogi i pozytywnej atmosfery w miejscu pracy.
Źródło materiały CIOP i PIB