Państwowa Inspekcja Pracy kontroluje wdrożenie pracy zdalnej

home-office

Sprawdź, co wykazały pierwsze kontrole PIP i dowiedz się, na co pracodawcy powinni zwracać większą uwagę przy wdrażaniu pracy zdalnej.

Praca zdalna pojawiła się w Kodeksie pracy w kwietniu 2023 roku i jako nowa forma organizacji pracy znalazła się w zakresie zainteresowania Państwowej Inspekcji Pracy, jako organu kontroli i nadzoru nad przestrzeganiem prawa pracy. Pierwsze kontrole przeprowadzone przez inspektorów PIP miały charakter poradniczo-instruktażowy i pozwoliły się dowiedzieć, z jakimi trudnościami najczęściej mierzą się pracodawcy podczas wdrażania pracy zdalnej.

Przedstawiamy najważniejsze wnioski z kontroli PIP, przekazane przez Głównego Inspektora Pracy.

  1. Pracodawcy mieli wątpliwości dotyczące prawidłowego wprowadzania pracy zdalnej, w tym w zakresie opracowania właściwych regulacji zakładowych. Wśród nieprawidłowości stwierdzono zwłaszcza brak porozumień ze stroną pracowniczą i brak przepisów dotyczących poszczególnych kwestii pracy zdalnej w zakładowych źródłach prawa pracy.
  2. Główny Inspektor Pracy zwrócił uwagę na techniczne bezpieczeństwo pracy. Szczególnie chodzi o nieuwzględnienie w ocenie ryzyka zawodowego problematyki pracy zdalnej. Zdarzały się również sytuacje, gdy pracownicy nie zostali poinformowani przez pracodawcę, w jaki sposób bezpiecznie wykonywać pracę zdalną.

W jaki sposób pracodawca może kontrolować pracownika pracującego zdalnie?

Główny Inspektor Pracy zajął następujące stanowisko w tej kwestii:

  1. Istnieje możliwość przeprowadzania kontroli wykonywania pracy zdalnej przez pracodawców w miejscu zamieszkania. Przy czym kontrole takie powinny być poprzedzone wprowadzeniem stosownych procedur, zwłaszcza powinny się odbywać z poszanowaniem prywatności.
  2. Dopuszczalna jest kontrola elektroniczna. Pracodawca będzie miał prawo sprawdzić, czy w godzinach pracy pracownik rzeczywiście wykonuje swoje obowiązki.
  3. Możliwa jest kontrola pracy zdalnej z wykorzystaniem kamery będącej integralną częścią np. laptopa.

    Co ciekawe, przepisy o pracy zdalnej nie przewidują takiej formy kontroli. Może więc ona stanowić obejście regulacji dotyczących wizyjnego monitoringu zakładowego, który w określonych sytuacjach może być instalowany wyłącznie w zakładzie pracy lub wokół terenu zakładu pracy.

 

Praca zdalna nie w pełnym wymiarze

Główny Inspektor Pracy zwrócił też uwagę na zagrożenia psychospołeczne związane z pracą zdalną, zwłaszcza na kwestię stresu zawodowego. Zdaniem GIP stres zawodowy stanowi ważną przesłankę ograniczającą możliwość stosowania pracy zdalnej w pełnym wymiarze.

Zapewne dużo więcej o przestrzeganiu przepisów o pracy zdalnej będzie można powiedzieć po zakończeniu bieżącego roku, kiedy stosowne informacje zostaną ujęte w danych sprawozdawczych urzędu.

Źródło: Portal BHP

Pobierz najnowsze wydanie magazynu SEKA
Zobacz także
Wyszukiwarka szkoleń
Znajdź szkolenie

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.