CELE SZKOLENIA
Zapoznanie uczestników z nowymi zagadnieniami związanymi z ustawą o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy, w tym zwłaszcza w kontekście nowych obowiązków nałożonych na podmioty objęte IV Dyrektywą Unijną dotyczącą przeciwdziałaniu praniu pieniędzy (AML) zmiany z 26 czerwca 2017 r.
ADRESACI SZKOLENIA
- Przedsiębiorcy, którzy w związku z prowadzoną przez siebie działalnością uczestniczą w obrocie wartościami majątkowymi oraz obrocie nieruchomościami
- Przedsiębiorcy prowadzących działalność w zakresie gier losowych, gier na automatach
- Zakłady i pośrednicy ubezpieczeniowi
przedsiębiorstwa leasingowe i factoringowe - Biegli rewidenci
- Właściciele i pracownicy biur rachunkowych
- Kancelarie doradztwa podatkowego
- Podmioty uprawnione do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, które zgodnie ze znowelizowaną ustawą o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu zostały zobowiązane do informowania Generalnego Inspektora Informacji Finansowej o podejrzanych transakcjach
KORZYŚCI
Uczestnicy szkolenia dowiedzą sie:
- Jakie są główne założenia światowego i krajowego systemu przeciwdziałania prania pieniędzy / finansowania terroryzmu?
- Jakie są regulacje krajowe i międzynarodowe?
- Jakie przesłanki pojawiają się w transakcjach, które mogą mieć związek z przeciwdziałaniem prania pieniędzy/ finansowaniem terroryzmu?
- Wpływ przepisów FATCA
- Gdzie i jak należy zgłosić transakcje podejrzane?
- Jakie są główne definicje i konstrukcje prawne – wytłumaczone z języka i prawa angielskiego na realia krajowe?
- Jakie są istniejące i nowe regulacje w zakresie przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu?
- Jakie są najnowsze naruszenia obowiązków przez instytucje finansowe – historyczne i najbardziej istotne kary regulatorów
- Jakie są sankcje międzynarodowe oraz kary, które są związane z nieprzestrzeganiem regulacji odnośnie przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu?
- Jakie są międzynarodowe schematy prania pieniędzy?
- Jakie są najnowsze naruszenia obowiązków przez instytucje finansowe – historyczne i najbardziej istotne kary regulatorów?
- Jakie obowiązki ciążą na „instytucjach obowiązanych” i ich pracownikach, a także jaka jest osobista odpowiedzialność członków zarządów „instytucji obowiązanych”
- Zaprezentowana zostanie nowa IV Dyrektywa AML/CFT z maja 2015r.
- Zaprezentowane zostaną Państwu niezgodności pomiędzy prawem polskim i wspólnotowym, a także ich praktyczne następstwa
ZAKRES TEMATYCZNY
W 2017 roku zostanie zastosowana IV Dyrektywa Unijna dotycząca przeciwdziałaniu praniu pieniędzy (AML) . 26 czerwca 2017 r. upływa termin implementacji do prawa krajowego przepisów Dyrektywy „AML IV”. Swym zakresem obejmie ona m.in. podmioty określane jako TPP (ang. Third Party Providers), czyli dostawców usług płatniczych, którzy na mocy nowej Dyrektywy PSD2 oferować będą usługi płatnicze polegające na inicjowaniu płatności – PIS (ang. payment initiation service) oraz zapewnianiu dostępu do informacji o rachunku – AIS (ang. account information service).
Ministerstwo Finansów usunęło platformę do samodzielnego e-szkolenia w zakresie obowiązków ustawowych, to nie oznacza, że obowiązek przeszkolenia został zniesiony.
W 2017 roku oprócz wdrożenia dyrektywy unijnej , ustawodawca wprowadza również zmiany w ustawie, które omawiamy na szkoleniu.
Program szkolenia
1. Definicja brudnych pieniędzy przez pryzmat nieujawnionych źródeł przychodu z uwzględnieniem zmian w ordynacji podatkowej.
2. Proceder prania pieniędzy na przykładach obrotu gospodarczego z uwzględnieniem wpłat gotówkowych.
3. Omówienie i analiza ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, rozporządzeń oraz dyrektywy a także rekomendacji (m.in. FATF, Komitet Bazylejski, Grupa Wolfsberg) i metodologii (m.in. FATF, OECD).
o Interpretacja ROZPORZĄDZENIA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2015/847, w szczególności w zakresie realizacji jej przepisów przy wpłatach gotówkowych.
4. Problematyka dotycząca kryminalizacji prania pieniędzy oraz przestępstw bazowych na gruncie IV Dyrektywy AML. Penalizacja w prawie polskim.
o Ocena ryzyka w kontekście IV Dyrektywy AML. Przykłady matryc ryzyka w kontekście kilku ich poziomów (niskie, średnie, wysokie, nieakceptowalne)
5. Zasady należytej staranności wobec klienta. Jak będziemy zmieniać środki bezpieczeństwa finansowego w polskim AML.
6. Obowiązki jednostki w obliczu nowych przepisów , zakres wdrożenia instrukcji:
o Obowiązki rejestracyjne:
– obowiązek rejestracji transakcji „ponadprogowych” oraz transakcji podejrzanych przeprowadzanych przez instytucję obowiązaną,
– obowiązek rejestrowania transakcji podejrzanych, nieprzeprowadzanych przez instytucję obowiązaną, lecz takich o których ten podmiot uzyskał informację,
– obowiązek raportowania o niemożności zastosowania środków bezpieczeństwa finansowego,
– obowiązek raportowania w ramach procedury wstrzymania transakcji lub jej blokowania przez Generalnego Inspektora Informacji Finansowej (GIIF).
o Obowiązki analityczne:
– obowiązek bieżącej analizy przeprowadzanych transakcji,
– obowiązek analizy ryzyka generowanego przez każdego klienta,
o Obowiązek stosowania środków bezpieczeństwa finansowego:
– obowiązek identyfikacji klienta i weryfikacji jego tożsamości na podstawie dokumentów lub informacji publicznie dostępnych,
– obowiązek podejmowania czynności, z zachowaniem należytej staranności, w celu identyfikacji beneficjenta rzeczywistego i weryfikacja jego tożsamości,
– obowiązek uzyskiwania informacji dotyczących celu i zamierzonego przez klienta charakteru stosunków gospodarczych,
– obowiązek bieżącego monitorowania „stosunków gospodarczych” z klientem,
7. Beneficjent rzeczywisty- zmiany i nowe obowiązki jednostki. Omówienie tematu, również w zakresie dostępu do rejestrów i baz centralnych. Omówienie tematu i przekazane wskazówek dotyczących badania struktury udziałów w przypadkach różnych form organizacyjnych (od spółek z o o, po fundacje i fundusze). Wskazanie praktycznych rozwiązań.
8. Zmiany przewidziane Dyrektywą:
o poszerzenie katalogu instytucji obowiązanych
o wprowadzenie definicji m.in.: grupy, relacji korespondenckich, podmiotu świadczącego usługi na rzecz trustów i spółek
o modyfikacja definicji m.in.: beneficjenta rzeczywistego, osoby zajmującej eksponowane stanowisko polityczne (PEP)
o wprowadzenie obowiązku dokonania oceny ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu na poziomie krajowym
o rozszerzenie obowiązku dokonania oceny ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu na poziomie instytucji obowiązanej
o zmiana zasad oceny systemów przeciwdziałania prania pieniędzy i finansowania terroryzmu państw trzecich (odejście od listy tzw. „państw równoważnych”)
o zmiany w procedurze stosowanie środków bezpieczeństwa finansowego przez instytucje obowiązane
o wprowadzenie obowiązku posiadania procedur w zakresie prania pieniędzy i finansowania terroryzmu na poziomie grupy
o wprowadzenie obowiązku utworzenie tzw. centralnych punktów kontaktowych dla niektórych kategorii instytucji obowiązanych
o wprowadzenie rejestru informacji o beneficjentach rzeczywistych osób prawnych i innych podmiotów prawnych
o wprowadzenie zakazu ujawniania informacji o analizie informacji na potrzeby przeciwdziałania prania pieniędzy i finansowania terroryzmu
o rozszerzenia katalogu sankcji nakładanych za naruszenia przez instytucje obowiązane obowiązków związanych z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy i finansowaniem terroryzmu.
Prowadzący (prawnik , czołowy trener ogólnopolski z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy, były rzecznik dyscyplinarny w izbie skarbowej, specjalista w prawie podatkowym i dziedzinach pokrewnych, wieloletni praktyk skarbowości z 20-letnim doświadczeniem na stanowisku kierowniczym w izbie skarbowej , wykładowca akademicki)