Stres związany z pracą zawodową, molestowanie czy przemoc w pracy mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo pracowników. Za ten stan bhp odpowiedzialny jest pracodawca i to na nim ciąży obowiązek zapobiegania zagrożeniom psychospołecznym w środowisku pracy. Warto tutaj przypomnieć, że zarządzanie stresem nie jest dla pracodawców jedynie obowiązkiem moralnym – jest to wymóg prawny określony w dyrektywie ramowej 89/391/EWG.
Ludzie różnią się pod względem wrażliwości na czynniki wywołujące stres. Wynika to m.in. z ich temperamentu i cech osobowościowych. Wpływają one na intensywność działania i odczuwania dużych emocji. Ten sam czynnik stresujący jednemu pracownikowi może zniszczyć zdrowie, natomiast u innego nie spowoduje żadnych negatywnych konsekwencji.
„Wysokokreatywni”
Osoby wrażliwe, które przez psychologów nazywane są „wysokokreatywnymi” na zwyczajne zdarzenie – pozytywne lub negatywne – reagują o wiele silniej niż inne osoby znajdujące się w tej samej sytuacji. Osiągają one dosyć szybko poziom optymalnego pobudzenia, po przekroczeniu którego ich funkcjonowanie drastycznie się pogarsza. Tacy ludzie:
- szybciej się męczą, potrzebują ciszy w czasie pracy,
- układają plan działania,
- wykonują zadania od najtrudniejszych do najłatwiejszych,
- silniej przeżywają trudności zawodowe,
- częściej kreują negatywne scenariusze,
- dobrze sprawdzają się w spokojnej i ustabilizowanej pracy.
„Niskoreaktywni”
Osoby „niskokreatywne” są skrajnie mało wrażliwe na bodźce i aby osiągnąć optymalny poziom funkcjonowania potrzebują bardziej intensywnej stymulacji. Są one:
- odporne na zmęczenie,
- nie układające planu działania,
- stopniowo angażujące się w pracę – wykonują najpierw zadania łatwiejsze,
- lepiej funkcjonujące w stresie – nie przejawiają gwałtownych emocji, szukają rozwiązania problemu,
- bagatelizujące poważne zagrożenia,
- preferujące prace odpowiedzialne, które wymagają często podejmowania ryzyka,
- lubiące nowe wyzwania.
Osoby bardziej podatne na stres charakteryzuje:
- walka o osiąganie jak największej ilości celów w jak najkrótszym czasie,
- tendencja do rywalizacji,
- agresywność,
- nadmierna czujność,
- wybuchowość,
- niecierpliwość,
- nadmierna pobudliwość i odpowiedzialność,
- silna ambicja,
- preferencja prac wymagających szybkiego działania pod presją czasu,
- pesymistyczny sposób patrzenia na świat,
- niski poziom własnej wartości,
- małe zadowolenie z życia,
- skłonność do zamartwiania się i załamywania się.
Wiedza o indywidualnej podatności na stres pozwoli pracodawcy na ukształtowanie środowiska w pracy w taki sposób, by różni pracownicy, o różnym temperamencie mogli spokojnie i efektywnie wykonywać swoje obowiązki.
Źródło: „Zagrożenia psychospołeczne. Poradnik dla pracodawców i specjalistów bhp”, Anna Kucharska, Łukasz Śmierciak
Zapraszamy do odwiedzenia: Facebook | LinkedIn | YouTube | Twitter | Google | Magazyn SEKA