Jedną z najistotniejszych zmian w przepisach ADR (międzynarodowej konwencji dotyczącej drogowego przewozu towarów i ładunków niebezpiecznych), która zaczęła obowiązywać od stycznia 2023 r., jest obowiązek wyznaczenia Doradcy DGSA także dla firm, które występują wyłącznie jako nadawca adunków niebezpiecznych. Dotychczas przepis ten funkcjonował w ramach okresu przejściowego.
Usługi BHP i PPOŻ. w naszej ofercie
Zobacz
• Nowe przepisy ADR obowiązują od stycznia 2023 r.
• Kto powinien posiadać doradcę ADR?
• Zmiany w ADR dotyczące przewozu baterii litowych
Doradca DGSA lub ADR (nazwy stosowane zamienne) to specjalista, którego zadaniem jest pomoc przedsiębiorcom w transporcie towarów niebezpiecznych zgodnie z najnowszymi przepisami regulującymi zasady tych przewozów. Aby zdobyć uprawnienia Doradcy ADR należy być niekaranym, posiadać wykształcenie wyższe, ukończyć odpowiedni kurs i zdać z wynikiem pozytywnym egzamin przed dyrektorem Transportu Dozoru Technicznego. Uprawnienia takie ważne są przez 5 lat, a doradcą może być zarówno właściciel firmy, jak i jej pracownik, albo osoba z zewnątrz, wyznaczona np. poprzez zawarcie umowy-zlecenia czy umowy o dzieło.
Zmiany w ADR dotyczące przewozu baterii litowych
Zdecydowanie największe zmiany tegoroczna nowelizacja umowy ADR wprowadziła w zakresie przewozu baterii litowych. Od 1 stycznia 2023 r. należy bowiem przedstawić wyniki badań, potwierdzających, że przewożone baterie są typem przetestowanym zgodnie z pkt. 38.3 (nie dotyczy to baterii guzikowych, zainstalowanych w urządzeniach).
Zmienił się także wzór formularza podsumowania testu, na którym numer telefonu nie jest już obowiązkowy przy oznaczeniu małych baterii litowych. W przyszłości formularz ten nie będzie musiał być podpisany.
Przy okazji zaktualizowano instrukcje PL 911 oraz LP 906 dotyczące pakowania uszkodzonych krytycznie baterii litowych. Dodatkową zmianą jest także przypisanie baterii litowych-jonowych instalowanych w jednostkach transportowych cargo (UN3536) do 2. kategorii transportowej. Dotychczas takie przewozy nie posiadały przypisanej kategorii. Dlatego po zmianach przepisów ADR ze stycznia 2023 r. bez posiadania zaświadczenia o przeszkoleniu ADR można przewozić maksymalnie 333 kilogramy baterii litowo-jonowych.
najbliższe szkolenia z zakresu BHP i PPOŻ.
Zobacz też: