O FIRMIE
Skontaktuj się
-
Michał Sekunda
Dyrektor handlowy -
22 517 88 66
-
michal.sekunda@seka.pl
- Formularz kontaktowy
Porsche Inter Auto Polska
Co Cię napędza?
Program stażowy,
czyli szkolenie, pensja
i zawodowa przyszłość!
Praktyczne umiejętności wymagają szkolenia w praktyce. Pracodawca poszukuje wykwalifikowanych i dobrze przygotowanych do wykonywania zadań pracowników. Rynek edukacyjny często nie nadąża za potrzebami konkretnych pracodawców. Świat się zmienia, nowe technologie wypierają stare, firmy modernizują się oraz rozwijają i co najważniejsze chcą, aby pracownicy rozwijali się razem z nimi. Przykładem firmy, która stawia na kształcenie, szkolenie i rozwój pracowników jest Porsche Inter Auto Polska. Program staży zawodowych to jednak nie tylko „przygotowanie do zawodu”, wynagrodzenie, ale również budowanie relacji pomiędzy pracownikiem i pracodawcą.
Rozmowa z Moniką Kołacz z Porsche Inter Auto Polska
ROZMAWIAŁ: Maciej Mazerant / Magazyn SEKA
Proszę opowiedzieć o początkach firmy i jej misji.
Porsche Inter Auto Polska to sieć salonów samochodowych z ponad 70-letnią tradycją. PIA Polska jest częścią Porsche Holding – właściciela największej w Europie sieci dealerskiej samochodów. W Polsce odpowiadamy za dystrybucję takich marek jak Porsche, Bentley, Audi, Volkswagen (samochody osobowe oraz dostawcze), Lamborghini oraz Škoda. Aktualnie PIA Polska to 7 marek i 26 autoryzowanych salonów w 8 miastach w całej Polsce. Rozpoczynaliśmy działalność jako mała rodzinna firma, by stać się jednym z największych graczy na rynku motoryzacyjnym. Dzięki naszej zaangażowanej załodze, kierując się pasją do samochodów, wychodzimy naprzeciw globalnym trendom w mobilności. Nie zapominamy przy tym o naszych rodzinnych korzeniach, a nasza misja jest niezmienna od lat – zaspokajamy potrzeby mobilności naszych klientów.
Co było największym wyzwaniem podczas Państwa działalności i dynamicznego rozwoju?
Kilka lat temu odczuliśmy jako przedsiębiorca, że przy tak szybkim rozwoju naszej organizacji, gdzie co roku do naszej grupy dołączał salon i budowaliśmy nowe lokalizacje, nie byliśmy w stanie obsadzić kluczowych stanowisk technicznych.
Wtedy właśnie narodził się pomysł stworzenia autorskich programów stażowych, które pozwoliłyby nam nie tylko na pozyskanie młodych talentów do pracy, ale co najważniejsze na nauczenie ich wykonywania konkretnego zawodu. Owszem, współpracowaliśmy ze szkołami w zakresie praktyk zawodowych i zajęć praktycznych dla uczniów, jednak to nie wystarczało, aby młodzi ludzie zdobyli know-how, by samodzielnie pełnić funkcję mechaników czy sprzedawców.
Jak przygotowywali się Państwo do stworzenia programu stażowego?
Podczas tworzenia programu wyszliśmy od zdefiniowania naszych potrzeb w zakresie rekrutacji i podjęliśmy decyzję o skoncentrowaniu się na trzech stanowiskach: mechanik samochodowy, doradca serwisowy i sprzedawca samochodów. Dla każdego z nich zdefiniowaliśmy zakres umiejętności oraz przygotowaliśmy program, dzieląc go na bloki szkoleniowe – z założeniem, że każdy młody człowiek po ukończonym 18-miesięcznym stażu będzie mógł samodzielnie wykonywać przydzielone mu zadania. Program jest dość intensywny, ale też dobrze skonstruowany, co pozwala nam oraz naszym stażystom na efektywne wykorzystanie każdego dnia.
Co zyskuje młody talent, przychodząc do Państwa?
Podczas trwania takiego programu każdy uczestnik jest objęty opieką mentora (od którego dostaje feedback na temat swojej pracy), a także pracuje na jasno wyznaczonych celach. Ma również możliwość zdobycia wiedzy podczas uczestnictwa w profesjonalnych szkoleniach oraz zwiększenia doświadczenia w pracy z najnowocześniejszym sprzętem, jeśli chodzi o diagnostykę i naprawę pojazdów.
Oprócz wiedzy i nauki młode talenty otrzymują też wynagrodzenie, mogą korzystać z płatnego urlopu, uczyć się języków obcych, a w czasach przedpandemicznych brali udział w międzynarodowych turniejach sportowych.
Czy po ukończonym stażu przygoda z Porsche Inter Auto Polska trwa nadal?
Chcemy, żeby nasze relacje od początku były partnerskie. Związane jest to z kulturą naszej organizacji. Oczekujemy, że jeśli damy stażystom narzędzia, przygotowanie do zawodu oraz możliwość dalszego rozwoju, to zostaną z nami na dłużej. Po ukończonym programie stażowym dalej inwestujemy w naszą partnerską relację i nasi – już – Pracownicy mogą dalej rozwijać się w strukturach Porsche Inter Auto Polska, poszerzać swoją wiedzę ekspercką na zajmowanym stanowisku lub dzięki wewnętrznym szkoleniom rozwijać swoje umiejętności w zakresie zarządzania zespołami, a w przyszłości awansować w strukturach organizacji na stanowiska managerskie. Mamy takie przykłady rozpędzonych karier w naszej organizacji, gdzie Pracownicy zaczynali od stanowisk asystenckich, by teraz pełnić funkcję Kierowników Serwisu, czy Dyrektorów Salonu.
Czy każdy młody człowiek znajdzie dla siebie miejsce na stażu?
Aktualnie co roku na staże przyjmujemy ok. 30-35 osób – mówię tutaj o skali całej Polski. W związku z rozwojem naszego biznesu, m.in. dzięki powstaniu dużych warsztatów blacharsko-lakierniczych w dwóch nowych lokalizacjach (Luboń w Poznaniu i Porsche Okęcie w Warszawie) i tym samym potrzebą do uruchomienia kierunków stażu, 2 lata temu postanowiliśmy włączyć takie stanowiska jak lakiernik
czy blacharz samochodowy do naszej oferty stażowej. Nie ukrywam, że cieszą się one również dużą popularnością.
Powrót do „normalności” w szkołach to również powrót do „normalności” w Państwa biznesie?
Nasze salony – a w szczególności serwisy – w czasie pandemii cały czas były dostępne, oczywiście w reżimie sanitarnym, dbając o zdrowie i bezpieczeństwo naszych pracowników oraz odwiedzających nas klientów. Tak jak wspomniałam na początku, naszą misją jest zapewnienie mobilności również w tych trudnych czasach. Jeśli chodzi o program stażowy, to przyświeca nam ta sama idea – pozwolić młodym ludziom wejść na rynek pracy, nawet w trudnych okolicznościach. Tego wszystkiego nie osiągnęlibyśmy oczywiście bez udziału i wsparcia cudownych dyrektorów szkół technicznych, zawodowych oraz uczelni wyższych, którzy umożliwili nam – jak co roku wiosną – zaprezentowanie naszej oferty programów stażowych i aktualnej działalności w nieco innej formie i rzeczywistości, w nadziei, że w przyszłym roku będziemy mogli już spotkać się z każdym osobiście w danej szkole czy też na uczelni i odpowiedzieć na wszystkie nurtujące pytania na żywo.
W Porsche Inter Auto Polska doskonale wiemy, że młodzi ludzie są pełni pasji i chęci do nauki – trzeba dać im tylko szanse i możliwości. My to właśnie robimy. Z pewnością będziemy kontynuowali programy stażowe, bo widzimy, jak dużą wartość dodaną mają one zarówno dla pracodawcy, jak i kandydatów. Myślimy już o dodaniu kolejnych zawodów do naszej oferty
Monika Kołacz
Od 2012 roku zarządza Działem Personalnym w firmie Porsche Inter Auto Polska Sp. z o.o
Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego. Członkini Rady Konsultacyjnej Kierunku Prawo Zatrudnienia na Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. W codziennej pracy HR-owca koncentruje się przede wszystkim na procesach rekrutacyjnych i szeroko rozumianym rozwoju Pracowników na różnych szczeblach kariery zawodowej.