Komfort w komunikacji publicznej?

Aktualnosc_halas_i-_drgania_w_transporcie-miejskim_

Od dłuższego czasu jesteśmy zachęcani do rezygnacji z samochodów prywatnych na rzecz komunikacji miejskiej. Takie rozwiązanie sprzyja ekologii i odkorkowuje miasta, ale czy idzie za tym poprawa komfortu dla pasażerów? Jakie jest narażenie pasażerów na drgania i hałas? Zapoznaj się z wynikami badań!

Najmniej niekorzystne pod względem narażenia na hałas warunki zarejestrowano w samochodach osobowych. W autobusach oraz tramwajach zarejestrowano znacznie wyższe wartości parametrów hałasu w przestrzeniach dla pasażerów.

Niespodziewanie okazało się jednak, że nowsza generacja tramwaju wcale nie oznacza niższego poziomu hałasu wewnątrz wagonu. Wyniki pomiarów w takim tramwaju były czasami wyższe od tych zmierzonych w autobusie z najstarszej generacji. Warto zauważyć jednak, że dopuszczalne ze względu na ochronę słuchu wartości hałasu nie zostały przekroczone w żadnym z badanych przypadków. Na dodatkową uwagę zasługuje kwestia bezpieczeństwa kobiet w ciąży w autobusach starszych typów, jak ukazany w artykule Jelcz M121MB. Wyniki pomiarów poziomu ekspozycji odniesionego do 8-godzinnego dobowego wymiaru czasu pracy, były bardzo zbliżone do dopuszczalnej wartości (różnica 2 dB). Należy zatem przeprowadzić większą liczbę badań w tym zakresie.

W przypadku hałasu trzeba mieć również na uwadze fakt, że niskie wartości poziomu ciśnienia akustycznego w kabinach samochodów osobowych, w porównaniu z pojazdami komunikacji miejskiej, występują głównie wtedy, gdy nie występują tam dodatkowe źródła hałasu, jak rozmowy między pasażerami czy włączone radio. W przeciwnym razie wartości te mogą być podobne, a niejednokrotnie nawet wyższe od wartości notowanych w autobusach.

Trzeba też pamiętać, że badania zostały przeprowadzone na jednej trasie i jedynie w kilku pojazdach, dlatego też wyniki nie mogą być uznane jako wartości reprezentatywne dla całych grup danych pojazdów. Nie ulega jednakże wątpliwości, że społeczeństwo powinno mieć większą świadomość zagrożeń drganiami i hałasem, których źródłem mogą być między innymi pojazdy, którymi codziennie się poruszamy.

 

Źródło: materiały CIOP i PIB

Skontaktuj się z nami:
Michał Sekunda
Dyrektor handlowy
michal.sekunda@seka.pl

Zobacz też:

bhp i ppoz seka sa 100x40szkolenia zawodowe seka sa 100x40prawo pracy i ubezpieczen spolecznych seka sa 100x40kursy komputerowe seka sa 100x40pierwsza pomoc seka sa 100x40ochrona srodowiska seka sa 100x40rekrutacje i zatrudnienie seka sa 100x40szkolenia miekkie seka sa 100x40 kursy metodyczne seka sa 100x40srodki ochrony roslin seka sa 100x40rachunkowosc i finanse seka sa 100x40prawo zamowien publicznych seka sa 100x40

 

Pobierz najnowsze wydanie magazynu SEKA
Zobacz także
Wyszukiwarka szkoleń
Znajdź szkolenie

Nadchodzące szkolenia

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.