Pozytywne aspekty pracy zdalnej z perspektywy pracownika i pracodawcy

aktualnosci_home_office_zalety

Pandemia wywołana SARS-CoV-2 skłoniła wielu pracodawców do wdrożenia systemu pracy zdalnej jako tymczasowej lub alternatywnej formy świadczenia obowiązków służbowych. I chociaż w polskim prawie pojęcie pracy zdalnej nie jest doprecyzowane, to od ponad roku wiele przedsiębiorstw funkcjonuje właśnie w taki sposób – na home office.  

W okresie pandemii udało się zaobserwować, jakie aspekty pracy zdalnej działają poprawnie, a co wymaga jeszcze dopracowania.

Według autorów publikacji „Fizjologiczne i ergonomiczne aspekty organizacji pracy zdalnej ze szczególnym uwzględnieniem pracowników starszych”, opracowanej przez Instytut Medycyny Pracy im. prof. dra med. J. Nofera do zalet pracy zdalnej z perspektywy pracownika możemy zaliczyć:

  • Poprawa równowagi między życiem zawodowym i osobistym, w tym rodzinnym, możliwość spędzania większej ilości czasu z najbliższymi.
  • Brak konieczności codziennego pokonywania trasy z domu do pracy i z pracy do domu – redukcja czasu i kosztów dojazdu, stresu i zmęczenia związanego z transportem oraz ochrona środowiska naturalnego.
  • Większa elastyczność w planowaniu aktywności, dopasowanie ich do indywidualnego rytmu dnia i sposobu pracy, większa swoboda decyzyjna w zarządzaniu czasem pracy.
  • Możliwy wzrost autonomii w pracy może powodować większe zaangażowanie pracownika w wykonywane przez niego obowiązki (m.in. ze względu na możliwość lepszej koncentracji na zadaniach, pracę w ciszy i spokoju), a w konsekwencji większą motywację do pracy, szybsze i sprawniejsze wykonywanie zadań, większą wydajność i produktywność.
  • Możliwość podjęcia pracy pomimo ograniczonej sprawności ruchowej spowodowanej chorobą lub niepełnosprawnością.
  • Wzrost odczuwania satysfakcji z pracy oraz życia, ale wydaje się, że jest to sprawą indywidualną.

Z kolei z perspektywy pracodawcy, praca zdalna ma mniej zalet, a są to:

  • Oszczędność kosztów związanych z opłatą za media i utrzymaniem powierzchni biurowej.
  • Zmniejszenie ryzyka wypadków drogowych i związanych z nimi kosztów odszkodowań ze względu na ograniczone dojazdy do pracy i podróże służbowe zatrudnionych.
  • Możliwość zaangażowania wykwalifikowanych pracowników, zwłaszcza spoza obszaru lokalizacji firmy.
  • Zwiększenie elastyczności działalności i usług biznesowych.
  • Możliwość zatrudnienia osób starszych i osób z niepełnosprawnościami.

Źródło: „Fizjologiczne i ergonomiczne aspekty organizacji pracy zdalnej ze szczególnym uwzględnieniem pracowników starszych”, Instytut Medycyny Pracy im. prof. dra med. J. Nofera

edukacja bhp


Zobacz też:
bhp i ppoz seka sa 100x40szkolenia zawodowe seka sa 100x40prawo pracy i ubezpieczen spolecznych seka sa 100x40kursy komputerowe seka sa 100x40pierwsza pomoc seka sa 100x40ochrona srodowiska seka sa 100x40rekrutacje i zatrudnienie seka sa 100x40szkolenia miekkie seka sa 100x40
kursy metodyczne seka sa 100x40srodki ochrony roslin seka sa 100x40rachunkowosc i finanse seka sa 100x40prawo zamowien publicznych seka sa 100x40

 

Zapraszamy do odwiedzenia: Facebook | LinkedIn | YouTube | Twitter | Google | Magazyn SEKA

Pobierz najnowsze wydanie magazynu SEKA
Zobacz także
Wyszukiwarka szkoleń
Znajdź szkolenie

Nadchodzące szkolenia

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.