O FIRMIE
Skontaktuj się
-
Michał Sekunda
Dyrektor handlowy -
22 517 88 66
-
michal.sekunda@seka.pl
- Formularz kontaktowy
Amazon
Praca stacjonarna w warunkach obostrzeń sanitarnych
Jak w każdej nowej sytuacji, na początku pojawia się element niepewności. Nie inaczej było w przypadku COVID-19, ale angażowanie pracowników jest jednym z kluczowych elementów kultury Amazon – również podczas pandemii.
Rozmowa z Waldemarem Górakiem, regionalnym menedżerem ds. BHP Amazon.
ROZMAWIAŁ: Maciej Mazerant / Magazyn SEKA
Amazon to miliony przesyłek dziennie, mnóstwo operacji, tysiące ludzi. W jaki sposób firma na co dzień dba o bezpieczeństwo swoich pracowników?
Bezpieczeństwo naszych pracowników (a zatrudniamy w Polsce ponad 16 000 osób) jest dla nas najwyższym priorytetem. Wdrożyliśmy ponad 150 istotnych zmian i zabezpieczeń, które mają na celu wsparcie naszych zespołów, m.in. udostępniamy maseczki ochronne, mierzymy temperaturę ciała wszystkich osób chodzących do budynku za pomocą kamer termowizyjnych, zwiększyliśmy częstotliwość i intensywność sprzątania i dezynfekcji, a także dbamy, żeby wszyscy zachowywali bezpieczną odległość min. 2 metrów.
Pandemia okazała się dużym wyzwaniem dla wielu branż. Z licznych analiz wynika, że branża e-commerce rozkwitła... Czy odbyło się to bezproblemowo?
Zakupy online stają się coraz popularniejsze – zarówno w Polsce, jak i na świecie. Dotyczy to wszystkich branż. W czasie ścisłej kwarantanny nadawaliśmy najwyższy priorytet zamówieniom na żywność i produkty higieniczne, w związku z czym inne zamówienia mogły mieć wydłużony czas realizacji. Nie odnotowaliśmy jednak jakichś szczególnych utrudnień. Cały czas dbaliśmy przede wszystkim o bezpieczeństwo naszych pracowników.
E-commerce nie obędzie się bez pracy ludzkich rąk. W jaki sposób zadbali Państwo o bezpieczeństwo pracowników w tym trudnym czasie?
Od początku wybuchu epidemii ściśle współpracujemy ze służbami odpowiedzialnymi za ochronę zdrowia, aby aktywniereagować na ich zalecenia. Przykładowe działania, które podjęliśmy w związku z zagrożeniem epidemicznym, to:
– wprowadzenie procesu mierzenia temperatury ciała przy pomocy kamer termowizyjnych u wszystkich osób wchodzących do budynku;
– zwiększenie częstotliwości i intensywności sprzątania, regularna dezynfekcja wszystkich powierzchni;
– maseczki ochronne dla wszystkich pracowników, wprowadzenie licznych dozowników z płynem dezynfekującym;
– przypominanie pracownikom o częstym myciu rąk wodą z mydłem przez co najmniej 30 sekund;
– zobowiązanie wszystkich pracowników do pozostania w domu i zwracania się o pomoc medyczną, jeśli się źle poczują;
– zwiększenie liczby autobusów, aby pracownicy mogli zachować bezpieczny dystans od siebie podczas podróży do i z miejsca pracy, oraz ozonowanie autobusów;
– przeorganizowanie stołówek pracowniczych tak, aby zwiększyć przestrzeń pomiędzy osobami do min. 2 metrów,
– rezygnacja ze spotkań organizacyjnych z pracownikami, rozpoczęcie zmian zostało rozłożone w czasie, zmieniono harmonogram przerw i wydłużono czas ich trwania tak, aby wszyscy zdążyli skorzystać z wydawanych przez pracodawcę bezpłatnych posiłków, pomimo zredukowanej liczby miejsc w stołówkach;
– tymczasowe ograniczenie kontroli osobistej pracowników przy wyjściu w celu zapobiegania gromadzeniu się osób blisko siebie, – przygotowanie procesu zgłaszania potencjalnych przypadków COVID-19 w ramach Amazon oraz do zewnętrznych instytucji;
– rozmowy rekrutacyjne online, a podróże służbowe ograniczone do minimum.
Czy ludzie pracujący w firmie mieli problem z akceptacją nowych wytycznych i procedur? Czy trzeba ich było przekonywać? Jeżeli tak, to w jaki sposób?
Jak w każdej nowej sytuacji, na początku pojawia się element niepewności. Nie inaczej było w przypadku COVID-19, ale angażowanie pracowników jest jednym z kluczowych elementów kultury Amazon – również podczas pandemii. Zaprosiliśmy ochotników, aby wsparli nas w programie audytowania. Spotkało się to z pozytywnym odzewem i każdy z budynków ma grupę pracowników nazywanych Ambasadorami BHP, którzy nie tylko zgłaszają obszary do poprawy, ale również rozmawiają i edukują współpracowników. Efektywna komunikacja i zaangażowanie pracowników pomogły nam wytłumaczyć zagrożenia i wynikające z nich środki zapobiegawcze.
W trudnych czasach sięga się po działania optymalizacyjne. Często są to innowacyjne rozwiązania, które zmieniają funkcjonowanie firmy. Co można nazwać takim działaniem w Państwa przypadku?
Najważniejsze zmiany w Amazon wprowadzone w związku z sytuacją epidemiczną dotyczą bezpieczeństwa i warunków pracy naszych pracowników. Takim rozwiązaniem jest np. wprowadzenie procesu mierzenia temperatury ciała przy pomocy kamer termowizyjnych u wszystkich osób wchodzących do budynku. Wprowadziliśmy również wiele zmian, aby móc skutecznie dotrzeć do pracowników z informacją o tym, jak się stosować do nowych restrykcji. Komunikację z pracownikami dział HR prowadzi za pośrednictwem różnorodnych narzędzi, takich jak tablice, plakaty czy treści wyświetlane na ekranach TV. Korzystamy też regularnie z radiowęzła, a od niedawna także aplikacji mobilnej. Poza tym rozpoczęliśmy nowe rekrutacje – cały proces zatrudnienia, w tym szkolenia dla przyszłych
pracowników, jest prowadzony online.
Przyszłość branży w kontekście zawirowań, jakich doświadczyliśmy, to…?
Zakupy online – niezależnie od pandemii – stają się coraz popularniejsze zarówno w naszym kraju, jak i na całym świecie, dlatego spodziewamy się, że w dłuższym okresie popyt na nasze usługi będzie coraz większy.
Waldemar Górak
Regionalny menedżer
ds. BHP Amazon
Bielany Wrocławskie