Obowiązki pracodawcy, gdy pracownik ma COVID-19

aktualnosci_covid

W przypadku pozytywnego wyniku na COVID-19 każda osoba ma obowiązek pozostania na kwarantannie oraz postępowania zgodnie z wytycznymi stacji sanitarno-epidemiologicznej. Jakie obowiązki ciążą na pracodawcy i jakich formalności powinien dokonać, jeżeli jego pracownik ma koronawirusa?

Zgodnie z przepisami, każda osoba, u której stwierdzono zakażenie wirusem SARS-CoV-2, od dnia uzyskania pozytywnego wyniku testu diagnostycznego, jest poddana obowiązkowej izolacji w warunkach domowych, chyba że została skierowana do izolatorium lub poddana hospitalizacji (§ 3a ust. 4 Rozp.RM). Pracownik ma obowiązek poinformowania o tym pracodawcę, może tego dokonać telefonicznie lub mailowo.

Wypłata wynagrodzenia chorobowego

Po uzyskaniu potwierdzenia z systemu osoby, która została skierowana na kwarantannę lub jest objęta izolacją domową i która ubiega się o wypłatę świadczenia chorobowego, pracodawca powinien wypłacić pracownikowi wynagrodzenie chorobowe za czas niezdolności do pracy spowodowanej chorobą. Wynagrodzenie chorobowe jest wypłacane ze środków finansowych pracodawcy (art. 92 § 1 k.p.).

Pracownik nie musi dostarczać papierowej decyzji sanepidu ani do ZUS, ani do pracodawcy. Pracownik nie jest też zobowiązany do posiadania zwolnienia lekarskiego z powodu przebywania w izolacji domowej (§ 4 ust. 1 Rozp.RM).

Jeżeli zdarzy się, że w systemie PUE ZUS nie będą widoczne odpowiednie dane, wówczas pracownik w terminie 3 dni roboczych od dnia zakończenia obowiązkowej kwarantanny albo izolacji w warunkach domowych, składa pracodawcy pisemne oświadczenie tego stanu rzeczy. Oświadczenie może złożyć również za pośrednictwem systemów teleinformatycznych.

Stanowi ono podstawę do wypłaty świadczeń w razie choroby przez płatnika składek po potwierdzeniu informacji zawartych w oświadczeniu w Państwowej Inspekcji Sanitarnej (§ 4 ust. 3 – 5 Rozp.RM).

Postępowanie w przypadku podejrzenia zachorowania na COVID-19

Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy w uzgodnieniu z Głównym Inspektoratem Pracy opracował wytyczne dotyczące postępowania w przypadku podejrzenia zachorowania na COVID-19.

Zgodnie z nimi zaleca się:

  • ustanowić procedury dotyczące postępowania w przypadku wystąpienia u któregokolwiek z pracowników objawów choroby COVID-19,
  • pracownika, u którego zachodzi podejrzenie zachorowania wyposażyć w maskę ochronną, rękawiczki oraz odizolować od innych pracowników;
  • ustalić listę osób, które miały bezpośredni kontakt z tym pracownikiem;
  • zgłosić przypadek podejrzenia zachorowania na COVID-19 do powiatowej lub wojewódzkiej stacji sanitarno-epidemiologicznej.

Źródło: kadry.infor.pl, CIOP-PIB

edukacja bhp


Zobacz też:
bhp i ppoz seka sa 100x40szkolenia zawodowe seka sa 100x40prawo pracy i ubezpieczen spolecznych seka sa 100x40kursy komputerowe seka sa 100x40pierwsza pomoc seka sa 100x40ochrona srodowiska seka sa 100x40rekrutacje i zatrudnienie seka sa 100x40szkolenia miekkie seka sa 100x40
kursy metodyczne seka sa 100x40srodki ochrony roslin seka sa 100x40rachunkowosc i finanse seka sa 100x40prawo zamowien publicznych seka sa 100x40

 

Zapraszamy do odwiedzenia: Facebook | LinkedIn | YouTube | Twitter | Google | Magazyn SEKA

Pobierz najnowsze wydanie magazynu SEKA
Zobacz także
Wyszukiwarka szkoleń
Znajdź szkolenie

Nadchodzące szkolenia

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.