Przepisy o pracy zdalnej obowiązują już od dziewięciu miesięcy. Do końca 2023 roku Państwowa Inspekcja Pracy zdążyła przeprowadzić 248 kontroli dotyczących wdrożenia pracy zdalnej. 60 proc. z nich wykazało nieprawidłowości, jednak PIP nie nałożyła na firmy kar finansowych.
Przepisy dotyczące pracy zdalnej weszły w życie 7 kwietnia 2023 roku. Firma doradcza Grant Thornton postanowiła zapytać Główny Inspektorat Pracy, jak przedstawiają się dane z pierwszych kontroli Państwowej Inspekcji Pracy dotyczących wdrożenia pracy zdalnej w firmach.
Z danych udostępnionych Grant Thornton 29 grudnia 2023 roku przez GIS wynika, że inspektorzy PIP przeprowadzili łącznie 248 kontroli firm. W 60 proc. z nich (149 kontroli) stwierdzono nieprawidłowości, w pozostałych 40 proc. skontrolowanych firm (99 kontroli) nie odnotowano uchybień.
Jakie błędy dotyczące wdrożenia pracy zdalnej stwierdzono?
Kontrolerzy PIP najwięcej nieprawidłowości stwierdzili w następujących obszarach:
- naruszenia obowiązku przekazania pracownikowi, z którym uzgodniono wykonywanie pracy zdalnej w trakcie zatrudnienia albo któremu wydano polecenie pracy zdalnej, najpóźniej w dniu rozpoczęcia przez niego wykonywania pracy zdalnej, informacji określonych w art. 6721 § 1 Kodeksu pracy (tj. w zakresie określenia jednostki organizacyjnej pracodawcy, w której strukturze znajduje się stanowisko pracy pracownika oraz wskazanie osób/organów odpowiedzialnych za współpracę z pracownikiem wykonującym pracę zdalną oraz upoważnionych do przeprowadzania kontroli w miejscu wykonywania pracy zdalnej) – (6721 § 2 Kodeksu pracy);
- naruszenia obowiązku odebrania oświadczenia od pracownika (przed dopuszczeniem do pracy zdalnej), zawierającego potwierdzenie, że na stanowisku pracy zdalnej w miejscu wskazanym przez pracownika i uzgodnionym z pracodawcą są zapewnione bezpieczne i higieniczne warunki tej pracy – (art. 6731 § 7 Kodeksu pracy);
- naruszenia obowiązku odebrania oświadczenia od pracownika (przed dopuszczeniem do pracy zdalnej) o zapoznaniu z oceną ryzyka zawodowego oraz informacją zawierającą zasady bezpiecznego i higienicznego wykonywania pracy zdalnej oraz o zobowiązywaniu się do przestrzegania zawartych w nich zasad – (art. 6731 § 6 Kodeksu pracy);
- naruszenia obowiązku pokrywania kosztów energii elektrycznej oraz usług telekomunikacyjnych niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej – (art. 6724 § 1 pkt 2 Kodeksu pracy);
- naruszenia obowiązku wypłaty ekwiwalentu albo zastąpienia go ryczałtem w związku z wykorzystywaniem przez pracowników własnych narzędzi pracy i materiałów – (art. 6724 § 2-4 Kodeksu pracy).
Które nieprawidłowości to wykroczenia?
Wśród stwierdzonych nieprawidłowości znalazło się jedynie siedem wykroczeń. Kontrolerzy PIP nie wymierzyli jednak firmom kar finansowych, a poprzestali na edukacji.
Cztery ze stwierdzonych wykroczeń dotyczyły naruszenia polegającego na niewypłacaniu świadczenia przysługującego pracownikowi (art. 282 § 1 pkt 1 k.p.).
Pozostałe trzy wykroczenia, po jednym przypadku, dotyczyły:
– naruszenia przepisów dotyczących uwzględnienia wniosku pracowników uprzywilejowanych o wykonywanie pracy zdalnej (art. 281 § 1 pkt 5c k.p.),
– braku pisemnego potwierdzenia warunków zatrudnienia pracownika pracującego zdalnie (art. 281 § 2 k.p.)
– nieprzestrzegania przepisów lub zasad BHP (art. 283 § 1 k.p.).
Żródło: Wszystkie dane za Grant Thornton.