Poradnik BHP/Instrukcje BHP – Rozkład obowiązków w postępowaniu powypadkowym
Prawidłowy rozkład obowiązków w postępowaniu powypadkowym jest niezwykle ważny z punktu widzenia ratowania życia i zdrowia osób poszkodowanych. Kolejne obowiązki pojawiają się następnie w kwestii zabezpieczenia miejsca, w którym doszło do wypadku, jak również wyjaśnienia jego okoliczności. Postępowanie powinno zakończyć się sporządzeniem protokołu. Do kogo należą te obowiązki? O co jeszcze musi zadbać pracodawca w postępowaniu powypadkowym?
Rozkład obowiązków w postępowaniu powypadkowym – pierwsza pomoc
Rozkład obowiązków w postępowaniu powypadkowym rozpoczyna się w kluczowym momencie, czyli udzielaniu pomocy poszkodowanemu. Najpierw ocenia się stan chorego, sprawdza jego przytomność i oddychanie. Następnie należy wezwać odpowiednie służby, zwłaszcza jeśli w zakładzie pracy znajduje się pomoc medyczna. Bardzo ważny jest odpowiedni podział zadań. Jedna osoba powinna ułożyć poszkodowanego w odpowiedniej pozycji i ewentualnie przeprowadzić akcję ratunkową. W tym czasie ktoś inny powinien zostać oddelegowany do wezwania pomocy, a jeszcze inni zająć się zabezpieczeniem miejsca wypadku.
Rozkład obowiązków w postępowaniu powypadkowym – zabezpieczenie miejsca wypadku
Po przeprowadzeniu akcji ratunkowej i udzieleniu pomocy poszkodowanemu, a także ewentualnym transporcie do szpitala, rozkład obowiązków w postępowaniu powypadkowym zakłada zabezpieczenie miejsca wypadku. Chodzi między innymi o to, aby nie dopuścić do niego osób niepowołanych, jeżeli nie występuje taka konieczność, nie uruchamiać maszyn i urządzeń, a także nie dokonywać zmiany ich położenia, podobnie jak znajdujących się na terenie przedmiotów. Dotyczy to oczywiście obiektów, które miały związek z wypadkiem. Gdy maszyny mają zostać uruchomione, w przypadku ciężkiego wypadku decyzję o tym należy podjąć po konsultacji z inspektorem pracy.
Rozkład obowiązków w postępowaniu powypadkowym – wyjaśnienie okoliczności i sporządzenie protokołu
Bardzo ważne jest wyjaśnienie okoliczności wypadku. Rozkład obowiązków w postępowaniu powypadkowym zakłada powołanie zespołu powypadkowego, który się tym zajmie. W skład takiego zespołu wchodzi przedstawiciel zakładowej służby BHP, a także społeczny inspektor pracy. Jeśli w firmie nie ma przedstawiciela społecznej inspekcji pracy, może zastąpić go przedstawiciel pracowników (czyli pracownik o odpowiedniej wiedzy i doświadczeniu w zakresie realizacji postępowania powypadkowego).
Praca zespołu powypadkowego zaczyna się od oględzin, sprawdzenia stanu technicznego maszyn i zbadania warunków pracy. Niezbędne może się okazać przygotowanie szkiców i fotografii. Cennym źródłem informacji są świadkowie wypadku, a także ewentualne dowody. Często korzysta się również z opinii lekarza, a w razie potrzeby – specjalistów z innych dziedzin, którzy mogą pomóc wyjaśnić okoliczności wypadku. Po wykonaniu tych zadań, zespół przygotowuje protokół powypadkowy.
Dokument powinien być gotowy po upływie dwóch tygodni od uzyskania informacji o zdarzeniu. Następnie protokół trafia do pracodawcy, przez którego musi być zatwierdzony w ciągu kolejnych 5 dni. Rozkład obowiązków w postępowaniu powypadkowym zakłada, że pracodawca może zakwestionować protokół i poprosić o jego uzupełnienie. W tej sytuacji zespół powypadkowy ma 5 dni na przygotowanie kolejnego dokumentu.
Rozkład obowiązków w postępowaniu powypadkowym – dodatkowe obowiązki pracodawcy
Rozkład obowiązków w postępowaniu powypadkowym nakłada dodatkowe obowiązki na pracodawcę. Należy do nich konieczność natychmiastowego zawiadomienia właściwego inspektora pracy o wypadku, a jeśli miał on skutki ciężkie bądź śmiertelne, także prokuratora. Taki obowiązek istnieje, jeżeli zdarzenie miało znamiona wypadku przy pracy. Szczegółowe przepisy w tym zakresie określa stosowna ustawa.
☎️ Zapytaj o współpracę w zakresie kompleksowego zapewnienia bezpieczeństwa; audytu, szkolenia i nadzoru, skontaktuj się z Michałem Sekundą Dyrektorem handlowym SEKA S.A. tel. 22 517 88 66 e-mail: michal.sekunda@seka.pl