Już tylko 2 miesiące pozostały na wdrożenie nowych przepisów bhp, dotyczących stanowisk pracy z monitorami ekranowymi. Przypominamy, o co muszą zadbać pracodawcy, zgodnie ze znowelizowanym rozporządzeniem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe, które weszło w życie 17 listopada 2023 roku.
Jakie zmiany powinny wdrożyć pracodawcy do 17 maja
Pracodawców czekają inwestycje w stanowiska pracy oraz stworzenie procedury refundacji. Oto zmiany, które przyniosło znowelizowane rozporządzenie:
1. Stanowisko pracy, na którym co najmniej przez połowę dobowego czasu pracy, pracownik korzysta z laptopa, powinno być wyposażone w monitor stacjonarny, klawiaturę oraz mysz. Zamiast monitora można użyć podstawki, która zapewni ustawienie ekranu tak, aby jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu pracownika. Dotyczy to również pracy zdalnej.
2. Krzesło wchodzące w skład stanowiska pracy powinno, oprócz spełnienia wcześniejszych wymogów technicznych, być również wyposażone w regulowane podłokietniki.
3. Pracodawca jest zobowiązany zapewnić pracownikom okulary lub szkła kontaktowe korygujące wzrok, jeśli takie są zalecenia lekarza medycyny pracy. Nowością jest możliwość refundacji szkieł kontaktowych. Procedura refundacji ich powinna być analogiczna jak w przypadku okularów.
Powyższe zmiany dotyczą stanowisk już istniejących. Natomiast stanowiska pracy z ekranami monitorowymi utworzone po 17 listopada 2023 r. muszą już spełniać nowe wymagania.
Oprócz tego pracodawcy powinni pamiętać, że mimo iż z nowego rozporządzenia zniknęły różne precyzyjne wytyczne dotyczące organizacji stanowiska pracy, to nadal są oni zobowiązani zapewnić pracownikom komfortowe warunki do pracy. Stanowisko pracy powinno być usytuowane tak, by był do niego swobodny dostęp, wszystkie elementy obsługiwane ręcznie były w zasięgu rąk, a natężenie oświetlenia i poziom wilgotności w pomieszczeniu zapewniały komfort pracy wzrokowej.
Ze względu na nowelizację przepisów, należy również przejrzeć w firmach i w razie potrzeby zaktualizować dokumenty wewnętrzne. Tam, gdzie zaszły zmiany, powinno się zapoznać ze zmienionymi regulacjami pracowników, których one dotyczą, i zebrać od nich oświadczenia o zgodności ich stanowisk z wymogami przepisów.
Inwestycja w komfort pracy procentuje
Dokonując inwestycji w miejsca pracy, warto pamiętać, że ergonomiczne i dobrze wyposażone miejsca pracy mają przełożenie na codzienny komfort pracy i produktywność pracowników, a także na lojalność wobec pracodawcy. Jak wynika z badania Ricoh Europe przeprowadzonego przez Opinium, a którego wyniki przytacza Infor:
• Prawie co trzeci pracownik w Europie (28 proc.) jako powód poszukiwania nowego pracodawcy podał warunki pracy i swoje doświadczenie w miejscu w pracy,
• 24 proc. ankietowanych jako główny czynnik skłaniający ich ku zmianie miejsca zatrudnienia wymieniło jakość oprogramowania i zużycie urządzeń technologicznych wykorzystywanych do realizacji obowiązków zawodowych.
• Z kolei ponad dwie trzecie (69 proc.) pracowników w Europie wierzy, że wnieśliby do swojej firmy większą wartość, gdyby dysponowali odpowiednimi narzędziami i technologiami.
Zmiany w wyposażeniu stanowiska pracy podnoszące komfort pracy czy możliwość refundacji już nie tylko okularów, ale także coraz popularniejszych szkieł kontaktowych, mogą być więc krokiem w dobrą stronę, na którym skorzystają i pracownicy, i pracodawcy.
(AW) Dane dot. badania Ricoh Europe za Infor.pl