Poszukiwanie nowych pracowników nie jest łatwe. Z jednej strony rynek obfituje w osoby szukające odpowiedniego zatrudnienia. Z drugiej, kwalifikacje kandydatów czy też ich predyspozycje często pozostawiają wiele do życzenia. Dla pracodawcy rozmowa z dziesiątkami zainteresowanych oznacza poświęcenie dużej ilości czasu. Dlatego powinien wykorzystać wszystkie dostępne sposoby i narzędzia. Jakie metody ma do dyspozycji?
Kadry i płace w ofercie SEKA S.A. – kompleksowa obsługa firm oraz szeroki wachlarz szkoleń
Internet i media społecznościowe
Jednym z najpopularniejszych obecnie źródeł pozyskiwania pracowników jest internet. Wyjątkowym atutem tego medium jest bardzo szeroka dostępność do kandydatów ze wszystkich możliwych grup zawodowych i o różnym poziomie kwalifikacji. W sieci mocną pozycję zajmują specjalne portale ogłoszeniowe przeznaczone dla pracodawców i poszukujących pracy. Wyjątkowa funkcjonalność takich portali sprowadza się do możliwości założenia w nich profilu czy wgrania CV i umieszczenia wszystkich pożądanych informacji, od stażu, pracy, przez znajomość języków, po wykształcenie.
Również pracodawca ma możliwość sprecyzowania swoich oczekiwań względem kandydata. Może zaznaczyć, że powinien on, np. mieć zaliczone szkolenie spawaczy i odpowiednie doświadczenie zawodowe. Takie sprecyzowanie oferty eliminuje sporą część kandydatów, którzy nie spełniają wymogów. Poza portalami ogłoszeniowymi w internecie z powodzeniem funkcjonują też media społecznościowe. Niektóre z nich, takie jak np. LinkedIn, są poświęcone wyłącznie nawiązywaniu kontaktów zawodowych. Na portalu można znaleźć profile, które stanowią formę CV, dostarczając wielu informacji o potencjalnym pracowniku.
Usługi firm zewnętrznych
Przedsiębiorca, który potrzebuje nowych pracowników, ale nie ma czasu na przeprowadzanie setek rozmów z kandydatami, może skorzystać z usług firmy zewnętrznej. Do dyspozycji ma agencje zatrudnienia oraz firmy z branży HR, specjalizujące się w rekrutacji. Takie rozwiązanie jest bardziej kosztowne, ale niesie za sobą wiele korzyści. Zaliczają się do nich:
- oszczędność czasu pracodawcy,
- zewnętrzna selekcja kandydatów, dzięki czemu pracodawca otrzymuje listę osób najlepiej spełniających kryteria,
- zewnętrzna ocena predyspozycji kandydata podczas rozmów kwalifikacyjnych przeprowadzanych przez pracownika HR,
- szybkie pozyskiwanie pracowników fizycznych i sezonowych przez dostęp do bazy kandydatów firmy,
- możliwość skorzystania jedynie z doradztwa lub z aktywnego poszukiwania pracowników na konkretne stanowisko.
Inne metody poszukiwania pracowników
Poszukiwanie nowych kandydatów do zatrudnienia może się też odbywać poza internetem. Typowym przykładem są ogłoszenia prasowe. Ponieważ jednak czytelność papierowych gazet znacznie spadła, takie metody sprawdzają się raczej przy zatrudnianiu specjalistów. Ogłoszenia przedsiębiorca może zamieszczać w pismach branżowych, obok ofert, takich jak szkolenie spawacza czy wynajem sprzętu spawalniczego.
Od niedawna w Polsce funkcjonuje też employee referral, czyli system polecania nowych pracowników za pieniądze. Kwoty wypłacane za takie polecenie są całkiem spore, a nowy pracownik lepiej integruje się z zespołem i jest bardziej odpowiedzialny. Metoda ta jest powszechnie stosowana w przypadku jednego z polskich portali sprzedażowo-aukcyjnych.
Efektywne poszukiwanie pracowników wymaga przede wszystkim wyraźnego określenia swoich oczekiwań. Należy też podchodzić do nich realnie, gdyż umieszczanie w ogłoszeniu informacji o poszukiwaniu osoby do 30 lat z 10-letnim stażem w zawodzie ogranicza listę potencjalnych kandydatów niemal do zera. Jednym ze sposobów weryfikowania umiejętności jest metodologia Assessment Center. Dzięki ćwiczeniom i symulacjom pozwala ona realnie ocenić kompetencje, zamiast podjąć decyzję o zatrudnieniu jedynie na podstawie pięknej mowy kandydata.
Skontaktuj się z nami, odpowiemy na Twoje wszelkie pytania:
tel. 22 517 88 23 lub tel. 22 517 88 48
kadryplace@seka.pl
NAJBLIŻSZE SZKOLENIA Z ZKRESU KADR I PŁAC.
KURS SPECJALISTA DS. KADR I WYNAGRODZEŃ Z KODEM ZAWODU |
Szkolenie zdalne/wideokonferencja |
17.01.2025 |
Zobacz więcej |
Sygnaliści – nowe obowiązki dla przedsiębiorców od 25.09.2024 |
Białystok |
17.03.2025 |
Zobacz więcej |
Zapytaj o współpracę w zakresie kompleksowego zapewnienia bezpieczeństwa w Twojej firmie, skontaktuj się teraz z Michałem Sekundą Dyrektorem handlowym SEKA S.A. tel.: 22 517 88 66 | e-mail: michal.sekunda@seka.pl
Zobacz też: Zapraszamy do odwiedzenia: Facebook | LinkedIn | YouTube | Twitter | Google | Magazyn SEKA