Komfort w komunikacji publicznej?

Od dłuższego czasu jesteśmy zachęcani do rezygnacji z samochodów prywatnych na rzecz komunikacji miejskiej. Takie rozwiązanie sprzyja ekologii i odkorkowuje miasta, ale czy idzie za tym poprawa komfortu dla pasażerów? Jakie jest narażenie pasażerów na drgania i hałas? Zapoznaj się z wynikami badań!
Najmniej niekorzystne pod względem narażenia na hałas warunki zarejestrowano w samochodach osobowych. W autobusach oraz tramwajach zarejestrowano znacznie wyższe wartości parametrów hałasu w przestrzeniach dla pasażerów.
Niespodziewanie okazało się jednak, że nowsza generacja tramwaju wcale nie oznacza niższego poziomu hałasu wewnątrz wagonu. Wyniki pomiarów w takim tramwaju były czasami wyższe od tych zmierzonych w autobusie z najstarszej generacji. Warto zauważyć jednak, że dopuszczalne ze względu na ochronę słuchu wartości hałasu nie zostały przekroczone w żadnym z badanych przypadków. Na dodatkową uwagę zasługuje kwestia bezpieczeństwa kobiet w ciąży w autobusach starszych typów, jak ukazany w artykule Jelcz M121MB. Wyniki pomiarów poziomu ekspozycji odniesionego do 8-godzinnego dobowego wymiaru czasu pracy, były bardzo zbliżone do dopuszczalnej wartości (różnica 2 dB). Należy zatem przeprowadzić większą liczbę badań w tym zakresie.
W przypadku hałasu trzeba mieć również na uwadze fakt, że niskie wartości poziomu ciśnienia akustycznego w kabinach samochodów osobowych, w porównaniu z pojazdami komunikacji miejskiej, występują głównie wtedy, gdy nie występują tam dodatkowe źródła hałasu, jak rozmowy między pasażerami czy włączone radio. W przeciwnym razie wartości te mogą być podobne, a niejednokrotnie nawet wyższe od wartości notowanych w autobusach.
Trzeba też pamiętać, że badania zostały przeprowadzone na jednej trasie i jedynie w kilku pojazdach, dlatego też wyniki nie mogą być uznane jako wartości reprezentatywne dla całych grup danych pojazdów. Nie ulega jednakże wątpliwości, że społeczeństwo powinno mieć większą świadomość zagrożeń drganiami i hałasem, których źródłem mogą być między innymi pojazdy, którymi codziennie się poruszamy.
Źródło: materiały CIOP i PIB
Skontaktuj się z nami:
Michał Sekunda
Dyrektor handlowy
michal.sekunda@seka.pl
Zobacz też:
