Nowe wymagania bhp – stanowiska pracy wyposażone w monitory ekranowe

tiles

Po ponad 20 latach zmienia się rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.

Dział Nadzoru SEKA S. A. informuje, że w dniu 2 listopada 2023 r. opublikowane zostało rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 18 października 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.

Wprowadzane zmiany znoszą nadmierną szczegółowość i anachroniczność zapisów, co jest wyrazem postępu technicznego i odrębnego uregulowania wybranych tematów, np. badań środowiska pracy. Generalnie nowelizacja częściowo przenosi na pracodawców możliwość wyboru sposobu osiągnięcia ogólniejszych niż dotychczas celów.

Nowelizacja m.in. ma na celu usunięcie wątpliwości w kwestii obowiązywania przepisu w odniesieniu do laptopów. Rozporządzenie stanowi, że w przypadku stosowania systemów przenośnych przeznaczonych do użytkowania na danym stanowisku pracy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy (w tym laptopów), stanowisko pracy powinno być wyposażone w monitor stacjonarny lub podstawkę zapewniającą ustawienie ekranu tak, aby jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu, oraz w dodatkową klawiaturę i mysz.

Przepis dotyczy także osób wykonujących pracę zdalną. Dopuszczalne jest wypłacenie pracującym zdalnie ekwiwalentu za wykorzystywanie własnego, spełniającego ww. wymogi sprzętu.

W nowym załączniku do omawianego rozporządzenia odstąpiono od szczegółowych uregulowań w zakresie ustawień monitora, klawiatury, siedziska czy podnóżka. Określono, że stanowisko pracy powinno być usytuowane w pomieszczeniu, tak aby pracownik miał do niego swobodny dostęp, a oświetlenie zapewniało komfort pracy. Zrezygnowano także z określania dystansu między sąsiednimi stanowiskami oraz odległością oczu pracownika od monitora. Zwrócono także uwagę na to, że krzesło powinno mieć regulowane podłokietniki, czego nie było dotychczas.

Stanowisko pracy wyposażone w monitor ekranowy powinno być tak zaprojektowane, aby pracownik miał zapewnioną dostateczną przestrzeń pracy, umożliwiającą umieszczenie wszystkich elementów obsługiwanych ręcznie w zasięgu kończyn górnych.

Oświetlenie powinno zapewniać komfort pracy wzrokowej (bez odwoływania się do PN). Wprowadzone zmiany przepisu nie nakładają obowiązku utrzymywania wilgotności względnej powietrza na poziomie nie mniejszej niż 40% w pomieszczeniach przeznaczonych do pracy z monitorami ekranowymi. Z dotychczasowego rozporządzenia usunięto także zapis dotyczący najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy, w tym poziomu hałasu oraz promieniowania, określonych przez odrębne przepisy i Polskie Normy. Może to wskazywać na dobrowolność ich stosowania, niemniej jednak w dalszym ciągu organizatorzy stanowisk komputerowych powinni mieć na uwadze bezpieczne, higieniczne warunki pracy oraz zachowanie zasad ergonomii pracy i komfortu przy jej wykonywaniu.

W zaktualizowanym rozporządzeniu na uwagę zasługuje również zapis o tym, że pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom szkła kontaktowe korygujące wzrok – zgodnie z zaleceniami lekarza podczas profilaktycznych badań lekarskich. Rozumiemy przez to, że przepis dopuszcza stosowanie takich szkieł, jako alternatywy, jeśli lekarz je zaleci danemu pracownikowi. Nie oznacza to w żadnym przypadku obowiązku refundacji wszystkich udokumentowanych przez pracownika wydatków w tym względzie. Ze względu na brak szczegółowych wymogów w tym zakresie uznajemy, że analogicznie jak dotychczas, przyjęcie konkretnych rozwiązań pozostaje w gestii pracodawców (z ewentualnymi konsultacjami z przedstawicielami pracowników).

Pozostałe kwestie nie uległy zmianie, zatem nie zmieniamy dotychczasowych rekomendacji i interpretacji.

Przedmiotowe rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 17 listopada 2023 r. Pracodawcy mają obowiązek, w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, dostosować stanowiska pracy wyposażone w monitory ekranowe utworzone przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia do minimalnych wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii określonych w niniejszym rozporządzeniu. Nowe stanowiska pracy z komputerem, utworzone po dniu 17 listopada 2023 r., powinny już spełniać nowe wymagania.

Biuro prasowe Seka S.A.
Kontakt:
Materiał został przygotowany przez Dział Nadzoru Seka S.A.

Pobierz w docx Pobierz w pdf

 

Pobierz najnowsze wydanie magazynu SEKA
Zobacz także
Zobacz także
Skontaktuj się
avatar
Anna Jackowska
Specjalista ds. szkoleń
Kontakt
Znajdź szkolenie

Nadchodzące szkolenia

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.