CELE SZKOLENIA
• Zapoznanie z obowiązującymi regulacjami prawnymi – dyrektywą UE oraz ustawą o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa.
• Nabycie wiedzy na temat wdrożenia w organizacji skutecznego systemu zgłaszania naruszeń.
W dniu 24 czerwca 2024 r. w Dzienniku Ustaw opublikowana została ustawa z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów, która implementuje do polskiego prawa dyrektywę w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii. Nowe przepisy zaczną obowiązywać już 25 września 2024 r.
Obowiązek wdrożenia wewnętrznych procedur dotyczy podmiotów, na rzecz których ¬– według stanu na dzień 1 stycznia lub 1 lipca danego roku – pracę zarobkową wykonuje co najmniej 50 osób.
Do obowiązków przedsiębiorców należeć będzie:
a. wdrożenie wewnętrznych procedur dokonywania zgłoszeń;
b. ustanowienie wewnętrznych kanałów zgłoszeń;
c. zakaz zastosowania działań odwetowych.
Kary za ujawnienie tożsamości sygnalisty mogą sięgnąć do 1 080 000 zł. Istnieje również groźba kary ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do roku.
ADRESACI SZKOLENIA
• Właściciele firm
• Zarządzający firmami
• Dyrektorzy, kierownicy, specjaliści działów kadr i HR
KORZYŚCI
• Zdobycie aktualnej, kompleksowej wiedzy na temat uregulowań prawnych dotyczących sygnalistów.
• Zapoznanie z funkcjonującą praktyką oraz obowiązkami przedsiębiorców w tym zakresie.
ZAKRES TEMATYCZNY
1. Zakres stosowania dyrektywy UE oraz ustawy o ochronie sygnalistów:
• Jakie obowiązki i na kogo zostały nałożone.
• Kto ma obowiązek wdrożenia kanałów i procedur zgłaszania naruszeń.
• Kogo chroni, czyli komu przysługuje status sygnalisty.
2. Pojęcie sygnalisty
• Kto może być sygnalistą i czy tylko pracownik firmy.
• Dobra wiara sygnalisty.
3. Organizacja wewnętrznego kanału zgłoszeń
• Narzędzie komunikacji z sygnalistą.
• Regulamin zgłoszeń wewnętrznych sygnalistów.
• Jak postępować po zgłoszeniu naruszenia.
• Jakie naruszenia są zgłaszane.
• Kogo zaangażować w postępowanie wyjaśniające.
• W jaki sposób przeprowadzić dochodzenie wewnętrzne.
• Protokół końcowy i działania następcze.
• Termin na przekazanie zgłaszającemu informacji zwrotnej.
4. Kanały zgłaszania naruszeń
• Zgłoszenie wewnętrzne.
• Zgłoszenia zewnętrzne.
• Ujawnienia publiczne.
5. Ochrona sygnalistów
• Zakaz ujawniania jego tożsamości.
• Zakaz zwolnienia z pracy.
• Naprawienie szkody związanej z utratą dochodu w efekcie dokonania zgłoszenia.
6. Ochrona rodzin sygnalistów
• Zasady i konsekwencje dla firmy.
7. Wdrożenie w przedsiębiorstwie – sposoby, metody, wytyczne
• Organizacja odpowiedzialności za przyjmowanie i obsługę zgłoszeń.
• Powierzenie przyjmowania zgłoszeń podmiotom trzecim.
• Zaprojektowanie procesu, wdrożenie właściwych procedur.
• Wyznaczenie i szkolenia właściwego personelu.
• Dostosowanie przedsiębiorstwa do nowych przepisów.
• Weryfikacja polityk i procedur.
• Wdrożenie kanałów umożliwiających anonimowe zgłaszanie przypadków nieprawidłowości
• Audyty.
8. Kary za naruszenie nowych obowiązków.