Praca zdalna w czasie COVID-19 – RODO: uprawnienia i obowiązki pracodawcy

Uprawnienia i obowiązki pracodawcy jako administratora danych osobowych podczas pracy zdalnej nie różnią się od tych obowiązujących w tradycyjnym modelu pracy – w biurze. Zasada ta dotyczy również pracownika, którym tak samo powinien przestrzegać wszystkich wytycznych związanych z ochroną danych osobowych.
Pracodawca w tym okresie powinien przede wszystkim zapewnić pracownikom:
- dostęp do dokumentacji z zakresu ochrony danych osobowych,
- o ile to możliwe, zapewnić dostęp do szkoleń online – w tym do szkoleń e-learningowych z zakresu ochrony danych osobowych,
- odpowiedni sprzęt do pracy, na którym przetwarzane są dane osobowe,
- dostęp do zasobów organizacji, tak aby pracownik podczas wykonywania pracy zdalnej miał dostęp do niezbędnych dokumentów.
Obowiązkiem pracodawcy w tym zakresie jest konieczność weryfikacji zachowania pracowników podczas wykonywania pracy zdalnej. Powinien on sprawdzać, czy przestrzegają przepisów z zakresu ochrony danych osobowych.
Dobrym sposobem na weryfikację jest wprowadzenie dziennych raportów z wykonanej pracy, po to, by pracodawca miał wiedzę, czy w danym dniu pojawiły się ryzyka związane z ochroną danych osobowych.
Organizacja pod kątem zarządzania ochroną danych osobowych powinna funkcjonować w trakcie pracy zdalnej zgodnie z przepisami.
Bardzo ważną kwestią podczas wykonywania pracy zdalnej będzie szkolenie pracowników online oraz cykliczne wysyłanie tzw. „przypominajek” dotyczących zasad bezpieczeństwa i ochrony danych osobowych.
Źródło: „Praca zdalna w praktyce. Zagadnienia prawa pracy i RODO” Łukasz Prasołek, Aleksandra Kiełbratowska
Zapraszamy do odwiedzenia: Facebook | LinkedIn | YouTube | Twitter | Google | Magazyn SEKA
