Rozwój technologiczny istotnie wpływa na przemiany zachodzące na rynku pracy, co jest widoczne przede wszystkim w rosnącym zapotrzebowaniu pracodawców na nowe kompetencje i kwalifikacje. Ten trend dotyczy zarówno obecnych jak i przyszłych pracowników. Jakie umiejętności są obecnie wymagane przez przedsiębiorców oraz jakie będą potrzebne w przyszłości? Odpowiedzi na te pytania zawarte są w raporcie pod tytułem „Prognoza zapotrzebowania na kompetencje i kwalifikacje w wybranych branżach w kontekście zmian gospodarczych”, przygotowanego przez Konfederację Lewiatan.
Nowe wyzwania zawodowe
Z raportu wynika, że przedsiębiorcy szczególną wagę przywiązują do rozszerzenia umiejętności cyfrowych u swoich obecnych pracowników. Zauważalne jest, że rzadziej oczekują, iż pracownicy samodzielnie zdobędą te kompetencje. Rozwój nowoczesnych technologii wywołuje rewolucyjne zmiany w oczekiwaniach pracodawców wobec personelu.
Praktyka przekwalifikowania nowych pracowników pod kątem kompetencji cyfrowych, czyli „reskilling”, jest rzadko stosowana przez pracodawców. Preferowaną strategią jest zatrudnianie nowych pracowników z odpowiednimi umiejętnościami, które natychmiast odpowiadają na potrzeby przedsiębiorstwa.
Z raportu wynika także, że nowe wyzwania zawodowe wynikają z dynamicznych zmian na rynku pracy. Ich skuteczne przekonanie wymaga połączenia różnorodnych kompetencji, które wzajemnie się uzupełniają, umożliwiając efektywne wykonywanie obowiązków. Kluczową rolę odgrywa odpowiednie dopasowanie kompetencji pracowników do nowych stanowisk. Wymaga to współpracy między osobami o różnych umiejętnościach i wiedzy, co pozwoli na osiągnięcie sukcesu w realizacji nowych zadań.
Jak zapobiegać deficytom kompetencji?
Aby zapobiec deficytom kompetencji cyfrowych przedsiębiorcy powinni:
- na bieżąco aktualizować opisy stanowisk pracy oraz oferty pracy z uwzględnieniem zmian w oczekiwaniach wobec kompetencji pracowników;
- budować i rozwijać wewnętrzną kulturę uczenia się i ciągłego rozwoju kompetencji;
- oferować szkolenia dopasowane do zmieniających się trendów. Powinny one być aktualne i obejmować najnowsze technologie;
- bliżej współpracować z uczelniami w zakresie tworzenia programów studiów;
- zbierać i gromadzić dane dotyczące zapotrzebowania na konkretne kompetencje w celu analizowania dynamicznie zmieniającej się sytuacji na rynku pracy;
- zatrudniać osoby z różnych grup społecznych oraz wprowadzać odpowiednie programy integracyjne, które pozwolą na wykorzystanie potencjału wszystkich pracowników.
Zapotrzebowanie na kompetencje w krótkim okresie
Wyodrębniono grupę umiejętności cyfrowych, które już teraz są kluczowe dla większości firm. W obszarze ogólnych umiejętności cyfrowych pięć umiejętności uznanych za kluczowe to:
- umiejętność dostrzegania zagrożeń cyfrowych (na przykład prób wyłudzenia informacji),
- umiejętność komunikacji z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych (na przykład e-mail, komunikatory, wideokonferencje, portale społecznościowe),
- umiejętność filtrowania istotnych informacji oraz krytycznej oceny ich wiarygodności,
- umiejętność ochrony i zabezpieczania danych w środowiskach cyfrowych (na przykład wykorzystanie pakietów oprogramowania antywirusowego, szyfrowania dysków firmowych),
- umiejętność poszukiwania danych i treści w środowiskach cyfrowych (zwłaszcza Internet).
Zapotrzebowanie na kompetencje w średnim okresie
Raport wskazuje, na podstawie opinii pracodawców, grupę umiejętności cyfrowych, których znaczenie wzrośnie do 2026 roku. Są to:
- w obszarze ogólnym: umiejętności dostrzegania zagrożeń cyfrowych oraz ochrony danych w środowisku cyfrowym, integracji danych pochodzących z różnych źródeł oraz filtrowania informacji i krytycznej oceny ich wiarygodności (ponad 75 spośród 103 przedsiębiorstw);
- w obszarze ogólnym: umiejętność budowania zaangażowania i motywowania członków zespołu, umiejętność równoczesnej pracy na plikach w chmurze, umiejętność planowania i organizacji pracy zdalnej zespołu oraz własnej (ponad 60 spośród 103 przedsiębiorstw);
- w obszarze wykorzystania nowych narzędzi opartych na AI (Sztuczna inteligencja) / IoT (Internet rzeczy): umiejętność zasilania systemów AI dobrymi danymi wejściowymi, umiejętność włączania wygenerowanych przez AI treści do własnej pracy twórczej oraz umiejętność wykorzystania AI do poprawy efektywności pracy (ponad 70 spośród 103 przedsiębiorstw).
Źródło zielonalinia.gov.pl
Najbliższe szkolenia komputerowe
Zobacz też: