CELE SZKOLENIA
Zapoznanie ze zjawiskiem mobbingu, jego przyczynami, przebiegiem i skutkami, oraz uświadomienie konsekwencji jego wystąpienia w zespole. Sposoby przeciwdziałania zjawisku i nauka jak reagować w odpowiedni sposób zarówno w sytuacji bycia świadkiem jak i ofiarą mobbingu.
ADRESACI SZKOLENIA
Szkolenie kierowane jest do kadry kierowniczej i wszystkich pracowników.
Zgodnie z art. 94 (3) Kodeksu pracy, pracodawca nie tylko ma obowiązek przeciwdziałać mobbingowi, ale również ponosi odpowiedzialność prawną wobec ofiary mobbingu. Warto wiedzieć, że zgodnie z najnowszym orzecznictwem Sądu Najwyższego jeśli pracodawca wykaże przed sądem, że podjął realne działania mające na celu przeciwdziałanie mobbingowi i oceniając je z obiektywnego punktu widzenia da się potwierdzić ich potencjalną pełną skuteczność, pracodawca może uwolnić się od odpowiedzialności z tytułu mobbingu (wyrok SN z 2011-08-03, sygn. I PK 35/11 .) Zatem także z tego powodu istotne jest, aby każdy pracodawca wprowadził politykę antymobbingową i jednocześnie szkolił swoich pracowników w tym zakresie.
KORZYŚCI
Zapoznanie ze zjawiskiem mobbingu, jego przyczynami, przebiegiem i skutkami, oraz uświadomienie konsekwencji jego wystąpienia w zespole.
ZAKRES TEMATYCZNY
• Prawna definicja mobbingu
• Przyczyny mobbingu
• Mobbing jako proces – fazy mobbingu
• Zachowanie ofiary mobbingu
• Uprawnienia ofiary mobbingu
• Zachowanie sprawcy mobbingu
• Wskazówki dla obserwatora mobbingu
• Ochrona godności i innych dóbr osobistych pracownika
• Mobbing a otoczenie
• Skutki mobbingu
• Dyskryminacja i molestowanie a mobbing
• Psychologiczne i socjologiczne ujęcie mobbingu