O FIRMIE
Skontaktuj się
-
Michał Sekunda
Dyrektor handlowy -
22 517 88 66
-
michal.sekunda@seka.pl
- Formularz kontaktowy
Unilever
Pozytywna kultura organizacyjna
Unilever to firma roztaczająca parasol nad ponad 400 markami na całym świecie, po które każdego dnia sięga 2,5 miliarda ludzi.
Rozmowa z Aleksandrą Stachurą, SHE Manager CEE, Unilever
ROZMAWIAŁ: Maciej Mazerant / Magazyn SEKA
Unilever to firma roztaczająca parasol nad ponad 400 markami na całym świecie, po które każdego dnia sięga 2,5 miliarda ludzi. Skala jest imponująca. Jak zapanować nad bezpieczeństwem i higieną pracy setek tysięcy pracowników w bardzo różnych środowiskach pracy – to musi być nie lada wyzwanie w skali globalnej...
Tak duża skala wymaga zaangażowania setek tysięcy pracowników, którzy swoje zadania wykonują w różnych środowiskach pracy. Zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim osobom pracującym w Unilever wymaga opracowania szczegółowej strategii i przestrzegania określonych procedur i standardów. Jednym z trzech głównych celów firmy Unilever, zawartych w Planie „Życie w sposób zrównoważony”, jest poprawa stanu zdrowia i samopoczucia ludzi, w tym rzecz jasna również naszych pracowników. Wychodzimy tu jednak daleko poza klasyczne programy motywacyjne czy benefity pozapłacowe. Rolą nowoczesnej organizacji jest bowiem zapewnienie swoim pracownikom wysokiego poziomu bezpieczeństwa i wspieranie ich w rozwiązywaniu realnych problemów, z którymi mierzą się na co dzień.
Jak wygląda sytuacja polskich zakładów wchodzących w skład grupy na tle tych z Europy i świata?
Unilever posiada w Polsce 4 nowoczesne fabryki w Bydgoszczy, Baninie, Poznaniu oraz Katowicach, które produkują na potrzeby krajowe i zagraniczne. Są to zakłady o wysokim zaawansowaniu technologicznym. Wartość samej fabryki kosmetyków i chemii gospodarczej w Bydgoszczy jest dziś, po latach inwestycji, pięciokrotnie większa aniżeli w momencie jej zakupu w 1991 roku. Z kolei fabryka margaryn oraz herbat w Katowicach to jedna z czterech fabryk Unilever na świecie z brązowym medalem kategorii World Class Manufacturing. Lody produkowane w zakładzie w Baninie trafiają nawet do Meksyku czy Singapuru, a fabryka artykułów żywnościowych w Poznaniu posiada w swoim portfolio ponad 1200 różnych produktów. Wszystkie nasze fabryki w Polsce działają wg zasady „Zero Landfill” i nie wysyłają na wysypiska żadnych odpadów. Oczywiście zakłady rozwijają się i planują dalsze inwestycje, ale zachowują przy tym bardzo wysokie standardy ochrony środowiska, bo przykładowo posiadają własne podczyszczalnie wód technologicznych czy kotłownie gazowe. Naturalnie wszyscy pracownicy fabryk są objęci szczególnym wsparciem firmy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
Jak dbają Państwo o zdrowie i dobre samopoczucie pracowników?
Realizując nasz cel poprawy stanu zdrowia i samopoczucia ludzi, nie zapominamy o naszych pracownikach. Zdajemy sobie sprawę, że podstawą udanego funkcjonowania biznesu są zmotywowani, zdrowi oraz zadowoleni pracownicy. Z tą myślą mocno wspieramy obszar Wellbeingu, który w Unilever skupia się zarówno na fizycznych, jak i psychologicznych oraz emocjonalnych aspektach zdrowia i samopoczucia ludzi pracujących w naszej firmie. Koncentrujemy się na aktywności fizycznej czy odżywianiu, ale także poziomie ogólnego zadowolenia. Nie chcemy opierać się na doraźnych akcjach profilaktycznych, ale przewidywać ocenę zdrowia i samopoczucia w cyklu rocznym i na jej podstawie wskazywać działania, które mogą okazać się skuteczne. Pracownikom proponujemy m.in. możliwość skorzystania z opieki fizjoterapeuty oraz warsztatów tematycznych: tai-chi, biegowych czy też szkoleń z zakresu prawidłowych nawyków żywieniowych oraz zarządzania szczęściem i stresem. W Polsce z tych bezpłatnych aktywności wellbeingowych mogą skorzystać wszyscy pracownicy naszych biur i fabryk.
Unilever wprowadził globalny zakaz korzystania z telefonów i zestawów głośnomówiących podczas podróży samochodem. Proszę przedstawić najważniejsze założenia tej strategii.
Przykładem działań Unilever w zakresie dbałości o bezpieczeństwo pracowników jest nowatorski program MOMO (Motor On, Mobile Off), zakładający, że nasi pracownicy mają całkowity zakaz korzystania z telefonów komórkowych w czasie jazdy. Dotyczy to również zestawów głośnomówiących. Przeprowadzamy wiele szkoleń i rozmów z naszymi pracownikami, robimy symulacje podczas zadań w szkole bezpiecznej jazdy, promujemy aplikacje na telefon oraz tworzymy filmy edukacyjne. Ponadto chcemy pozytywnie wpływać na otoczenie, dlatego też korporacje taksówkowe czy inne firmy transportowe, z usług których korzystamy, w ramach naszej współpracy są zobowiązane do przestrzegania MOMO. Promujemy także MOMO wśród naszych klientów czy partnerów biznesowych, przekazując informacje oraz materiały wraz z naszymi rekomendacjami.
Czy bezpieczeństwo i higiena pracy to elementy, które decydują o pozytywnym wizerunku firmy i jej zrównoważonym rozwoju?
Są to elementy bardzo ważne, zarówno dla pracowników, jak i interesariuszy zewnętrznych: kandydatów do pracy, dostawców i partnerów biznesowych, społeczności lokalnych. Troska o bezpieczeństwo pracowników i konsumentów jest kwestią nadrzędną. Bez niej trudno mówić o tworzeniu skutecznego biznesu w dłuższym czasie. W Unilever jesteśmy dodatkowo przekonani, że budowanie takiego długofalowego wzrostu może się odbywać tylko w sposób zrównoważony. Na pewno bezpieczeństwo i higiena pracy stanowią jedną z podstaw gwarantujących, że jest to możliwe.
Jakie firma ma plany na przyszłość związane z zachowaniem bezpieczeństwa zarówno wśród pracowników zatrudnionych bezpośrednio w ramach marki, jak i pracowników podwykonawców, dostawców, uczestników całego łańcucha dostaw?
Dzięki opisanym wyżej działaniom dążymy do stworzenia pozytywnej kultury organizacyjnej, w której pracownicy myślą o zdrowiu, dobrym samopoczuciu i satysfakcji z pracy, mając jednocześnie poczucie bezpieczeństwa i komfortu. Przekłada się to na rozwój naszego biznesu zarówno na poziomie pracowników, jak i całej firmy. Poza wymienionymi projektami w Unilever stale skupiamy się na najważniejszych aspektach wpływających na bezpieczeństwo i satysfakcję w pracy, m.in. propagując sprawiedliwe traktowanie w miejscu pracy, wspierając przestrzeganie praw człowieka oraz opracowując strategie wspierania pracowników w poprawie ich stanu zdrowia przy jednoczesnym ograniczaniu liczby urazów i wypadków.
Aleksandra Stachura
SHE Manager CEE Unilever