O FIRMIE
Skontaktuj się
-
Michał Sekunda
Dyrektor handlowy -
22 517 88 66
-
michal.sekunda@seka.pl
- Formularz kontaktowy
Shell
Shell - interweniuj, przestrzegaj, szanuj
„Każdego dnia na naszych stacjach obsługujemy ogromną rzeszę klientów. Na tym polega nasza działalność w detalu. Mamy najwyższej klasy zabezpieczenia techniczne, szkolimy załogi naszych stacji”
Rozmowa z Pawłem Najdzionem, Retail HSSE Manager Poland & Russia, Shell Sp. z o.o.
ROZMAWIAŁ: Maciej Mazerant / Magazyn SEKA
Shell to marka globalna zatrudniająca około 92 tysiące pracowników w ponad 70 krajach. Skala działania, a w szczególności branża, w której Państwo funkcjonujecie, wymaga odpowiedzialności i dbałości o środowisko naturalne. Nasuwa się pytanie, jak zadbać o te aspekty w tak rozbudowanej strukturze biznesowej?
Przy tak rozległej skali działalności bardzo ważne jest oparcie systemu HSSE na solidnym fundamencie. W przypadku marki Shell jest to MS (management system), który jasno definiuje temat i zakres naszej odpowiedzialności w obszarze ochrony zdrowia ludzkiego, środowiska naturalnego i możliwego wpływu na najbliższe otoczenie. Drugim istotnym elementem sukcesu jest umocowanie odpowiedzialności za rzeczy związane z HSSE jak najwyżej w strukturze firmy. Wszystko po to, aby dobry przykład o dbałość w tym zakresie szedł od samego naczelnego kierownictwa koncernu.
W Polsce Shell to ponad 400 stacji paliw, myjni oraz sklepów. Firma rozwija się, tworząc bądź modernizując kolejne obiekty. Na co zwracacie Państwo szczególną uwagę w obszarze ochrony środowiska, realizując kolejne inwestycje, dystrybuując paliwo czy też prowadząc działalność handlową?
Odpowiedź można znaleźć w naszych trzech złotych zasadach. Pierwsza – interweniuj, kiedy widzisz sytuację niebezpieczną. Druga – przestrzegaj obowiązującego prawa oraz przepisów ochrony zdrowia, środowiska naturalnego. Trzecia – szanuj naszych sąsiadów. Kładziemy ogromny nacisk na aspekt techniczny i dobór takich rozwiązań, które w najwyższym stopniu zabezpieczają środowisko naturalne każdej naszej inwestycji. Jednym elementem jest technika na najwyższym poziomie, a drugim szkolenie ludzi i ciągłe podnoszenie ich kwalifikacji w tym zakresie. Położenie ogromnego nacisku na te dwa aspekty pozwala rozwijać naszą sieć stacji paliw bez szkody dla środowiska naturalnego i naszego otoczenia.
Jakie obowiązki w zakresie ochrony środowiska spoczywają na potencjalnym właścicielu stacji paliw?
Część tych obowiązków definiuje litera prawa oraz wewnętrzne standardy firmy. W wielu przypadkach nasze wewnętrzne normy i przepisy mają swój rygor silniejszy od obowiązującej litery prawa lub wartości dopuszczalnych. Każdy ze współpracujących
z nami operatorów stacji paliw otrzymuje ścisłe wytyczne oraz schematy postępowania. Zapewniamy również regularne szkolenia (również w postaci e-learningu) oraz wsparcie specjalistów zatrudnionych w naszym koncernie. Wszystko to ma na celu, aby jego działanie było bezpieczne dla środowiska naturalnego.
Kto w Państwa firmie zajmuje się zagadnieniami dotyczącymi ochrony środowiska, dziedziny tak kluczowej nie tylko dla funkcjonowania przedsiębiorstwa, ale również dla jego wizerunku?
Część zadań wykonujemy w oparciu o naszych pracowników, część zadań powierzamy specjalistom na rynku. Korzystamy z usług najlepszych firm w Polsce w zakresie ochrony środowiska naturalnego, które wspierają nas swoją wiedzą oraz kwalifikacjami. Cenimy u naszych partnerów zewnętrznych ich profesjonalizm oraz chęć do nieustannego podnoszenia kwalifikacji – tak, aby nasza współpraca ciągle przybierała jak najlepszy charakter. Owocem wspólnych działań musi być ZERO szkód dla środowiska naturalnego wynikających z prowadzonej przez nas działalności.
Część zadań, takich jak na przykład pozwolenia wodnoprawne, badania ścieków opadowych czy audyty pod kątem występowania wyrobów azbestowych – zlecacie Państwo firmie zewnętrznej. Dlaczego warto współpracować z ekspertami spoza własnej firmy?
Dobry ekspert zewnętrzny jest w stanie zapewnić specjalizację w danej dziedzinie. Ciężko jest o zapewnienie takiej specjalizacji w przypadku posiadania bardzo szczupłej własnej struktury wewnętrznej. Drugą zaletą dobrego eksperta zewnętrznego jest fachowość i właściwa wiedza z danego zakresu ochrony środowiska. Dobry ekspert nieustannie podnosi swoje kwalifikacje, szkoli się, uczestniczy w branżowych spotkaniach. Tylko takich firm szukamy, z takimi firmami widzimy sens współpracy.
Wymagania dotyczące ochrony środowiska ciągle rosną. Rośnie również świadomość klientów. Jak przygotowujecie się Państwo do działania w przyszłości? Z pewnością funkcjonują w Państwa grupie scenariusze dotyczące rozwoju firmy uwzględniające złożone wymagania środowiskowe?
Firmę zewnętrzną, która z nami współpracuje, staramy się traktować jak partnera. Nie może obowiązywać tylko relacja – zamawiam – płacę – wymagam. Z firmą-partnerem pracujemy nad zbudowaniem wspólnej strategii w dziedzinie szeroko pojętej ochrony środowiska. Opieramy ją na tzw. rocznym planie działań, który również budujemy wspólnie. Słuchamy uwag tak, aby posiadane/zdobyte przez firmę zewnętrzną doświadczenie procentowało. Synergia w tym zakresie daje najlepsze efekty.
Jak o środowisko naturalne, zarówno w skali mikro, jak i docelowo w skali makro, powinien dbać zwyczajny Kowalski czy Kowalska, użytkownicy Państwa produktów i usług?
Każdego dnia na naszych stacjach obsługujemy ogromną rzeszę klientów. Na tym polega nasza działalność w detalu. Mamy najwyższej klasy zabezpieczenia techniczne, szkolimy załogi naszych stacji. Tutaj do głosu dochodzi jednak czynnik ludzki, zewnętrzny. Każdy klient powinien pamiętać o tym, że paliwo to materiał łatwopalny, wybuchowy i mogący zanieczyścić środowisko naturalne. Wiele zależy od właściwego zachowania się klienta naszych obiektów i przestrzegania przez niego obowiązujących przepisów na stacji paliw. To klient swoim zachowaniem decyduje w dużym stopniu o tym, czy jest bezpiecznie. O bezpieczeństwo stacji musimy więc dbać wspólnie z klientem.
Paweł Najdzion
Retail HSSE Manager
Poland & Russia, Shell Sp. z o.o.