Wśród wielu sposobów na walkę z kryzysem energetycznym i rosnącymi cenami energii pojawiła się sugestia obniżenia temperatur w pomieszczeniach. Ograniczenie temperatury w budynkach użyteczności publicznej wydaje się już przesądzone. Nie jest to jednak jedyna sposób na ograniczenie wydatków ponieważ samorządy będą również oszczędzać m. in. na miejskim oświetleniu. Z kolei dla indywidualnych odbiorców energii pojawiają się już kampanie edukacyjne zachęcające do zmiany nawyków korzystania z ogrzewania.
Ograniczenie bardzo wysokich kosztów jest też kluczowym czynnikiem dla przedsiębiorców, którzy muszą myśleć o rentowności swoich biznesów. Czy w prywatnych przedsiębiorstwach również zmieni się polityka ogrzewania pomieszczeń? Ograniczanie zużycia energii wydaje się być bardzo rozsądne, zwłaszcza w czasie kryzysu. Nie może się to jednak odbijać na znaczącym obniżeniu komfortu pracy – zwłaszcza jeśli negatywnie odbija się to na bezpieczeństwa bądź zdrowiu pracowników. W przeciwieństwie do maksymalnej temperatury panującej w pomieszczeniach, które są bardziej umowne (oprócz zatrudnienia osób małoletnich), minimalna temperatura została szczegółowo określona przepisami bhp. Zależy ona od wysiłku fizycznego, który jest związany bezpośrednio z rodzajem wykonywanej pracy. Za nieprzestrzeganie zasad pracodawcom grożą wysokie sankcje.
Minimalna temperatura w pracy – obowiązki pracodawcy
Państwowa Inspekcja Pracy nakłada na pracodawcę obowiązek zapewnienia odpowiedniej temperatury na stanowiskach pracy w budynkach i środki chroniące przed zimnem pracującym poza nimi. Za niewywiązanie się z tych obowiązków grożą mandaty. W pomieszczeniach w których pracujemy musi panować temperatura odpowiednia do rodzaju wykonywanej przez nas pracy, jednak nie niższa niż 14°C. Wyjątkiem są te pomieszczenia, w których ze względu na ich przeznaczenie lub wykorzystywaną w nich technologię temperatura nie może być wyższa – np. chłodnie.
W pomieszczeniach w biurowych oraz takich gdzie wykonywana jest lekka praca fizyczna, temperatura nie może być niższa niż 18°C.
Prawa pracownika
Co ważne, jeśli warunki pracy nie odpowiadają przepisom bhp, stwarzają zagrożenie dla życia i zdrowia pracownika to pracownik ma prawo powiadomić o tym przełożonego i wstrzymać się od wykonywania dalszej pracy. Za czas powstrzymania się od wykonywania pracy pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia.
Niskie temperatury, a zdrowie
Ekstremalnym negatywnym wpływem niskich temperatur na organizm człowieka jest hipotermia, czyli wychłodzenie organizmu. Może nastąpić względnie szybko lub narastać w związku ze stopniowym wyziębianiem ciała w ciągu godzin a nawet dni.
Pierwsza pomoc w przypadku hipotermii
W przypadku podejrzenia hipotermii najważniejszą zasadą jest stopniowe rozgrzewanie ciała. Należy unikać gwałtownego podnoszenia temperatury u poszkodowanego. W tym celu najlepiej przenieść poszkodowanego do cieplejszego, ale nie gorącego pomieszczenia. Jeśli ma przemoczone ubrania, należy je bezwzględnie wymienić na suche. Izolujemy poszkodowanego od zimnego podłoża. Do okrycia używamy folii termicznej lub koca. Jeśli poszkodowany jest przytomny, a wychłodzenie niewielkie, możemy podać ciepły napój. Przy znacznym wychłodzeniu nie podajemy żadnych płynów ani leków, skupiając się na ogrzaniu centralnej części ciała (tułowia, klatki piersiowej, brzucha, pleców). Po udzieleniu pierwszej pomocy zapewniamy pomoc wykfalifikowanych służb medycznych