CELE SZKOLENIA
Nauczenie się, jak identyfikować przejawy mobbingu i dyskryminacji w miejscu pracy oraz na nie reagować.
ADRESACI SZKOLENIA
– Pracownicy działów HR oraz kadr i płac
– Menedżerowie
– Osoby zarządzające zespołami
– Osoby zainteresowane tematyką przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji
KORZYŚCI
– Uświadomienie konsekwencji wystąpienia mobbingu i dyskryminacji w pracy.
– Zwiększenie wrażliwości na zachowania mobbingowe i dyskryminacyjne.
– Zwiększenie świadomości w zakresie przeciwdziałania, ograniczania oraz łagodzenia skutków mobbingu i dyskryminacji.
– Pogłębienie wiedzy, jak tworzyć bezpieczne i przyjazne środowisko pracy i zapewnić stabilną sytuację w firmie.
– Zdobycie wiedzy pozwalającej uniknąć poważnych konsekwencji związanych z mobbingiem w strukturach organizacji.
ZAKRES TEMATYCZNY
1.Czym jest mobbing? Czym jest dyskryminacja? – pojęcia
2.Mobbing jako zjawisko- rozumienie i przyczyny:
a.kiedy i dlaczego występuje?
b.objawy i cechy mobbingu – rozpoznawanie mobbingu;
c.jak się zachować wobec mobbingu?
d.skutki i koszty mobbingu w miejscu pracy;
e.co nie jest mobbingiem?
3.Identyfikowanie i rozpoznawanie mobbingu:
a mobber – cechy charakterystyczne osób dopuszczających się mobbingu;
b.ofiara – cechy charakteryzujące osoby będące ofiarami mobbingu.
4.Zachowania dyskryminacyjne:
a.rozpoznawanie zachowań dyskryminacyjnych;
b.molestowanie seksualne;
d.co jest a co nie jest dyskryminowaniem w zatrudnieniu.
5.Działania praktyczne zapobiegające zjawisku:
a.komunikacja w zespole;
b.zasady dotyczące kultury pracy;
6.Reagowanie na mobbing:
a.z pozycji przełożonego;
b.z pozycji obserwatora/współpracownika;
c.z pozycji ofiary.
7.Odróżnienie zwykłych konfliktów interpersonalnych od stosowania mobbingu.
8.Rola kadry kierowniczej wobec zjawiska mobbingu i dyskryminacji:
a.obowiązek pracodawcy (kadry kierowniczej) przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji w miejscu pracy,
b.skuteczne metody przeciwdziałania mobbingowi,
c.techniki reagowania na określone zachowania o charakterze mobbingu i dyskryminacji,
d.rozwój samokontroli oraz tworzenie zdrowych relacji sprzyjających efektywnej pracy współpracy pracowników jako profilaktyka antymobbingowa.