Pliki cookies

Ta strona wykorzystuje pliki cookies, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Zaakceptuj, jeśli chcesz dalej korzystać ze strony.

Jeśli widzisz ten popup zbyt często, sprawdź czy masz włączoną akceptację plików cookies w swojej przeglądarce.

Polityka prywatności

Akceptuję
SEKA S.A. | Dostarczamy uzupełniające się usługi w zakresie obowiązkowych zadań firm, w każdym mieście Polski.
Zaznacz stronę


Już tylko 2 miesiące pozostały na wdrożenie nowych przepisów bhp, dotyczących stanowisk pracy z monitorami ekranowymi. Przypominamy, o co muszą zadbać pracodawcy, zgodnie ze znowelizowanym rozporządzeniem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe, które weszło w życie 17 listopada 2023 roku.

 

Jakie zmiany powinny wdrożyć pracodawcy do 17 maja

 

Pracodawców czekają inwestycje w stanowiska pracy oraz stworzenie procedury refundacji. Oto zmiany, które przyniosło znowelizowane rozporządzenie:

1. Stanowisko pracy, na którym co najmniej przez połowę dobowego czasu pracy, pracownik korzysta z laptopa, powinno być wyposażone w monitor stacjonarny, klawiaturę oraz mysz. Zamiast monitora można użyć podstawki, która zapewni ustawienie ekranu tak, aby jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu pracownika. Dotyczy to również pracy zdalnej.

2. Krzesło wchodzące w skład stanowiska pracy powinno, oprócz spełnienia wcześniejszych wymogów technicznych, być również wyposażone w regulowane podłokietniki.

3. Pracodawca jest zobowiązany zapewnić pracownikom okulary lub szkła kontaktowe korygujące wzrok, jeśli takie są zalecenia lekarza medycyny pracy. Nowością jest możliwość refundacji szkieł kontaktowych. Procedura refundacji ich powinna być analogiczna jak w przypadku okularów.

Powyższe zmiany dotyczą stanowisk już istniejących. Natomiast stanowiska pracy z ekranami monitorowymi utworzone po 17 listopada 2023 r. muszą już spełniać nowe wymagania.

Oprócz tego pracodawcy powinni pamiętać, że mimo iż z nowego rozporządzenia zniknęły różne precyzyjne wytyczne dotyczące organizacji stanowiska pracy, to nadal są oni zobowiązani zapewnić pracownikom komfortowe warunki do pracy. Stanowisko pracy powinno być usytuowane tak, by był do niego swobodny dostęp, wszystkie elementy obsługiwane ręcznie były w zasięgu rąk, a natężenie oświetlenia i poziom wilgotności w pomieszczeniu zapewniały komfort pracy wzrokowej.

Ze względu na nowelizację przepisów, należy również przejrzeć w firmach i w razie potrzeby zaktualizować dokumenty wewnętrzne. Tam, gdzie zaszły zmiany, powinno się zapoznać ze zmienionymi regulacjami pracowników, których one dotyczą, i zebrać od nich oświadczenia o zgodności ich stanowisk z wymogami przepisów.

 

Inwestycja w komfort pracy procentuje

 

Dokonując inwestycji w miejsca pracy, warto pamiętać, że ergonomiczne i dobrze wyposażone miejsca pracy mają przełożenie na codzienny komfort pracy i produktywność pracowników, a także na lojalność wobec pracodawcy. Jak wynika z badania Ricoh Europe przeprowadzonego przez Opinium, a którego wyniki przytacza Infor:

• Prawie co trzeci pracownik w Europie (28 proc.) jako powód poszukiwania nowego pracodawcy podał warunki pracy i swoje doświadczenie w miejscu w pracy,
• 24 proc. ankietowanych jako główny czynnik skłaniający ich ku zmianie miejsca zatrudnienia wymieniło jakość oprogramowania i zużycie urządzeń technologicznych wykorzystywanych do realizacji obowiązków zawodowych.
• Z kolei ponad dwie trzecie (69 proc.) pracowników w Europie wierzy, że wnieśliby do swojej firmy większą wartość, gdyby dysponowali odpowiednimi narzędziami i technologiami.

Zmiany w wyposażeniu stanowiska pracy podnoszące komfort pracy czy możliwość refundacji już nie tylko okularów, ale także coraz popularniejszych szkieł kontaktowych, mogą być więc krokiem w dobrą stronę, na którym skorzystają i pracownicy, i pracodawcy.

(AW) Dane dot. badania Ricoh Europe za Infor.pl

Potrzebujesz pomocy? Zadzwoń do nas!

Wybierz temat lub oddział SEKA S.A.

Infolinia
Infolinia

+48 22 517 88 88

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Dział handlowy
Dział handlowy

+48 22 517 88 66

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Białystok
Oddział Białystok

+48 85 871 22 30

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Bielsko-Biała
Oddział Bielsko-Biała

+48 33 300 10 00

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Bydgoszcz
Oddział Bydgoszcz

+48 52 522 57 50

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Gdańsk
Oddział Gdańsk

+48 58 732 08 80

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Gdańsk
Oddział Gdańsk

+48 58 732 08 80

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Gorzów Wlkp.
Oddział Gorzów Wlkp.

+48 95 737 46 20

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Katowice
Oddział Katowice

+48 32 700 22 30

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Kielce
Oddział Kielce

+48 41 230 98 50

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Koszalin
Oddział Koszalin

+48 94 721 42 00

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Kraków
Oddział Kraków

+48 12 203 19 20

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Łódź
Oddział Łódź

+48 42 280 10 50

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Lublin
Oddział Lublin

+48 81 464 16 30

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Olsztyn
Oddział Olsztyn

+48 89 679 94 40

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Poznań
Oddział Poznań

+48 61 624 02 60

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Rzeszów
Oddział Rzeszów

+48 17 717 65 20

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Szczecin
Oddział Szczecin

+48 91 88 19 500

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Warszawa
Oddział Warszawa

+48 22 517 88 50

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Wrocław
Oddział Wrocław

+48 71 738 38 00

Jesteśmy online

Jesteśmy offline