55 proc. pracowników zna nowe przepisy dotyczące pracy zdalnej, podczas gdy niewiele mniej, bo 45 proc., nie wie, na czym polegają zmiany w Kodeksie pracy, obowiązujące od kwietnia tego roku – wynika z badania ClickMeeting.
7 kwietnia 2023 r. w Kodeksie pracy wprowadzono regulacje dotyczące pracy zdalnej. Spowodowały one, że może ona być wykonywana w całości lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika, a pracodawca ma obowiązek wyposażyć go w niezbędny sprzęt do świadczenia pracy na odległość. Musi on zrekompensować też koszty zużycia energii elektrycznej oraz internetu.
Tego samego dnia uchwalono również prawo do wykonywania okazjonalnej pracy zdalnej przez nie więcej niż 24 dni w roku kalendarzowym.
Pracownicy wskazują na brak informacji od pracodawcy
Polska platforma do wideokonferencji i spotkań online ClickMeeting postanowiła przeprowadzić badanie, które sprawdza stopień znajomości nowych przepisów wśród pracowników. Okazuje się, że duża część osób ma małe rozeznanie w zmianach, a tym samym w przysługujących im prawach.
Oto najważniejsze wnioski z badania ClickMeeting:
- 55 proc. pracowników zna nowe przepisy dotyczące pracy zdalnej,
- 45 proc. pracowników nie wie, na czym polegają nowe przepisy w Kodeksie pracy, które obowiązują od 7 kwietnia br.,
- 44 proc. ankietowanych deklaruje, że nie zostało poinformowanych przez pracodawcę o nowych przepisach,
- 36 proc. zostało poinformowanych o nowych przepisach przez pracodawcę,
- 20 proc. nie jest pewnych, czy otrzymało takie informacje od pracodawcy,
- 66 proc. ankietowanych nie zauważyło, aby nowe przepisy dot. pracy zdalnej spowodowały zmianę w ich miejscu pracy.
Pracownicy słabo znają też ustawę work-life balance
Jednocześnie okazuje się, że pracownicy nie znają również przepisów dotyczących work-life balance. Nowelizacja Kodeksu pracy, która weszła w życie 26 kwietnia 2023 r., wprowadziła m.in. bezpłatny urlop opiekuńczy, wydłużenie urlopu rodzicielskiego oraz dała możliwość zwolnienia od wykonywanych obowiązków z powodu siły wyższej.
Jaka jest znajomość tych przepisów? Z badania ClickMeeting wynika, że:
- prawie 3/4 Polaków nie wie, na czym polegają tegoroczne zmiany w prawie w zakresie work-life balance,
- 42 proc. badanych nie jest pewnych, czy firma, w której pracują, wprowadziła zmiany związane z ustawą work-life balance,
- 40 proc. deklaruje, że ich pracodawca w ogóle nie wprowadził nowych rozwiązań.
Warto, żeby wyniki badań dotarły do przedsiębiorców, bo pokazują one konieczność polepszenia komunikacji na linii pracodawca – pracownicy. Anna Zielińska z ClickMeeting przypomina, że informowanie pracowników o zmianach w przepisach jest obowiązkiem pracodawcy. Zwraca uwagę, że być może pracodawcy skupiają się wyłącznie na wprowadzeniu nowych regulacji do firmowych regulaminów, a przydałyby się jednocześnie krótkie szkolenia dla pracowników z nowych przepisów czy tworzenie zbiorów odpowiedzi na najczęstsze pytania, czyli FAQ.
Może jesień i powrót pracowników z urlopów to dobry moment na wprowadzenie któregoś z tych rozwiązań?
Żródło: Biuro Prasowe ClickMeeting i Puls HR