Instrukcja – telefony alarmowe

Poradnik BHP/Instrukcja – telefony alarmowe

Instrukcja – telefony alarmowe powinna się znaleźć nie tylko w każdym zakładzie pracy, ale również w placówkach edukacyjnych, urzędach, obiektach kultury, galeriach handlowych i każdym innym miejscu publicznym. Warto też zadbać o nią w wielorodzinnym budynku mieszkalnym, w którym od czasu do czasu ma miejsce awaria i trzeba zadzwonić do pogotowia energetycznego lub gazowego. Niektóre wypadki czy zdarzenia losowe mają charakter łagodny i nie wymagają natychmiastowej interwencji. Jednak, kiedy nastąpi wyciek gazu lub jeden z klientów dozna zawału, konieczne jest natychmiastowe wezwanie pomocy. Instrukcja – telefony alarmowe musi być doskonale widoczna znajdować się w dostępnym miejscu i zawierać wszystkie niezbędne numery kontaktowe.

Instrukcja – telefony alarmowe – jakie numery telefonów na niej umieścić?

Podstawowe numery kontaktowe do służb zajmujących się ratowaniem życia

Zawartość dokumentu nie jest standardowa, o czym można się przekonać, przeglądając gotowe tablice informacyjne dostępne w sklepach z artykułami BHP. Jeśli chcesz ją przygotować samodzielnie, ważne jest staranne dobranie tylko informacji, które są najbardziej potrzebne w danym środowisku. Bez względu na miejsce przeznaczenia instrukcja – telefony alarmowe zawsze powinna zawierać cztery podstawowe numery kontaktowe do służb, które zajmują się ratowaniem życia:

  • 112 – ogólny numer alarmowy do wszystkich służb ratunkowych,
  • 999 – Pogotowie Ratunkowe,
  • 998 - Straż Pożarna,
  • 997 – Policja.

Instrukcja – telefony alarmowe – algorytm RKO

Poprawne wykonanie telefonu do służb ratunkowych

Wykonanie telefonu do służb ratunkowych nie zawsze jest poprawne i dostarcza informacji niezbędnych do udzielenia szybkiej pomocy osobom w potrzebie. Aby nie tracić czasu operatora na zadawanie licznych pytań i poszukiwanie odpowiedzi instrukcja – telefony alarmowe może zostać uzupełniona o wskazówki, jak powinno wyglądać zgłoszenie. Po wybraniu numeru i zgłoszeniu operatora należy podać następujące informacje:

  • krótki opis zdarzenia,
  • liczbę poszkodowanych,
  • lokalizację miejsca zdarzenia,
  • formy udzielonej pomocy,
  • swoje dane personalne i numer kontaktowy.

Instrukcja – telefony alarmowe – numery telefonów do różnych służb interwencyjnych

Instrukcja – telefony alarmowe nie musi przyjmować zawsze tej samej formy, a jej zawartość powinna być dostosowana do konkretnych potrzeb budynku czy środowiska. W niektórych sytuacjach lepszym rozwiązaniem jest umieszczenie w niej jedynie czterech numerów podstawowych, ale przy tym dużych i doskonale widocznych ze sporej odległości. Dotyczy to np. szkół podstawowych, w których dzieci raczej nie będą dzwonić do pogotowia wodociągowego.

Natomiast w budynkach mieszkalnych, biurowcach, zakładach produkcyjnych, obiektach publicznych instrukcja – telefony alarmowe może zawierać numery alarmowe do służb interwencyjnych, które zajmują się usuwaniem awarii różnych instalacji. Na tablicy mogą się znaleźć między innymi następujące numery:

  • 986 – Straż Miejska
  • 991 – pogotowie energetyczne,
  • 992 – pogotowie gazowe,
  • 993 – pogotowie ciepłownicze,
  • 994 – pogotowie wodociągowe.

Jako podsumowanie informacji oraz wsparcie dla przypadkowych świadków zdarzenia instrukcja – telefony alarmowe może też zawierać krótki tekst, który zachęca do zachowania spokoju, unikania paniki i postępowania zgodnie z rozsądkiem w celu jak najskuteczniejszego niesienia pomocy poszkodowanym.


☎️ Zapytaj o współpracę w zakresie kompleksowego zapewnienia bezpieczeństwa; audytu, szkolenia i nadzoru, skontaktuj się z Michałem Sekundą Dyrektorem handlowym SEKA S.A. tel. 22 517 88 66 e-mail: michal.sekunda@seka.pl


NAJBLIŻSZE KURSY I SZKOLENIA BHP

Znajdź szkolenie

Nadchodzące szkolenia

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.