Komfort cieplny w pomieszczeniach biurowych

komfort-cieplny-w-pomieszczeniach-biurowych

Dyskomfort cieplny to bardzo poważny problem, występujący zdecydowanie zbyt często w biurowej przestrzeni pracy, zwłaszcza wtedy, gdy wprowadzane są w niej zmiany w rozmieszczeniu stanowisk pracy w stosunku do warunków oryginalnie zaprojektowanych.

Bardzo częstą sytuacją jest taka modyfikacja przestrzeni pracy, podczas której nie są brane pod uwagę czynniki wpływające na komfort cieplny pracowników, co może powodować np. odczucie przeciągu, jeżeli biurko ustawione jest zbyt blisko nawiewnika lub jeżeli nie uwzględni się przy montażu klimatyzacji zamocowania urządzenia na odpowiedniej wysokości. Parametry powietrza nawiewanego zmieniają się również w sytuacji, w której w pomieszczeniu pracy przebywa więcej osób niż założono w projekcie, co niestety w praktyce nie jest sytuacją rzadką.

W środowisku umiarkowanym nie występuje zagrożenie zdrowia pracowników, jednakże warunki środowiska w pomieszczeniach mogą być odbierane przez człowieka jako niekomfortowe i choć zapewnienie odczucia komfortu cieplnego wpływa na jakość i efektywność wykonywanej pracy. Wbrew pozorom lokalny dyskomfort cieplny występuje bardzo często, jednak nie jest on prosty do zdefiniowania. Pracownicy skarżą się, że „coś jest nie tak”, ale nie potrafią precyzyjnie nazwać i scharakteryzować swoich odczuć.

Do głównych czynników wpływających na odczucia komfortu cieplnego w pomieszczeniach zamkniętych należą:
• temperatura otaczającego powietrza,
• ilość ciepła wytwarzana przez organizm na skutek wykonywanej czynności oraz procesów metabolicznych (wydatek energetyczny),
• odzież,
• temperatura powierzchni otaczających,
• względna prędkość przepływu powietrza w strefie przebywania,
• wilgotność względna otaczającego powietrza.

Norma PN-EN 15251:2012 zaleca klasyfikację pomieszczeń w zależności od poziomu oczekiwań względem warunków mikroklimatu panujących w pomieszczeniu. Lokale biurowe nowo budowane oraz modernizowane odpowiadają kategorii II (normalny poziom oczekiwań), natomiast istniejące kategorii III (umiarkowany poziom oczekiwań).

W zależności od wyboru kategorii obiektu norma PN-EN 15251:2012 zaleca, aby temperatura powietrza w okresie zimowym i letnim przyjmowała następujące wartości (klasa I najwyższy komfort:
• klasa I: zima 21°C; lato 25,5°C;
• klasa II: zima 20°C; lato 26°C;
• klasa III: zima 18°C; lato 27°C.

Norma PN-EN 15251:2012 podaje w okresie zimowym zalecaną wartość wilgotności względnej w zakresie 15–70%.

Źródło informacji: CIOP i PIB

najbliższe szkolenia z prawa pracy

Zobacz też:

bhp i ppoz seka sa 100x40szkolenia zawodowe seka sa 100x40prawo pracy i ubezpieczen spolecznych seka sa 100x40kursy komputerowe seka sa 100x40pierwsza pomoc seka sa 100x40ochrona srodowiska seka sa 100x40rekrutacje i zatrudnienie seka sa 100x40szkolenia miekkie seka sa 100x40 kursy metodyczne seka sa 100x40srodki ochrony roslin seka sa 100x40rachunkowosc i finanse seka sa 100x40prawo zamowien publicznych seka sa 100x40

Pobierz najnowsze wydanie magazynu SEKA
Zobacz także
Wyszukiwarka szkoleń
Znajdź szkolenie

Nadchodzące szkolenia

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.