Instrukcja BHP przy wykonywaniu prac administracyjno-biurowych
Instrukcja BHP przy wykonywaniu prac administracyjno-biurowych jest bardzo specyficznym dokumentem. Odnosi się do pracy w ujęciu ogólnym, w odniesieniu do jej higieny oraz do obowiązków zapoznawania się z wieloma innymi instrukcjami BHP czy obsługi różnych urządzeń. Na typowym stanowisku pracy biurowej często znajduje się komputer z drukarką. Do dyspozycji są też inne maszyny zasilane elektrycznie, ostre narzędzia czy oświetlenie. Z tego powodu instrukcja BHP przy wykonywaniu prac administracyjno-biurowych wyznacza jedynie ogólne zasady postępowania i wskazuje na czynności, które niosą za sobą potencjalne ryzyko wypadku.
Instrukcja BHP przy wykonywaniu prac administracyjno-biurowych – organizacja stanowiska pracy
W pracy biurowej większość czynności jest wykonywana w pozycji siedzącej. Dlatego poważnym zagrożeniem dla pracownika są dysfunkcje narządu ruchu, a w szczególności zmiany w obrębie kręgosłupa. Z tego powodu instrukcja BHP przy wykonywaniu prac administracyjno-biurowych musi poświęcać część miejsca na określenie zasad organizacji ergonomicznego stanowiska pracy. Do najważniejszych cech zaliczają się:
- powierzchnia stanowiska (podłogi) co najmniej 2 m2,
- oświetlenie o natężeniu 300 lx, dostosowane do rodzaju wykonywanych zadań,
- wilgotność względna powietrza nie mniejsza niż 40%,
- temperatura wewnętrzna minimum 18 st. C,
- meble dopasowane do wzrostu i typu sylwetki pracownika, w dobrym stanie technicznym.
Instrukcja BHP przy wykonywaniu prac administracyjno-biurowych – czynności podstawowe
Wśród czynności podstawowych, jakie powinna wymieniać instrukcja BHP przy wykonywaniu prac administracyjno-biurowych zaliczają się wszystkie te działania, które pracownik podejmuje jednorazowo w ramach przeszkolenia ogólnego z zakresu BHP. Są to czynności takie jak zapoznanie się z instrukcją ppoż., rozmieszczeniem apteczek pierwszej pomocy, dróg ewakuacyjnych czy instrukcjami obsługi sprzętu zasilanego elektrycznie.
Warto pamiętać o tym, że chociaż większość takich instrukcji jest przygotowywana na dłużej, od czasu do czasu mogą one być aktualizowane. Dlatego wskazane jest zaznaczenie w dokumencie obowiązku sprawdzenia tego faktu. Ponadto wśród czynności podstawowych instrukcja BHP przy wykonywaniu prac administracyjno-biurowych musi też wymieniać codzienny obowiązek sprawdzenia stanu technicznego mebli i urządzeń elektrycznych, w tym kabli zasilających lampek.
Instrukcja BHP przy wykonywaniu prac administracyjno-biurowych – zasady bezpieczeństwa
W zakresie bezpieczeństwa pracy na stanowisku instrukcja BHP przy wykonywaniu prac administracyjno-biurowych musi wymieniać zasady postępowania, które pozwolą uniknąć wypadku czy urazu podczas posługiwania się narzędziem lub sprzętem. Dlatego konieczne jest zwrócenie uwagi na zachowanie ostrożności przy korzystaniu np. z nożyczek, noża do papieru czy urządzeń elektrycznych. Niezbędne jest też utrzymanie porządku na stanowisku pracy oraz przestrzeganie zakazu palenia.
Wśród czynności zabronionych instrukcja BHP przy wykonywaniu prac administracyjno-biurowych musi wymieniać bezwzględny zakaz posługiwania się sprzętem elektrycznym z uszkodzonym kablem czy włącznikiem, samodzielnego naprawiania takiego sprzętu, wchodzenia na stoły i krzesła, przenoszenia apteczek oraz sprzętu gaśniczego czy też wyrzucania niedopałków do koszy na śmieci.
☎️ Zapytaj o współpracę w zakresie kompleksowego zapewnienia bezpieczeństwa; audytu, szkolenia i nadzoru, skontaktuj się z Michałem Sekundą Dyrektorem handlowym SEKA S.A. tel. 22 517 88 66 e-mail: michal.sekunda@seka.pl