O FIRMIE
Skontaktuj się
-
Michał Sekunda
Dyrektor handlowy -
22 517 88 66
-
michal.sekunda@seka.pl
- Formularz kontaktowy
DHL Parcel Polska Sp. z o.o.
„O mały włos”
W każdym obszarze największym wyzwaniem jest unikanie popadania w rutynę oraz umiejętność modyfikowania swoich nawyków, które mogą mieć szkodliwy wpływ na zdrowie lub wprost generować zagrożenia. Staramy się regularnie pracować nad tą świadomością.
Rozmowa z Pawłem Pawlikiem, kierownikem Działu bhp w DHL Parcel Polska Sp. z o.o.
ROZMAWIAŁ: Maciej Mazerant / Magazyn SEKA
Kurierzy, pracownicy magazynu, pracownicy biurowi to 3 grupy zawodowe, które powinny mieć zapewnione bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Która z tych grup jest najbardziej wymagająca pod tym względem i dlaczego?
Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ są to grupy o zupełnie odmiennej charakterystyce pracy – dla każdej z nich realizowany jest inny program szkoleń, bowiem każda ma inne oczekiwania. Natomiast zapewnienie bezpieczeństwa konieczne jest dla wszystkich w takim samym stopniu. Pracownicy magazynu wykonują prace w obszarze bezpośrednio związanym z procesami operacyjnymi. Są to stanowiska o dużej dynamice zmian w warunkach pracy, w związku z tym konieczne jest zapewnienie aktualizacji niektórych informacji o realizowanym procesie nawetw cyklu dobowym. Kurier łączy zadania: kierowcy, doręczyciela przesyłek, a także gościa, kiedy znajduje się na terenie innych zakładów pracy. W takim trybie wykonywania pracy wyzwaniem jest dotarcie z odpowiednimi informacjami do osób, które większość dnia spędzają poza siedzibą firmy. W 2018 r. przykładowo wykorzystaliśmy ciekawą formę komunikacji z kurierami poprzez wydruki podstawowych informacji o zasadach ruchu wewnętrznego na clipbordach na dokumenty, ospotkało się z dużym zainteresowaniem. Biorąc pod uwagę rodzaj i liczbę zagrożeń, za najmniej wymagającą uważa się zazwyczaj grupę stanowisk biurowych, niemniej jest to niebezpieczny skrót myślowy. Ze względu na stały obszar pracy oraz powtarzalne czynności faktycznie są to pracownicy, u których zagrożenie wypadkowe jest najmniejsze. Jednak trzeba pamiętać, że długotrwała pozycja siedząca oraz wspomniane wcześniej powtarzalne czynności mogą wpływać na pojawienie się niejasnych objawów psychofizycznych czy też objawów odległych w czasie. Jednocześnie do tej grupy pracowników najłatwiej jest dotrzeć, wykorzystując komunikację elektroniczną i różnego rodzaju multimedia, które dobrze działają na wyobraźnię.
Jakie są największe wyzwania dla pracowników dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy?
W każdym obszarze największym wyzwaniem jest unikanie popadania w rutynę oraz umiejętność modyfikowania swoich nawyków, które mogą mieć szkodliwy wpływ na zdrowie lub wprost generować zagrożenia. Staramy się regularnie pracować nad tą świadomością. Dla pracowników magazynowych i kurierów codziennym zadaniem jest obsługa przesyłek, przykładamy dużą wagę do ograniczania transportu ręcznego tam, gdzie jest to możliwe. Jesteśmy przygotowani na wiele sytuacji awaryjnych, ale nadal wyzwaniem dla firm kurierskich jest sposób zapakowania przesyłki przez klientów, aby nie tylko zabezpieczyć ją przed uszkodzeniem, ale też zapewnić odpowiedni poziom bezpieczeństwa podczas przeładunku i doręczenia. Nieprawidłowo zabezpieczona przesyłka może znacznie zwiększyć ryzyko skaleczeń i innych urazów. W grupie pracowników biurowych największym wyzwaniem jest ciągłe podnoszenie świadomości w dziedzinie bezpieczeństwa. Ze względu na teoretycznie niewielkie spektrum zagrożeń pracownicy mogą mylnie postrzegać ten obszar jako nieistotny. Rzeczywiście dynamika zmian w przestrzeni biurowej jest najmniejsza, niemniej powinna być okresowo weryfikowana. Przykładem mogą być zmiany na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat w obszarze ergonomii oraz wyparcie monitorów kineskopowych obecną technologią LCD/LED, co zmniejszyło obciążenie wzroku na tych stanowiskach. Zmieniła się również świadomość pracodawców i pracowników odnośnie wpływu długotrwałej pozycji siedzącej na zdrowie i samopoczucie.
Jak przygotowuje się pod kątem bhp pracownika w Państwa firmie? Czym różni się przygotowanie pracownika magazynowego, biurowego i kuriera?
Każda z tych grup wykonuje swoje obowiązki w innych obszarach. Różna jest też oferta szkoleń, zwłaszcza poziom ich szczegółowości. Dla kuriera wdrożenie jest rozbudowanym procesem, nazywanym w DHL Parcel „Szkołą kuriera”. W czasie tego szkolenia przekazywane są m.in. podstawowe informacje, dotyczące zarówno jednostki, jak i obszaru, w którym kurier będzie realizował swoje obowiązki. „Szkoła kuriera” ma również na celu zapewnienie wiedzy określającej, w jaki sposób zareagować w przypadku sytuacji nietypowych, dla których możemy określić scenariusz. Natomiast dla zdarzeń nagłych, nieuwzględnionych w żadnym scenariuszu, wyznaczamy odpowiednią ścieżkę reagowania wewnątrz organizacji. Poza obowiązkiem, wynikającym z ustawy, wachlarz naszych działań jest bardzo szeroki. Można tu wymienić np. dodatkowe szkolenia załogi, wewnętrzne programy zachęcające do przestrzegania zasad bhp, takie jak projekt „O mały włos” – to działania typu „near miss”, dzięki którym zwracamy uwagę pracowników na bieżący stan bezpieczeństwa w danej lokalizacji. Regularnie wysyłamy też do pracowników „BeHaPnius” w formie elektronicznego newslettera. Ponadto co roku przeprowadzamy w firmie Tydzień Bezpieczeństwa i staramy się maksymalnie wykorzystać ten czas, aby efekt naszych działań pozostał w pamięci pracowników przez kolejne miesiące. Dodatkowo zwracamy uwagę na promowanie konkretnych postaw i zachowań oraz wskazywanie czasem oczywistych, a niezauważanych w codziennej pracy błędów, generujących niepotrzebne ryzyko. Takie działania angażują pracowników w proces zarządzania bezpieczeństwem o wiele bardziej niż najlepsze szkolenia.
Ważnym elementem zapewnienia odpowiednich warunków pracy jest oświetlenie stanowiska, przestrzeni, w której pracownicy spędzają dużą część dnia. Jak to jest zorganizowane w Państwa firmie?
Oświetlenie wpływa jednocześnie na bezpieczeństwo, komfort pracy oraz zdrowie naszych pracowników i kurierów. Zapewniając spełnienie wymagań zawartych w nor¬mie, określiliśmy konkretne wytyczne zależne od rodzaju procesu realizowanego w danym obszarze. Magazyn w naszym przypadku nie jest miejscem przechowywania przesyłek, lecz przestrzenią wykonywania skomplikowanego procesu operacyjnego, przy którym oświetlenie (nawet zgodne z normą) może zwiększać ryzyko pomyłek. Zapewniamy także regularny monitoring tego czynnika według wewnętrznych procedur. Dodatkowo sukcesywnie wymieniamy przestarzałe instalacje na nowe, wykonane w technologii LED, które przede wszystkim poprawiają warunki pracy, a przy okazji generują oszczędności.
Co powinien wiedzieć pracownik biurowy, aby skutecznie reagować w przypadku sytuacji kryzysowej, np. w potrzebie udzielania pierwszej pomocy, zagrożenia pożarem itp.?
Plan działania w wyjątkowych przypadkach oraz zasady udzielania pierwszej pomocy to kluczowe informacje dla każdego nowego pracownika w organizacji. Oprócz wykazu potencjalnych sytuacji zagrożenia, procedury informują również, kto kieruje zespołem w czasie kryzysu, kto powołuje odpowiedni sztab i kto koordynuje działania zespołu, często w strukturze rozproszonej. W każdej lokalizacji znajdują się tzw. „punkty ADR”, a pracownicy są przygotowani do reagowania w przypadku uwolnienia niezidentyfikowanej substancji. Wspomniane procedury obejmują swoim zakresem potencjalne zagrożenie pożarowe oraz zagrożenia dla życia i zdrowia, zakładają też imienne wyznaczenie koordynatorów ewakuacji (przeszkolonych z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej) oraz przeprowadzenie ćwiczeń ewakuacyjnych nie rzadziej niż raz w roku. Uzupełnieniem są również ćwiczenia z reagowania w przypadku uwolnienia substancji chemicznej oraz awarii środowiskowej.
Paweł Pawlik
kierownik Działu BHP
w DHL Parcel
Polska Sp. z o.o.